Studiu Reuters privind consumul de media şi încrederea în redacţiile de ştiri în România şi în alte 35 de ţări

Observatorul European de Jurnalism (EJO) şi Facultatea Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării (FJSC) au lansat, vineri, la Palatul Făcutăţii de Drept, rezultatele pentru România ale studiului Digital News Report, coordonat de Reuters Institute de la Universitatea Oxford, care analizează consumul de media şi prezintă tendinţele la nivel mondial. Raportul respectiv, care a fost prezentat în cadrul unei dezbateri, a fost susţinut financiar de Google şi se bazează pe un sondaj online, în care au fost chestionate 70.000 de persoane din 36 de ţări. Acesta arată că, deşi 54% dintre respondenţi declară că folosesc reţelele sociale ca sursă de informare, doar 24% dintre aceştia cred că reţelele de socializare îşi fac bine treaba în privinţa separării informaţiilor adevărate de cele false, comparativ cu 40% care sunt de părere că institutiţiile media de ştiri procedează corect din acest punct de vedere. În ţări precum SUA (20%/38%) şi Marea Britanie (18%/41%), oamenii au de două ori mai multă încredere în organizaţiile de ştiri, în timp ce în Grecia este mai mare numărul persoanelor care cred că reţelele sociale se descurcă mai bine, în principal din cauza nivelului scăzut de încredere în organizaţiile de ştiri (28%/19%) – arată studiul. Moderatoarea dezbaterii de la Palatul Făcultăţii de Drept, conferenţiarul universitar Raluca Radu (FJSC), a precizat că acesta este primul studiu Digital News Report care include şi România şi a menţionat că în ţara noastră au fost chestionate 2029 de persoane. Încrederea în presa românească a scăzut brusc, din cauza unei lungi liste de probleme, cum ar fi corupția, insolvabilitatea, ştirile false sau prejudecățile politice – arată studiul, menţionând, de asemenea, că încrederea în presa românească a scăzut şi din cauza faptului că mulţi dintre proprietarii şi directorii celor mai puternice media au dosare penale. În ceea ce priveşte rezultatele pentru România ale studiului Reuters Institute, acestea arată că românii aleg să se informeze de pe Internet (88%) şi de la televizor (84%), de pe reţelele de socializare (65%), de la radio (42% ) şi din ediţiile tipărite ale ziarelor (22%). De asemenea, 72% dintre cei chestionaţi au menţionat că accesează ştirile de pe calculator, 56% de pe telefoanele mobile şi 17% de pe tabletă. Un aspect interesant menţionat de moderatoarea dezbaterii este faptul că, în tot mai multe ţări, oamenii au mai multă încredere în redacţiile de ştiri decât în online, Reuters Institute explicând în studiul său că acest lucru se datorează efectului pe care îl are conceptul Fake News. În România, reţeaua de socializare Facebook este foarte utilizată pentru informare, iar, atunci când apar informaţii de interes major, cum erau cele din perioada protestelor din iarnă, lumea are tendinţa de a verifica ştirile din mai multe surse – au menţionat organizatorii dezbaterii. Studiul mai arată că România are unele dintre cele mai polarizate redacţii online, poziţionate de stânga sau de dreapta eşichierului politic. Reuters, însă, susţine că polarizarea nu este în mod obligatoriu un lucru negativ, subliniind că este bine să existe diferenţieri între redacţii. ”Din punctul de vedere al democraţiei, însă, nu ştiu dacă această polarizare este tocmai benefică” – a remarcat Raluca Radu. În cadrul studiului, respondenţii au mai fost întrebaţi ce părere au despre susţinerea financiară a redacţiilor, prin accesarea reclamelor de pe site-uri, iar 24% dintre cei chestionaţi în cele 36 de ţări au răspuns că folosesc extensii de tip Adblock, pentru a bloca publicitatea. Pe de altă parte, studiul mai arată că, în mai multe ţări, în anul 2016, consumatorii de informaţii din mediul online au renunţat la extensia de blocare a reclamelor, după ce li s-a explicat că redacţiile de ştiri trăiesc din publicitate şi că e bine să le acceseze, mai ales că internauţii nu plătesc niciun ban în plus pentru acest lucru. Rezultatele studiului Digital News Report pot fi consultate accesând site-ul  www.digitalnewsreport.org

Autor – Sergiu Dan , RADOR