Ciprian BonciocatCiprian are 17 ani şi este elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti. A obtinut medalii la toate concursurile şi olimpiadele la care a participat, dar cele mai importante sunt: doua medalii de argint şi una de bronz la Olimpiada Internaţională de Matematică, două medalii de aur cu punctaj maxim şi o medalie de bronz la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru seniori, o medalie de aur şi una de argint la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru juniori, o medalie de argint şi una de bronz la Romanian Masters of Mathematics. În ce priveşte fazele naţionale ale olimpiadelor, în fiecare dintre ultimii 4 ani a obţinut premiul I şi medalie de aur la Olimpiada Naţională de Matematică, iar în clasa a VII-a şi o medalie de aur la Olimpiada Naţională de Informatică. Anul acesta a fost invitat, alături de un coleg de clasă, la Mathematical Olympiad Summer Program, tabăra anuală de pregătire a lotului olimpic american de matematică.

 

Q: Care este ingredientul secret pentru a ajunge la un asemenea succes?

A: Cred că performanţele mele se datorează mai multor factori, şi nu unui “secret” ce poate fi împărtăşit în câteva cuvinte. Cu siguranţă, preocuparea pentru matematică provenită din familie, pasiunea înnăscută precum şi pregătirea au jucat un rol important. Dacă ar fi, însă, să disting o trăsătură aparte a mea, care cred că m-a ajutat foarte mult până acum, aceasta ar fi încrederea că voi putea reuşi mereu să realizez ce mi-am propus, prin felul meu propriu de a gândi şi de a aduce idei noi.

Q: De ce ai ales această specialitate?

A: Prima atracţie pentru acest domeniu a venit chiar din familie – părinţii mei sunt amândoi cercetători în matematică, iar bunicul din partea tatălui a fost cercetător chimist; astfel am avut de mic prilejul de a vedea ştiinţele exacte din perspectiva unor oameni pasionaţi, care văd ceva frumos într-un raţionament ingenios şi neaşteptat, sau într-un răspuns incredibil de scurt la o problemă aparent dificilă. Personal preţuiesc stiinţele exacte, nu doar pentru că prin ele ne putem apropia de adevăr, de cunoaştere şi de înţelegerea lumii care ne înconjoară, ci şi pentru frumuseţea lor interioară, pentru legăturile nebănuite pe care le pot avea (cum este exemplul matematicii) cu domenii precum muzica sau pictura.

Q: Cum ai descrie o zi obişnuită de-a ta?

A: Nu voi vorbi despre activităţile comune, deoarece acestea nu prezintă prea mult interes. În zilele în care am de îndeplinit obligaţii şcolare, de obicei le acord acestora prioritate, iar în timpul rămas găsesc mereu câte ceva atractiv de făcut – lucrez probleme în scopul pregătirii pentru olimpiadă sau învăţ ceva nou ce îmi va putea folosi în viitor. Deşi mi-ar face plăcere să-mi ocup timpul liber studiind şi alte domenii cum ar fi arta sau filosofia, acesta este limitat, aşa că îl folosesc pentru a petrece timp cu familia sau pentru a ieşi în aer liber. Aşadar, ziua mea obişnuită este destul de încărcată, însă plăcută, deoarece reuşesc să îmi urmez propriile pasiuni.

Q: Ce alte proiecte de suflet mai ai?

A: De anul trecut, am început să mă ocup de un cerc pentru elevi de gimnaziu, pe care l-am organizat împreună cu un coleg de liceu – Alexandru Pascadi (acum student la UCLA). Scopul acestui cerc este să îi pregătim pe copii pentru olimpiadă, arătându-le, în acelaşi timp, şi exemple remarcabile din care să înţeleagă cât de multe aplicaţii are matematica şi câte lucruri frumoase se pot ascunde în spatele unui raţionament logic. De asemenea, am mai participat la proiecte ştiinţifice împreună cu unii colegi de clasă, multe pe teme creative cum ar fi imaginarea unui aşezământ uman în spaţiu.

Q:  Să avansăm câteva dorinţe pentru viitor.

A: Trei dorinţe de viitor ar fi: Să ajung să studiez în Statele Unite la o universitate de prestigiu; Să lucrez în cercetare în domeniul matematicii şi să pot aduce şi eu o modestă contribuţie prestigiului de care se bucură matematicienii români peste hotare; Să ajung să trăiesc într-o comunitate plăcută, în care să pot descoperi oameni excepţionali şi activităţi captivante.

Reporter: Carmen Ionescu

Hai la Olimpiadă! este un program care a permis pregătirea olimpicilor internaţionali la disciplinele matematică, fizică şi informatică, inițiat de Fundația eMAG în 2012 şi susţinut de BCR din 2014. Oportunitatea de a participa la pregătire se oferă tuturor copiilor care pot și doresc să se pregătească la un nivel peste medie. După cinci ani de activitate, „Hai la Olimpiadă!” numără în prezent 31 de centre de pregătire în 16 orașe din România. 

În anul școlar 2016-2017, programul a investit 1.052.000 lei în pregătirea la Matematică, Informatică și Fizică a 3.286 de elevi. Totodată, „Hai la Olimpiadă!” a susținut și pregătirea echipelor participante la Olimpiadele Internaționale de Fizică și Matematică, la Olimpiada Europeană de Fizică, unde elevii români au obținut o medalie de aur și trei de argint și Olimpiada Asiatică de Fizică, de unde elevii s-au întors cu o medalie de aur și două de argint.