Înainte de dispariția dinozaurilor, mamiferele erau ființe nocturne

Mamiferele, inițial toate nocturne, au început să devină active ziua după dispariția dinozaurilor, acum 66 de milioane de ani, potrivit unui studiu publicat în revista „Nature Ecology & Evolution”.

„Studiul nostru arată pentru prima dată o corelaţie foarte strânsă între momentul în care dinozaurii au dispărut şi momentul în care mamiferele au început să fie active în timpul zilei, a explicat pentru AFP Roi Maor de la Universitatea din Tel Aviv, co-autor al studiului. Pentru a ajunge la aceste concluzii, Roi Maor și echipa sa au analizat caracteristicile a 2.415 specii de mamifere care trăiesc astăzi și au elaborat modele care descriu comportamentele strămoșilor lor. Potrivit studiului, trecerea de la noapte la zi pentru aceste mamifere, desigur, nu s-a făcut într-o zi”. A fost nevoie de o etapă intermediară de activitate mixtă (zi și noapte) de milioane de ani”, precizează un comunicat de presă de la University College London (UCL), implicată și ea în studiu. Şi această schimbare nu a afectat toate mamiferele: „Majoritatea mamiferelor sunt nocturne şi acum”, a spus Roi Maor. Dar printre aceste câteva mamifere care au făcut acest pas se numără primatele și, prin urmare, omul. Și, potrivit studiului, acestea sunt singurele mamifere diurne, ale căror ochi au aceleași caracteristici ca și cele ale animalelor care au trăit întotdeauna în timpul zilei, cum ar fi păsările de zi sau reptilele. Acuitatea vizuală și percepția culorilor depind de proprietățile fotoreceptorilor retinieni. Vederea diurnă este posibilă datorită celulelor retiniene numite conuri, iar cea nocturnă, datorită celulelor numite bastonaşe. Există între 5 și 7 milioane de conuri per ochi la om. În timp ce speciile nocturne au de obicei „doar unul sau două tipuri de conuri „, explică cercetătorul. Mamiferele diurne au fost nevoite să evolueze pentru a înflori în noul lor stil de viață. Și dacă primatele par să fie mamiferele a căror vedere s-a adaptat cel mai bine la noul mediu, acest lucru poate că se datorează faptului că „strămoșii lor au fost printre primele mamifere care au adoptat un stil de viață diurn”, mai precizează studiul./rcostea