Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio, concert în memoria Majestății Sale, Regele Mihai I al României

Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio onorează memoria Majestății Sale, Regele Mihai I al României, vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 19.00, la Sala Radio. Orchestra și corul vor interpreta lucrarea Un Recviem German, op. 45, de Johannes Brahms.

La pupitrul dirijoral se va afla dirijorul Cristian Mandeal, iar soliștii invitați ai serii vor fi soprana Cristina Grigoraș și baritonul Balla Sándor. Corul Academic Radio este pregătit de Ciprian Țuțu.

Cu sute de concerte dirijate în peste 35 de țări de pe 4 continente, Cristian Mandeal și-a cucerit o excelentă reputație națională și internațională, atât datorită performanțelor sale muzicale, cât și implicării sale recente în evoluția Orchestrei Române de Tineret.

Solistă a Operei Naționale din Iași, soprana Cristina Grigoraș a fost premiată la concursuri naționale și internaționale de canto și abordează atât roluri de operă, cât și din repertoriul vocal – simfonic.

În prezent solist al Operei Maghiare din Cluj-Napoca, baritonul Balla Sándor a colaborat cu operele și filarmonicile din România, dar a evoluat și pe scene prestigioase din Europa sau Statele Unite.

 Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro și www.romania-muzical.ro.

Începând din noua stagiune, biletele şi abonamentele pentru evenimentele Orchestrelor şi Corurilor Radio se vor achiziţiona on-line prin reţeaua www.bilete.ro. Acestea se pot achiziționa și la casa de bilete a Sălii Radio şi sunt disponibile, de asemenea, în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro și în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro.

 Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro. 

 

 

Biografii

Cristian Mandeal

În cei 45 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România. A studiat la Conservatorul Ciprian Porumbescu timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu). Și-a completat ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu, ediţia 2001 şi 2003.

Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii George Enescu (1991 – 2009), a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie etalon pentru România. În acest răstimp a fost restaurată şi modernizată clădirea Ateneului Român (1991 – 2003). S-au realizat din venituri proprii dotări complexe în infrastructură şi în orchestră. Repertoriul a fost constant îmbogăţit şi înnoit. Personalul artistic s-a bucurat de respect şi recunoaştere naţională şi internaţională, beneficiind timp de patru ani de o lege salarială specială. Au avut loc peste 30 de turnee, atât în Europa, cât şi în Asia. S-a realizat o discografie relevantă pe CD şi DVD, printre care integralele Enescu şi Brahms. Au avut loc o serie de concerté eveniment de răsunet naţional şi internaţional şi o constantă participare la toate ediţiile Festivalului Enescu, atât prin implicarea tuturor formaţiilor muzicale ale instituţiei, cât şi prin participări individuale ale artiştilor de prim rang. A fost reînfiinţată Orchestra de Cameră a Filarmonicii, formaţie de elită selectată din cadrul orchestrei simfonice, cu stagiuni, turnee şi  înregistrări proprii.

În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost director artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi al Orchestrei Naţionale Basce – San Sebastian (2001 – 2008),  Dirijor Permanent la Orchestrei Haydn din Bolzano și Trento (2000 – 2003);  a fost dirijor principal invitat al Orchestrei Halle Manchester (2003 – 2008), primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – 2013) și al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007).

Cristian Mandeal a dirijat peste 60 de prime audiţii absolute, în special ale compozitorilor români, dar şi străini, o parte dintre acestea fiindu-i dedicate. Este un promotor neobosit al lui George Enescu, programându-i muzica pe toate meridianele. A dirijat opera Oedipe în primă audiţie britanică (Festivalul de la Edinburgh, în 2002) şi italiană (Teatro Lirico di Cagliari, în 2005). Din 2008 este Preşedintele Societăţii George Enescu din Londra.

A realizat sute de minute de imprimări de radio şi a înregistrat pe LP, CD şi DVD pentru Electrecord,  BMG Ariola,  AIX Record (SUA),  Claves, Bis şi Nimbus. A realizat 3 CD-uri aniversare ale Filarmonicii George Enescu, la 125, 135 şi 140 de ani. Este membru, dar şi preşedinte în juriile unor concursuri internaţionale de dirijat.

Cristian Mandeal a primit numeroase premii şi distincţii româneşti şi străine. Este cetăţean de onoare al oraşului Braşov şi Doctor Honoris Causa al Academiei din Cluj. Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008, ridicând-o în acest scurt răstimp la un nivel de autentic brand naţional, cu numeroase şi prestigioase participări în marile săli de concerte şi festivaluri din România și din Europa, la care se adaugă şi o discografie proprie.

(Biografie preluată)

Cristina Grigoraș

Absolventă a Liceului de Artă Octav Băncilă din Iaşi, la clasa prof. Veronica Ambrozie, Cristina Grigoraş şi-a continuat formarea muzicală cu studii universitare şi de masterat la Universitatea de Arte George Enescu din Iași, Facultatea de Interpretare Muzicală, unde a studiat cu prof. Adriana Severin.

A participat la cursuri de măiestrie interpretativă susţinute de Mariana Nicolesco, Marina Krilovici, Maria Slătinaru Nistor, Marius Vlad Budoiu, Viorica Cortez, Vasile Moldoveanu, Lucia Papa, Eleonora Enăchescu, Alain Nonat şi Andreas Weller.

În perioada 2003-2012 a fost artist liric în cadrul corului Operei Naţionale Române din Iaşi, între 2004 și 2007 a fost colaborator permanent al corului Gavriil Musicescu al Filarmonicii Moldova din Iaşi, iar din 2012 până în prezent este solist vocal la Opera Naţională Română din Iaşi.

A obținut premii la concursuri naționale şi internaționale de canto precum: Premiul III – Concursul Vincenzo Bellini, Italia (2013), Premiul III – Concursul liedului românesc, Brașov (2011), Premiul III – Concursul Vacanţe Muzicale, Piatra Neamţ (2011), Premiul pentru Interpretare Muzică Românească – Concursul Naţional de Interpretare a Liedului Ionel Perlea, Slobozia (2004), Premiu special – Concursul Internaţional Sabin Drăgoi, Timișoara (2009), Premiul Georges Bizet – Concursul Internaţional de Operă Franceză oferit de Georges Bizet Association France (2008), Premiul I – Concursul Studenții cantă Enescu, Iaşi (2005), Premiul II şi Premiul Valentin Teodorian – Concursul Naţional de Interpretare muzicală Mihail Jora, Bucureşti (2003), Premiul Achim Stoia – Concursul naţional Studenţii cântă Enescu, Iaşi (2003), Premiul II – Olimpiada Naţională de Interpretare Muzicală, secţia canto, Arad (1999), Premiul II – Concursul de Interpretare Muzicală George Georgescu, Tulcea (1999).

A colaborat cu Opera Braşov, Opera Craiova, Teatrul Muzical Nae Leonard, Filarmonica Moldova Iaşi, Filarmonica Botoşani, Casa de Cultură a Studenţilor Iaşi, Ateneul Iaşi, Palatul Culturii Iaşi şi a efectuat turnee cu Opera Naţională Română Iaşi şi Filarmonica Moldova Iaşi în Germania, Austria, Elveţia, Italia, Franţa şi Olanda.

Soprana Cristina Grigoraş abordează cu succes atât roluri din opere cât şi repertoriul vocal-simfonic.

  

Balla Sándor 

Cu studii de muzică începute la Liceul de Muzică din Târgu-Mureș, Balla Sándor a studiat apoi clarinetul la Facultatea de Muzică din Braşov, cu prof. Daniel Theodoru, iar ulterior a urmat cursurile Conservatorului Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, la clasa prof. Alexandru Farcaș.

În perioada 1998-2000 a fost artist liric în cadrul corului Teatrului Liric din Brașov, între 2000 și 2006 a fost artist liric corist și solist la Filarmonica de Stat din Târgu-Mureș, între anii 2006 și 2011 a fost solist vocal la Teatrul Liric Elena Teodorini, iar din anul 2011 este solist al Operei Maghiare din Cluj-Napoca.

A susţinut concerte de arii și lieduri în Austria, Franța, Spania, Statele Unite ale Americii, Ungaria, iar dintre dirijorii cu care a colaborat îi menţionăm pe: Misha Katz, Cristian Mandeal, Marius Hristescu, Alexandru Iosub, Florian George Zamfir, Emil Maxim, József Horváth, Florentin Mihăescu, Leonard Dumitriu, Janko Zsolt, Gabriel Bebeşelea.

Balla Sándor a colaborat cu majoritatea Operelor Naţionale şi a Filarmonicilor de Stat din România, inclusiv cu Filarmonica George Enescu; a fost invitat al Operei de Stat din Budapesta, precum şi al unor opere şi teatre din Germania sau Italia.

A participat la cursuri de măiestrie interpretativă susţinute de Gheorghe Roșu, Corneliu Murgu şi Mariana Nicolesco.

Dintre rolurile din opere abordate amintim: Enrico Ashton din Lucia di Lammermoor – G. Donizetti, Figaro, Fiorello din Bărbierul din Sevilia – G. Rossini, Boccaccio din Giovanni Boccaccio – F. von Suppé, Gremin din Evgheni Oneghin – P. I. Ceaikovski, Germont din Traviata – G. Verdi, Falstaff din Falstaff G. Verdi, Sharpless din Madama Butterfly – G. Puccini, Silvio din Paiațe – R. Leoncavallo, Malatesta din Don Pasquale  – G. Donizetti, Belcore din Elixirul dragostei – G. Donizetti, Renato din Bal mascat – G. Verdi, Mephistopheles din Damnațiunea lui Faust – H. Berlioz, Marcello din Boema – G. Puccini, Conte di Luna din Trubadurul – G. Verdi, Raimbaud din Le comte Ory – G. Rossini, Almaviva din Nunta lui Figaro – W. A. Mozart, Giacomo din Ioana d’ Arc – G. Verdi, Rigoletto din Rigoletto – G. Verdi, Le Grand Prêtre de Dagon din Samson și Dalila – C. Saint-Saëns.

(Noemi Vidu)

 

Ciprian Țuțu

Născut la Braşov în 26 octombrie 1979, dirijorul Ciprian Ţuţu a absolvit cursurile Facultăţii de Muzică din orașul natal (specializarea Pedagogie Muzicală – dirijat cor academic şi masterat în Stilistică dirijorală), beneficiind de îndrumarea maeştrilor Nicolae D. Bica (Dirijat coral), Ludovic Bács (Dirijat vocal-simfonic) și Dan Buciu (Tehnici moderne de analiză muzicală). Între anii 2006-2010 a participat la cursuri susţinute de dirijorii Victor Dumănescu (Academia de Muzică din Cluj-Napoca), Octav Calleya (Conservatorul Superior de Muzică din Malaga, Spania) şi Mihai Diaconescu (Universitatea de Muzică din Bucureşti).

În anul 2013 a susţinut teza de doctorat în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, obţinând titlul de Doctor în Muzică. În anul 2015 absolvă cursurile postdoctorale din cadrul Universității Transilvania din Brașov, având ca temă de cercetare Vocea umană și implicațiile ei în interpretarea corală contemporană. Ciprian Ţuţu a desfăşurat activităţi didactice în cadrul mai multor instituţii de învăţământ brașovene. Din anul 2004 este cadru didactic titular la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii Transilvania din BrașovÎn prezent ocupă funcția de lector universitar, activând ca dirijor al clasei de operă (2004 – prezent), dirijor al corului specializării Pedagogie Muzicală (2005 – prezent), dirijor al orchestrei Facultăţii de Muzică (2009-prezent).

Din anul 2000, Ciprian Ţuţu este dirijor al Corului Gheorghe Dima din Braşov, ansamblu ale cărui origini le găsim în Reuniunea Română de Gimnastică şi Cântări, înfiinţată odinioară de însuşi compozitorul Gheorghe Dima şi a cărei continuitate a fost asigurată prin activitatea dirijorilor Constantin Bobescu şi Nicolae D. Bica.

Activitatea dirijorală cuprinde manifestări artistice diverse, de la spectacole de operă, până la concerte a cappella, cu acompaniament, precum şi vocal-simfonice, în compania unor importante orchestre din ţară (Braşov, Oradea, Cluj-Napoca, Bucureşti) şi străinătate. Ca dirijor al corului mixt Gheorghe Dima a concertat în anul 2005 alături de orchestra Filarmonicii Dmitri Șostakovici din Sankt Petersburg (în program oratoriul Matthäus Passion de Johann Sebastian Bach), iar în anul 2007 a prezentat, alături de Filarmonica din Roma, o lucrare contemporană – oratoriul San Camillo de Lellis de Colafranceschi. A pregătit şi condus peste 10 proiecte de operă cu studenţii specializării Interpretare Muzicală – Canto din cadrul Facultăţii de Muzică Braşov, între care amintim Bastien und Bastiennne în anul aniversar Mozart (2006), Il trittico în anul aniversar Puccini (2008) – spectacol transmis de TVR Cultural, The little sweep de Britten (2011), ş.a.

Reunind studenții celor trei specializări ale Facultății de Muzică din Braşov (Canto, Pedagogie şi Interpretare Muzicală), Ciprian Țuțu a coordonat și dirijat o serie de proiecte vocal simfonice, dintre care amintim: în 2006 Petite messe solennellede G. Rossini, în 2008 Matthäus Passion de J.S. Bach, în 2009 Nelsonmesse de J. Haydn (comemorarea a 200 de ani de la trecerea în neființă a compozitorului austriac), în 2010 Stabat Mater de G. B. Pergolesi, în 2011 Der 42 Psalm de F. Mendelssohn Bartholdy, în 2012 Requiem de W.A. Mozart, în 2013 Requiem de G. Verdi, în 2014 Stabat Mater de Rossini, în 2015 Misa în Sol major de F. Schubert (200 de ani de la compunere) și Gloria în re minor de A. Vivaldi (300 de ani de la compunere).

Din anul 2012 ocupă funcţia de maestru de cor la Opera Braşov, de-a lungul celor patru stagiuni pregătind sau dirijând ansamblul coral al instituţiei în peste 100 de spectacole, dintre care vom enumera doar premierele operelor Madama Butterfly de Puccini, Tosca de Puccini, Il Tabarro de Puccini, Flautul fermecat de Mozart, Il Trovatore de Verdi, operetei Țara surâsului de Lehár şi a oratoriului Stabat Mater de Rossini. De asemenea, Ciprian Țuțu s-a aflat la pupitrul orchestrei Operei Brașov, conducând în perioada 2013-2015 un număr de 7 gale sau concerte de arii și coruri din opere.

În anul 2011 devine membru al cvintetului vocal Anatoly alături de care participă la concerte, recitaluri, festivaluri şi concursuri în ţară şi străinătate. Anul 2014 este marcat de obținerea a două importante distincții pentru palmaresul cvintetului Anatoly: premiul I și trofeul Concursului Coral A ruginit frunza din vii, Chișinău, Moldova, precum și premiul II la Concursul Coral Internațional de la Tolosa, Spania. Împreună cu ceilalți membri ai formației a realizat două compact discuri – Tainica grădină (2012) şi Poveste de Crăciun (2013), precum și un DVD intitulat Ninge iar (2015), pe care le semnează în calitate de interpret (bariton) şi aranjor.

În anul 2015 obține o bursă din partea Universității Transilvania din Brașov și participă la Masterclass-ul Internațional de Dirijat și Cânt Coral de la Sarteano, Italia, unde are posibilitatea să studieze cu Simon Carrington (Yale University SUA și fondator al sextetului vocal The King’s Singers), Brian O’Connell (Boston University din SUA) și Bronislawa Falinska (Padua Music Conservatory, Italia). În prezent Ciprian Țuțu este dirijor al Corului Academic Radio.

(Biografie preluată)