Oamenii de ştiinţă au descoperit o enzimă care absoarbe şi distruge deşeurile din plastic

Oamenii de ştiință americani şi britanici au descoperit în mod întâmplător o enzimă capabilă să absoarbă şi să distrugă deşeurile din plastic. Noua descoperire poate juca un rol semnificativ împotriva unui astfel de tip de poluanţi de pe planetă. Peste opt milioane de tone de deşeuri de plastic ajung în fiecare an în mări şi oceane. Poluarea preocupă ecologiştii de pretutindeni, deoarece până în prezent, această problemă a fost extrem de dificil de rezolvat. Deşeurile din plastic nu se degradează timp de secole. Ecologiştii sunt pe cale de a o soluţiona după descoperirea accidentală a oamenilor de ştiinţă britanici de la Universitatea din Portsmouth şi a colegilor lor de la laboratorul pentru surse regenerabile din cadrul Departamentul de Energie al SUA. Experţii şi-au concentrat cercetarea asupra bacteriei Idonella sakaiensis, descoperită în Japonia cu câţiva ani în urmă. Aceasta se hrăneşte doar cu un anumit tip de plastic – tereftalatul de polietilenă, care intră în componenţa aproape tuturor sticlelor din plastic. Oamenii de ştiinţă japonezi au crezut că această bacterie a evoluat, deoarece materialele plastice au fost utilizate pe scară largă abia în anii ’40. Echipa britanică şi americană a urmărit efectul uneia dintre enzimele bacteriei, descoperind structura acesteia. Dar, accidental, a creat printr-o mutaţie o altă enzimă care a acţionat şi mai eficient în descompunerea tereftalatului de polietilenă. Enzima descoperită recent descompune plasticul mult mai rapid decât orice bacterie care există în natură. Oamenii de ştiinţă speră să producă noul ingredient în cantităţi industriale în viitorul apropiat pentru a combate poluarea cu plastic a mediului./ddaniel

(www.novini.bg – 18 aprilie)