Livrarea coletelor în SUA cu ajutorul dronelor ar putea deveni realitate

Administraţia Trump a înaintat, luni, un pachet legislativ care ar permite dronelor să opereze în zonele populate şi de renunţare la condiţia obţinerii unui permis special pentru folosire pe timp de noapte, iniţiative îndelung aşteptate care ar putea să contribuie la accelerarea comerţului cu vehicule aeriene de mici dimensiuni în SUA. Propunerile, înaintate de Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA) din cadrul Departamentului de Transporturi al SUA, au fost făcute pe fondul îngrijorărilor legate de pericolele pe care dronele le reprezintă la adresa aeronavelor şi a zonelor populate. Elaine Chao, secretarul american al Transporturilor, a precizat că departamentul este conştient despre problemele legate de siguranţă a dronelor. „Departamentul este profund conştient că există îngrijorări publice legitime în privinţa dronele legate de siguranţă, securitate şi intimitate”, a declarat Chao în cadrul unui discurs susţinut la Washington. Două aeroporturi londoneze au fost grav afectate de prezenţa dronelor în ultimele săptămâni, iar guvernul britanic are în vedere înăsprirea legislaţiei care interzice folosirea dronelor în apropierea aeroporturilor. Companiile Alphabet Inc şi Amazon.com Inc sunt unele dintre multele firme care speră ca visul legat de transportul coletelor cu ajutorul dronelor să devină realitate. Potrivit FAA, în elaborarea propunerilor, provocarea instituţiei a fost să „echilibreze nevoia de a diminua riscul pe care micile aeronave fără pilot îl reprezintă pentru alte aeronave şi bunurilor de la sol fără însă a împiedica inovaţia”. Chao a menţionat că există aproape 1,3 milioane de drone înregistrate în SUA şi peste 116 mii de operatori de drone înregistraţi. FAA propune anularea cerinţelor ca operatorii de drone să primească derogări pentru a opera noaptea. În 2017, FAA a emis 1 233 de derogări „şi nu a primit niciun raport de accidente (de drone)”. FAA va cere ca dronele să dispună de „lumină anti-coliziune vizibilă de la cel puţin trei mile (cca 5 km), dar şi de proceduri de testare şi antrenament. Potrivit propunerilor înaintate de FAA, operatorii ar putea să poată opera zboruri cu aeronave de mici dimensiuni cu o greutate de maxim 0,25 kg deasupra zonelor populate fără restricţii suplimentare. În cazul dronelor care cântăresc peste 0,25 kg, producătorul va trebui să demonstreze că dacă „o aeronavă fără pilot loveşte o persoană, rana care ar rezulta ar fi sub un anumit prag de gravitate”. FAA va interzice operarea dronelor de mari dimensiuni deasupra oricărei adunări de oameni întruniţi în spaţiul liber. În 2017, preşedintele Trump a lansat un program pentru extinderea testării dronelor prin care Casa Albă a anunţat că „se vor deschide cerurile pentru livrarea medicamentelor care salvează vieţi şi a pachetelor comerciale (şi) pentru inspectarea infrastructurii critice”. În mod separat, FAA a anunţat luni că are în vedere să meargă şi mai departe cu reguli suplimentare care să răspundă problemelor legate de siguranţa publică şi de îngrijorările legate de securitatea naţională, în condiţiile în care lucrează la un plan de integrare a dronelor în traficul avioanelor. FAA propune, de asemenea, excepţii, respectiv acordarea de derogări discreţionare pentru operaţiuni privind deplasarea de vehicule, pentru operaţiuni legate de persoane care nu ar îndeplini standardele prevăzute în proiectul înaintat, dar şi pentru cei care nu îndeplinesc cerinţele legate de iluminarea anti-coliziune. /cstoica/ddaniela

www.reuters.com – 14 ianuarie