RFI: (EXCLUSIV RFI) Ford Craiova, mesaj dur pentru Guvern: Vom vedea unde ne investim banii

Mircea Oprea – Unul din cei mai mari investitori străini din România lansează un avertisment tranșant la adresa Guvernului de la București, care nu reușește să urgenteze construcția de drumuri rapide. Șeful Ford România, compania cu sediu la Craiova, declară, într-un interviu acordat în exclusivitate pentru RFI, că a venit timpul ca guvernul român să treacă de la vorbe la fapte. ”Am investit 1,5 miliarde de euro în fabrica de la Craiova. Vom analiza exact ceea ce fac autoritățile române în materie de infrastructură, după care vom decide cum și unde ne vom investi banii”, avertizează britanicul Ian Pearson, CEO-ul Ford România.

Infrastructura, ca (dez)avantaj competitiv

Ian Person: Majoritatea componentelor noastre vin pe camioane. Iar odată cu anunțul noului model Puma de la Ford vor fi mai multe componente aduse cu camioane. Cu toate că am crescut numărul componentelor pe care le luăm de la furnizori români, tot aducem o cantitate semnificativă de componente din Europa și mai ales din Europa de Nord și de Vest. Vă dau un exemplu simplu: Dacă mergi din nordul Germaniei până la granița cu Ungaria, estimăm că un camion va circula cu o viteză de 75 km pe oră. Odată ajuns la granița României, până în Craiova același camion va avea o viteză medie de 45 km pe oră. Asta reprezintă patru ore în plus de condus. Iar 4 ore de condus înseamnă patru ore de costuri suplimentare. Și nu ne privește doar pe noi, ci și pe ceilalți producători auto și producători din România. Infrastructura, așa cum e acum, este un dezavantaj competitiv.

Rep: Ce aveți de spus referitor la aceste noi întârzieri legate de drumul rapid Craiova – Pitești?

I.P: Am avut niște discuții când am avut evenimentul automobilistic din Craiova. Am avut o dicuție la fața locului cu domnul Cuc (n.r. ministrul Transporturilor). Și în ziua următoare am avut o întâlnire cu domul Cuc, dar și cu președintele administrației drumurilor și cu cel al căilor ferate. Toți și-au luat angajamentul că definitivarea lucrărilor la drumul dintre Craiova și Pitești va avea loc până în 2021.

Rep: E destul de evident că asta nu se va întâmpla…

I.P: În ciuda întârzierilor, eu i-am spus că trebuie să găsească o cale să își respecte promisiunea referitoare la timp.

Rep: Credeți că încă este timp? Au spus reperzentanții Guvernului român că încă este timp ca acest drum să fie finalizat până în 2021?

I.P: Suntem aproape la jumătatea lui 2019. Mai sunt doi ani și jumătate până la termenul limită. Cred că… dacă există voință, angajament și o selecție a furnizorilor potriviți, putem urgenta planificarea și execuția lucrărilor. Cred că este posibil.

Vrem acțiuni, nu cuvinte

Rep: Da, teoretic este posibil. Dar dacă ne uităm la cum administrăm construcția de drumuri aici în țara noastră, dacă ne gândim că numai licitația va dura mai mult de un an sau un an și jumătate, este mai mult o posibilitate teoretică decât una realistă…

I.P: Când am fost acolo, unul dintre lucrurile pe care le-am cerut a fost să avem o întâlnire ulterioară, probabil după o lună, la care să ni se explice fiecare fază, fiecare lot al drumului expres, faza de planificare, data la care utilajelor vor ajunge pe teren, data la care părți din cele patru loturi vor fi deschise. Trebuie să depășim nivelul coversației și să ajungem la chestiuni practice. E ca orice altă etapă a afacerii. Trebuie să fie bazată pe ceea ce vedem. Trebuie să fie acțiuni, nu cuvinte. Ceea ce avem nevoie și le-am și spus, este că ne vom întoarce într-o lună și vom discuta lot cu lot, ce secțiuni sunt și când va începe planificarea, când va fi terminat proiectul. Dar, mai important, vom discuta despre când va începe construcția și când va fi utilizabil drumul pentru camioane.

Rep: Sunți foarte optimist și poate va fi așa cum vă așteptați… sau poate că nu. Ce va face Ford dacă întârzierilor continuă? Luați în considerare măsuri specifice sau chiar mutarea fabricii în afara țării sau în altă zonă?

I.P: Răspunsul direct la ultima dumneavoastră întrebare este nu. Depinde de noi să lucrăm cu Guvernul și cu ceilalți parteneri, cu producătorii de automobile din România și ceilalți parteneri din industrie. Vorbim despre infrastructură, trebuie să avem o discuție mai lungă, o conversație pe termen lung, care să vizeze dezvoltarea infrastructurii pe termen mediu și lung. Unul dintre lucrurile pe care le-am anunțat recent – și toți producătorii de automobile urmează aceeași direcție – ține de electrificare. Noi trebuie să avem o discuție mai detaliată. Prin noi, mă refer la noi cei din sectorul auto din România și furnizorii. Trebuie să avem o discuție mai aprofundată cu Guvernul, discuție care să trateze problemele pe termen scurt, cum sunt drumul expres Craiova-Pitești, autostrada Pitești-Sibiu, dar și problemele pe termen lung, precum electrificarea, infrastructură, sisteme de taxare pentru ce va urma.

Rep: Domnule Ian Pearson, acum aproape un an am discutat, într-un alt interviu și ați spus că mesajul companiei Ford, dar și al altor companii din acest sector este că dumneavoastră vă respectați angajamentele, iar autoritățile române ar trebui să și le respecte pe ale lor. Cred că este foarte clar că autoritățile române sunt departe de a-și respecta partea lor. Vă simțiți indus în eroare sau poate chiar înșelat de autorități în această situație?

I.P: Cred că am avut o discuție pozitivă cu domnul Cuc acum trei, patru săptămâni. A spus că va lucra cu colegii dumnealui pentru a stabili un calendar precis și ne vom reântâlni în următoarele săptămâni. Cred că trebuie să îi dăm domnului Cuc și echipei sale posibilitatea de a prezenta acest calendar. Pot fi întârzieri de un an sau pot fi 18 luni, nu știm. Cred că până ne revedem și vor prezenta exact ce va fi, o dată ce vom știi faptele, atunci putem înțelege implicațiile.

Vom analiza ce face statul român și vom vedea unde ne investim banii

Rep: Aveți vreun mesaj direct pentru Guvernul român?

I.P: Mesajul meu nu s-a schimbat față de ceea ce am discutat ultima oară și ceea ce i-am pus premierului și ministrului transporturilor când au fost aici. Și-au luat angajamente referitoare la terminarea proiectelor de infrastructură și este foarte important să respecte acele angajamente.

Rep: Reprezentați o mare companie, Ford, care a venit să investească într-o țară precum România, care, evident, are nevoie de astfel de investitori. Cel mai important lucru pe care îl cereți este să aveți drumuri rapide, iar autoritățile din această țară nu reușesc să facă acest lucru. Ce explicație aveți, cum vedeți această problemă?

I.P: Într-adevăr, infrastructura este foarte importantă pentru noi. Noi am investit 1,5 miliarde de euro până acum. I-am investit, iar până la sfârșitul acestui an vom produce un al doilea produs aici (n.r. modeul Puma). Acea investiție a fost una pe termen lung. Pe măsură ce mergem înainte, compania va lua decizii referitoare la unde își va investi banii. Va investi acolo unde are sens să investească din perspectiva de business. Așa este în orice țară. Trebuie să vedem ce se va întâmpla în România și, având în vedere ceea ce se va întâmpla efectiv, ne vom investi banii în viitor./czaharia

RFI, 16 aprilie 2019