DOCUMENTAR: Radio Craiova – vocea de referinţă a Olteniei împlineşte 65 de ani

de Razvan Moceanu

Joi, 6 iunie, se împlinesc 65 de ani de la primul semnal emis în eter de Radio România Oltenia Craiova, postul regional al Radiodifuziunii Române. Postul emite pe patru frecvenţe – 102,9 FM (pentru Craiova), 105 FM (pentru toată Oltenia), 99,8 FM (Râmnicu Vâlcea) precum şi 603 şi 1314 AM şi se recepţionează şi în localităţi din Argeş, Giurgiu şi Teleorman, în nord-vestul Bulgariei şi în Valea Timocului sârbesc, fiind o sursă de informaţie credibilă, lider de piaţă al audienţei din zona Olteniei şi principala sursă de informare despre România şi străinătate în această zonă a ţării.

 

În anul 1926, în România nu exista niciun post de radiodifuziune, chiar în condiţiile în care era în vigoare, la acel moment, Legea de folosire o aparatelor de radio, iar regulamentul acesteia fusese publicat încă din 1 septembrie 1925, în Monitorul Oficial.

Aparatele de radiorecepţie existente în ţara noastră, erau cu cască sau difuzor, fiind construite de amatori sau de fabrici din străinătate şi care aveau una sau mai multe lămpi de radio şi nu aparate cu galenă, care nu puteau fi folosite, aflându-se la distanţe prea mari de orice post de radiodifuziune din ţările vecine.

La Craiova existau pe atunci doar 10-15 aparate, majoritatea construite de membrii radioclubului din localitate, prima grupare de radioamatori din ţară – Radio Craiova -, fiind constituită la 18 martie 1926, sub conducerea doctorului Alexandru Savopol.

Craiova a avut un mediu prielnic popularizării radiofoniei, atît datorită radioclubului, cât şi prin activitatea fraţilor Titus şi Mihai Konteschweller, craioveni care îşi făcuseră studiile universitare de radio în Franţa. Ei sint proiectanţii şi realizatorii superreacţiei cu două lămpi – montată într-o valiză şi cu recepţia pe cadru, aparatele fabricate în Franţa sub conducerea dr. ing. Titus Konteschweller fiind foarte căutate la acel moment. Costul aparatului-valiză în care era montat receptorul, cadrul şi sursele de curent, era destul de modest.

În România, ing. Mihai Konteschweller a vizitat foarte multe oraşe, susţinând conferinţe despre radiofonie, însoţite de demonstraţii practice în faţa auditorilor.

Ateliere pentru depanarea aparatelor de radio cu baterii nu existau nici în Craiova şi nici chiar în Bucureşti, iar singurii depanatori erau rodioamatorii.

În acest context, dr. Savopol a luat iniţiativa construirii unui post de emisie.

La 26 septembrie 1926, duminică, s-a transmis în eter prima emisiune radiofonică din Craiova, aceasta fiind una dintre primele din ţară. Emisiunea a durat o jumătate de oră şi a cuprins ştiri şi un miniconcert de muzică populară, interpretată în direct la fluier, frunză, viori şi clarinet. Staţia avea o putere de 100 de waţi şi s-a recepţionat pe circa 100 de kilometri. Crainicul acelei emisiuni a fost chiar dr. Savopol.

Pentru această primă transmisie radiofonică din Craiova, a fost realizat un program care a cuprins muzică populară românească executată la diferite instrumente, s-a realizat selecţia soliştilor, numeroase repetiţii şi cronometrarea, totul pentru ca transmisia să se încadreze în o jumătate de oră.

Emisia a fost însoţită de anunţul: „Alo ! Alo! Alo ! Aici Rodioclubul Craiova. Emitem pe lungime de undă de 500 metri. Rugăm pe ascultătorii noştri să ne comunice cum ne-au auzit. Transmitem un program de muzică populară românească”.

Era ora 5 după-amiază, adică momentul la care Radio Viena îşi începea emisiunea pe lungimea de undă de 525 metri, în imediata apropiere a lungimii de undă a emiţătorului craiovean, astfel că unii dintre cei care „măturau” scala pentru o intra în lungimea de undă a postului austriac, au auzit apelul emis de la Craiova sau melodia vreunui cântec popular românesc, executat din frunză, fluier, vioară sau clarinet.

La închiderea emisiunii crainicul a spus: „Aici Radioclubul Craiova. Emisiunea noastră s-a terminat. Aşteptăm scrisorile dumneavoastră cu aprecieri asupra încercărilor noastre. La revedere !”

Din punct de vedere tehnic, „studioul” era improvizat între câteva… căpiţe de fân, care asigurau izolarea fonică, iar caracteristicile postului erau: lungime de undă 500 metri, putere anodică 100 waţi, modulaţie pe grilă, antenă în umbrelă, bătaia postului circa 120 – 160 km, iar amplasamentul era la nord de încrucişarea căii ferate Craiova-Calafat cu şoseaua naţională Craiova-Caracal. Postul de control a comunicat că a existat o modulaţie foarte bună, că nu a existat nicio interferenţă şi că s-a înţeles perfect atât „apelul general” cât şi cele spuse cu ocazia anunţării programului.

După emisie, atât dr. N. Ciocîrdia, reprezentantul ziarului „Universul” pentru Oltenia, cât şi Mişu Nenoveanu, subprefectul judeţului Dolj, au remarcat calitatea emisiei, felicitându-l pe dr. Savopol.

În perioada care a urmat, au sosit mai multe scrisori din Oltenia, de la ascultători, care erau încântaţi de program, şi care solicitau emisie în fiecare duminică, la aceeaşi oră şi pe aceeaşi lungime de undă.

La 27 mai 1927, Radio Craiova îşi schimbă numele în Radioclubul Craiova, iar în octombrie 1927, prima transmisie din Craiova a fost confirmată şi de românii de pe Valea Timocului, unul dintre ei transmiţând o scrisoare în care vorbea despre bucuria pe care a avut-o când o auzit vorbe româneşti şi cântece olteneşti, la aparatul lui de radio.

Radioclubul Craiova şi autorităţile doljene au cerut încă de la acel moment să se construiască un post de radiodifuziune regional la Craiova, angajându-se să susţină programul numai cu artişti şi oameni de cultură din Oltenia. Această dorinţă avea să fie împlinită însă, mulţi, mulţi ani mai târziu…

La 13 decembrie 1952, Consiliul de Miniştri a autorizat, prin Hotărârea nr. 417, înfiinţarea unor comitete regionale de radio, pe măsura intrării în funcţiune a unor noi emiţătoare.

În ianuarie 1953, Comitetul de Radio, de pe lângă Consiliul de Miniştri, decide amenajarea Casei Radio din Craiova, în imobilul din Strada Ştirbei Vodă nr. 3, dar şi amenajarea caselor radio de la Cluj şi Timişoara.

În mai 1953, în primul stat de plată, figurau 7 angajaţi ai Radio Craiova: un director, trei redactori, un contabil, o femeie de serviciu şi un portar, în aceeaşi lună unitatea de construcţii şi montaj primeşte avizul Direcţiei tehnice regionale pe proiectele de execuţie a lucrărilor de amenajare a studioului.

Timp de un an, până în mai 1954, se amenajează şi adaptează clădirea, cu un studio pentru înregistrări muzicale, un studio pentru crainici, cabine de regie tehnică, puncte de copiere-ascultare-fonotecare, comutator de reţea şi fonotecă.

La 6 iunie 1954, la ora 15:00, se auzea în eter: „Aici studioul regional de radio Craiova. Transmitem pe staţia de radio cu lungimea de undă de 206 metri. Dragi ascultători, bună ziua !”. Emisiunea inaugurală a avut durata de o oră, iar emiţătorul pe care s-a transmis era amplasat lângă comuna gorjeană Turceni, unde fusese construit de germani înainte de război, iar un deal din preajmă era folosit drept „oglindă parabolică” pentru reflectarea semnalului. Tipul de emisie al Radio Craiova, a însumat, în anul debutului, 185 de ore.

Programul Radio Craiova a fost transmis şi pe staţia de unde medii, cu lungimea de undă de 228 metri, amplasată în cartierul Belcineanu din Craiova, iar în zilele de luni studioul nu emitea.

În iulie 1954 au fost realizate primele înregistrări muzicale pe teren, cu solişti, formaţii, tarafuri şi ansambluri folclorice din diferite localităţi. Magnetofonul cu care se făceau înregistrările în teren era marca Philips Junior şi cântărea 14 kg, la care se adăuga trusa cu microfoane şi stative.

În anul 1956, studioul era dotat cu primul autovehicul, un autoturism GAZ 69.

Timpul de emisie anual al Radio Craiova a fost de 334 ore în 1955, 336 ore în 1956, 305 ore în anul următor şi 292 de ore în 1958.

Reporteri ai Radio Craiova

 

În anul 1960, alături de GAZ 69, Radio Craiova a primit, în dotare, o motocicletă cu ataş M 72. În acelaşi an programul de emisie ajunge la o oră şi jumătate zilnic.

În anul 1964, cele mai apreciate emisiuni ale postului erau: „Jurnal sonor”, „Emisiunea pentru sate”, „Revista presei locale”, „Cronica filmului”, „Interviul săptămânii”, „Răsfoind scrisorile corespondenţilor”, „Veşti din întreprinderile industriale”, „Poşta redacţiei”, „Şcoala şi viaţa”, „Să ne cunoaştem regiunea”, „Cu microfonul prin sălile de spectacol”.

În anul 1969 a avut loc prima ediţie a Festivalului Naţional al cântecului popular românesc „Maria Tănase”, transmis în cea mai mare parte şi înregistrat integral de Radio Craiova, înregistrările tuturor ediţiilor cea au urmat regăsindu-se, dealtfel, în arhiva postului. În acelaşi an, în podul clădirii studioului a fost amenajată o mansardă încăpătoare, suficientă pentru o cabină de ascultare-fonotecare şi cinci birouri, unde, practic, s-a mutat întreaga redacţie.

În anul 1970 este pus în funcţiune emiţătorul de la Târgu Jiu, cu frecvenţa de 558 KHz, lungimea de undă de 538 metri, cu o putere de 400 KW, ceea ce a permis o recepţie excelentă în toată Oltenia, în vestul Munteniei şi în zonele de peste Dunăre.

Tot atunci, în spatele clădirii au fost construite trei garaje, chiar dacă studioul încă nu avea atâtea maşini şi, în acelaşi an, a fost asfaltată curtea studioului, după 16 ani de mers prin noroaie.

În anii ’70, cele mai importante emisiuni ale studioului erau: „Matinal”, „Post-meridian”, „În sat la noi”, „Magazin duminical”, „Brâncuşiana”, „Historia magistra-vitae”, „Agora literară”, „Atlas folcloric”, „Familie, educaţie, răspundere”, „Gaudeamus igitur”, „Pe meleagurile patriei”, „Orizont cultural”, „Curier săptămânal”, „Patriei, mai mult cărbune”, „Faţa marelui vizionar”.

În această perioadă au fost achiziţionate primele magnetofoane de studio STM 200, tranzistorizate, fabricate în Ungaria, care au înlocuit treptat magnetofoanele MEZ 28, de fabricaţie sovietică, pe lămpi, dar a început şi înlocurea pupitrelor de mixaj cu tuburi electrice, tip Belloyanis, cu pupitre tranzistorizate.

În anul 1971, programul zilnic de emisie ajunge la trei ore.

O statistică prezintă situaţia aparatelor de radio din gospodăriile populaţiei, din zona de audienţă a postului, în acel an:

Zona total mediul rural mediul urban
Pe ţară 2.285.980 1.015.438 1.270.542
Dolj 70.466 35.637 34.829
Gorj 28.668 20.153 8.515
Mehedinţi 25.907 15.843 10.064
Olt 36.331 23.864 12.467
Vâlcea 31.382 21.753 9.629
Argeş 45.900 25.320 20.580
Teleorman 21.899 12.902 8.997

În anul 1974, a fost introdusă în programe, cu difuzare lunară, emisiunea „Radiorama unei nopţi de vară”, care a fost o reuşită profesională, pe fondul imobilismului editorial general din acea vreme.

În anul 1976, primele spectacole transmise în direct s-au bucurat de succes, fiind de menţionat cele de la Căciulata, Râmnicu Vâlcea, Motru, Turnu Severin, Sadu, Porţile de Fier II, Clubul Electroputere, Slatina.

În anul 1978, între 19 şi 21 iunie, are loc primul duplex radiofonic între două studiouri regionale, Craiova şi Timişoara, dar şi transmisiuni în direct de la Festivalul „Hercules 78”.

În anul 1979, redactorii încep să intre în direct, cu condiţia respectării întocmai a textelor prezentate la viză, la emisiunea „Actualitatea radio”. Durata „directului” este mai întâi de o jumătate de oră, apoi o oră, între 15:00 şi 16:00.

Începând cu 1 aprilie 1980, programul de emisie zilnică s-a extins la 4 ore, iar doi ani mai târziu, durata emisiei acoperea 6 ore zilnic.

În anul 1985, pe 12 ianuarie, odată cu înăsprirea dictaturii comuniste şi a centralismului promovat de Ceauşescu, emisia postului Radio Craiova fost suspendată, postul a fost închis, iar memoria sa sonoră cea mai de preţ, arhiva, a fost încărcată în containere, pline cu benzi de magnetofon, şi dusă la un depozit impropriu de la Jilava. În acea zi de sâmbătă a iernii foarte grele a anului 1985, s-a primit o notă telefonică care suna aşa: „din clipa aceasta nu mai este emisie”. Deci, nu a existat un document scris pentru a justifica reducerea la tăcere a postului craiovean. Angajaţii postului au fost redistribuiţi în alte locuri de muncă.

În zilele Revoluţiei din 1989, la 22 decembrie, ora 14:00, emisia postului a fost reluată, fiind difuzat în eter, după aproape cinci ani de tăcere, mesajul: „Aici Craiova Liberă. Transmitem pe staţia de radio cu lungimea de undă de 540 de metri, frecvenţa de 558 KHz. Stimaţi ascultători, bine v-am regăsit!”.

După patru zile a fost transmis în direct primul concert de colinde religioase, de la Râmnicu Vâlcea, apoi a început colaborarea radiofonică, redacţională şi tehnică, cu posturile de radio Europa Liberă, BBC şi Deutche Welle.

În primele luni ale anului 1990, la Radio Craiova a devenit prioritară aducerea a ceea ce mai rămăsese din valoroasa fonotecă transportată, după închiderea postului din 1985, în beciurile închisorii de la Jilava.

Începe să se contureze echipa studioului, organizându-se concursuri profesionale, inclusiv prin reangajarea celor mai valoroşi redactori şi tehnicieni din „vechea gardă”, dar şi prin angajarea şi formarea rapidă a unui „nou val”, revoluţionar şi talentat.

În aprilie 1990 se elaborează şi se pune în aplicare prima grilă-program de emisiuni sistematică, în lunile următoare fiind readuse de la Bucureşti echipamente, cabine de emisie şi de producţie, s-a realizat dotarea studioului cu mobilier şi covoare, creându-se condiţii rezonabile pentru lucrătorii din redacţie şi celelalte activităţi.

În septembrie 1990 a început să fie folosită denumirea Radio Oltenia Craiova, iar în octombrie, se introduce în grila de programe emisiunea „Aven amentza”, destinată minorităţii de romi din zonă.

În ianuarie 1991, durata programului se extinde la 12 ore, între 7.00 şi 19.00, iar activitatea se organizează pe secţii: actualităţi, social-economic, cultură-învăţământ-artă, muzical.

În luna iunie a aceluiaşi an, programul s-a extins cu încă două ore de emisie, între 6.00 şi 20.00.

Tot de atunci, au loc transmisiuni de fotbal, din divizia B, şi se generalizează emisiunile tip multiplex, între studiourile teritoriale ale Radiodifuziunii, în acest fel o ţară întreagă fiind „ospete radiofonic” în vatra oltenească.

În anul 1992, sondajele de audienţă indică o creştere spectaculoasă a notorietăţii Radio Craiova, iar în septembrie 1993, este introdusă în grila de programe emisiunea „La fântâna dorului”, destinată românilor din afara graniţelor.

În anul 1994 apare Legea nr. 41, privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi a Societăţii Române de Televiziune, cu prevederi specifice şi pentru studiourile teritoriale ale celor două instituţii.

În anul 1997, criza de bandă a impus trecerea de la viteza de 38 cm/sec. la cea de 19 cm/sec., iar diferite evenimente precum expoziţii, lansări de carte şi aniversările instituţiilor culturale organizate în holul radioului capătă caracter permanent, sub denumirea Galeriile Radio Arts.

La 25 noiembrie 1999, a intrat în funcţiune primul control tehnic digitalizat din ţară, apoi tradiţia spectacolelor cu public se reia sub un generic nou – „Oltenia de ieri şi de azi”.

În anul 2000, la 8 februarie, s-a utilizat la Radio Craiova, pentru prima dată,  înregistrarea pe minidisc, iar o zi mai târziu era stabilită legătura studioului la Internet.

La 10 februarie avea loc prima transmisiune în FM, pe 92 MHz, iar la 4 martie avea loc inaugurarea emiţătorului în FM.

În iunie 2001, întreaga înregistrare primară se realizează pe suport digital, prin achiziţionarea a 24 de reportofoane cu minidisc, Radio Craiova fiind primul studio din ţară care atinge această performanţă.

În septembrie 2001, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de la înfiinţarea radioclubului „Oltenia” şi de la prima emisiune de radio difuzată din Craiova, se dezveleşte, pe locul vechiului radioclub, o placă aniversară.

În anul 2002 are loc reorganizarea, completarea, sistematizarea şi transcrierea pe suport digital a patrimoniului de teatru radiofonic şi a fonotecii de aur, înglobând reale valori de patrimoniu, în bună parte unicate. De atunci fonoteca se îmbunătăţeşte continuu.

În martie 2002 are loc prima ediţie a Târgului de carte „Gaudeamus” Craiova, iar în noiembrie se introduce sistemul de atribuire a emisiunilor pe baza licitaţiei de programe şi se introduce în grila de programe emisiunea „Audienţa la dumneavoastră acasă”, prin intermediul căreia, în fiecare miercuri, timp de două ore, autorităţile judeţene la vârf răspund în direct ascultătorilor.

În primăvara anului 2003, au loc cea de a doua ediţie a Târgului de carte „Gaudemus”, punerea în funcţiune a primei cabine digitale şi se realizează primul duplex radiofonic între Radio Oltenia Craiova şi ostaşii de la Brigada 2 mecanizată Rovine, aflaţi în Irak.

La 1 noiembrie 2003, începe transmisiunea pe frecvenţa de 105 MHz, emiţătorul, cu o putere de 10 KW, fiind amplasat la Rânca, în masivul Parâng, iar la 13 noiembrie, intră în funcţiune, pentru o mai bună audiţie în Craiova, frecvenţa de 102,9 MHz.

În 2004, Radio Craiova a împlinit 50 de ani de existenţă, momentul fiind marcat de începutul racordării postului la cerinţele publicisticii moderne de radio şi consolidării poziţiei de lider de piaţă zonală prin audienţă şi notorietate. Prin stabilizarea audienţei în mediul rural s-a declanşat ofensiva publicistică de creştere a numărului de ascultători în mediul urban.

Reorganizarea grupurilor de lucru, dar şi stabilitatea echipelor de creaţie, promovarea spiritului de echipă, consolidarea zilnică a activităţii şi evaluările periodice au asigurat contextul profesional necesar unei activităţi de creaţie publicistică potrivit cerinţelor radioului modern şi aşteptărilor ascultătorilor.

S-au păstrat în grilă emisiunile confirmate de audienţă, între care radioprogramul de Actualităţi matinale (5 ore), Actualitatea post – meridian, ca oglindă a zilei (40 minute), programele de seară (muzică, divertisment, adresate în primul rând tineretului, cu scopul de a atrage noi ascultători şi de fidelizare a celor existenţi).

Agora literară, Brâncuşiana, Limba noastră, Radio Craiova mozaic sunt rubricile şi emisiunile consacrate actualităţii economice, sociale, culturale, sportive, dialogurilor de larg interes cetăţenesc.

Studioul s-a implicat în dezbaterea celor mai acute probleme ale zonei şi ale comunităţilor, concomitent cu apropierea de ascultători şi de problemele lor, aşa cum ele au fost prezentate cu ocazia Caravanei Radio desfăşurate în vara anului 2003.

În perioada 2-6 martie 2004 are loc cea de a treia ediţie a Târgului de carte „Gaudeamus”, iar pe 21 aprilie, Comitetul Director al studioului a solicitat oficial Consiliului de Administraţie al SRR schimbarea denumirii din Studioul Teritorial de Radio Craiova în Postul Regional de Radio „Oltenia” Craiova.

La 24 aprilie 2004, avea loc prima ediţie a manifestării „Week-end la Casa Radio Oltenia”, care a cuprins întreceri de cros, desene pe asfalt, jocuri de şah şi table, iar participarea s-a ridicat la peste 600 de persoane, majoritatea fiind formată din tineri.

Radio Oltenia Craiova a primit în 2004 mai multe distincţii – diplome şi diverse însemne din partea mai multor instituţii de cultură, a mediului de afaceri şi a unor organizaţii ale societăţii civile.

În anul 2005, Radio Oltenia Craiova este cotat ca lider de piaţă în Oltenia dar şi între primele 6 posturi din ţară, după Radio România Actualităţi, Europa FM, Kiss FM, PRO FM şi Radio Iaşi, alt post local de radio al Radiodifuziunii.

În cadrul campaniei „Radio România te ajută să menţii legătura cu lumea”, Radio Oltenia a dotat cu aparate de radio performante 12 şcoli din Oltenia, apoi intră în funcţiune, la 21 iunie 2005, modernizarea legăturilor tehnice cu Societatea Română de Radiodifuziune, prin STS Bucureşti (în cadrul proiectului „Reţea comunicaţii pentru interconectarea Casei Radio Bucureşti cu studiourile regionale şi locale şi cu puncte de transmisie din Bucureşti şi din ţară”), fiind puse în valoare şi soluţiile de rezervă prin fibră optică şi radio-modem.

Tot în 2005, era pus pe hârtie proiectul unui nou post local la Calafat, subredacţia ce se va organiza aici va emite pe frecvenţa de 603 KHz AM şi va acoperi o zonă de mare interes pentru colaborarea transfrontalieră în condiţiile realizării podului Calafat – Vidin. De asemenea, Studioul Regional Craiova are ca arie de acoperire judeţe care fac parte din regiunea de dezvoltare 4 Sud Vest Oltenia.

Anul 2006 este al modernizării consistente a aparaturii şi echipamentelor de studio, pentru prelucrarea audio digitală, iar în februarie, intră în dotarea studioului încă două pupitre de mixaj şi emisie digitale, de tip Studer ON AIR 2000.

Radio Oltenia Craiova are un program zilnic de 16 ore şi a extins în 2006 ponderea emisiunilor realizate în direct la circa 90 la sută, un loc distinct revenind programelor interactive.

Postul este ascultat în mod deosebit de persoane de peste 26 de ani, grupa de vârstă predominantă fiind cuprinsă între 45 şi 55 de ani. Numărul ascultătorilor a crescut în acest an, ajungând la 662.000, iar cifra de market share la scară naţională este de 3,7%.

Structura grilei de programe şi formatul emisiunilor şi-au propus atragerea ascultătorilor tineri în primul rând prin coloana muzicală a postului, dar şi prin tematica abordată.

În anul 2006, Radio Oltenia Craiova şi-a extins aria parteneriatelor cu consiliile judeţene şi prefecturile, implicându-se în viaţa economico-socială a zonei, în primul rând prin ciclul de emisiuni „Audienţa la dumneavoastră acasă”.

Proiectele privind conservarea şi valorificarea creaţiei populare, a valorilor culturale autentice, au beneficiat de parteneriate ale postului cu direcţiile judeţene pentru cultură, filialele judeţene ale uniunilor de creaţie şi cu centrele judeţene pentru conservarea şi valorificarea creaţiei populare.

Realizările tehnice din anul 2006 la Radio Oltenia Craiova includ modernizarea infrastructurii de transport al semnalului audio între Studioul Craiova şi Studiourile Centrale ale SRR, precum şi modernizarea reţelei digitale de producţie audio şi realizarea unei legături performante pe Internet prin fibra optică, toate acestea regăsindu-se în calitatea emisiunilor.

În acest an Radio Craiova se împlică în proiecte majore din viaţa comunităţilor din zonă: spectacole cu public, Anul Francofoniei, Zilele Eminescu, Zilele Brâncuşi, Caravana Gaudeamus.

Tot în 2006, Subredacţia Calafat a postului Radio Craiova realizează, în cadrul parteneriatului cu Agenţia de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia şi cu Euroregiunea 21 (Calafat – Vidin), radioprograme care promovează dezvoltarea mediului de afaceri, a comunităţilor rurale, precum şi a programelor europene aferente zonei („Interferenţe culturale” şi „Economia transfrontalieră”).

Sediul Radio Oltenia Craiova

Un moment important în existenţa postului îl reprezintă data de 20 decembrie 2006, când se se semnează, la Bucureşti, contractul pentru cumpărarea clădirii din Str. Ştirbei Vodă, nr. 3, care fusese retrocedată vechilor proprietari, aceasta fiind prima clădire achiziţionată de către Radio România după anul 1944. Astfel, se reuşeşte să se păstreze sediul iniţial al Radio Oltenia şi se evită grave disfuncţionalităţi pe care le-ar fi creat o eventuală mutare a activităţii în alt loc.

În 2006, Radio Craiova a primit Diploma de Onoare a Prefecturii Judeţului Dolj, pentru contribuţie în lupta cu apele revărsate ale fluviului Dunărea, în aprile, Diploma de Gratitudine din partea Comitetului de Stat pentru Televiziune şi Radiodifuziune al Ucrainei, 2005 – lui Mircea Pospai şi Diploma de Excelenţă din partea Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România şi ordinele ziariştilor clasa a II a şi clasa I a, Aur, conferite de UZP din România lui Cornel Rusu.

În anul 2007 este pusă în undă emisiunea „ROC Estival”, un proiect de amploare privind deplasarea radioului în staţiuni balneo-climaterice şi promovarea turismului în Oltenia şi se încheie un acord de colaborare între Radio Oltenia Craiova şi Radio Plovdiv (Bulgaria), urmat de prima vizită a unei delegaţii de la Radio Plovdiv, în care se stabileşte calendarul unor contacte redacţionale şi schimbul de informaţii şi emisiuni.

Pe parcursul anului 2007 Radio „Oltenia” Craiova şi-a consolidat audienţa, situându-se pe locul I în aria sa de acoperire şi pe locul al 8-lea la nivel naţional. Numărul ascultătorilor este de peste 650.000, una din noutăţi fiind că a crescut numărul emisiunilor interactive, pentru a da ascultătorilor posibilitatea să se adreseze autorităţilor şi să-şi spună cuvântul. O parte a emisiunilor – sub forma dezbaterilor, radioaudienţei, spectacolelor cu public şi întâlnirilor cu ascultători – a fost realizată sau transmisă în direct din judeţele ariei de acoperire.

Experienţe notabile şi trecute cu bune rezultate au fost campaniile pentru cele două referendumuri ale anului 2007 şi alegerile europarlamentare, pentru care studioul a primit mesaje sau scrisori de mulţumire din partea partidelor politice.

Continuarea preocupărilor pentru dezvoltarea tehnică s-au materializat în digitalizarea cabinei rezervă emisie şi modernizarea alimentării cu energie electrică pe surse multiple. A fost extinsă banda pentru transmisia live, pe Internet, a programelor studioului şi s-a dublat numărul accesărilor.

În anul 2007 studioul a primit Diploma de Excelenţă a Consiliului Local al municipiului Craiova, pentru implicarea obiectivă în viaţa comunităţii, dar şi Diploma de Merit acordată de Consulatul General al României la Cernăuţi. Mai multe diplome au fost obţinute pentru unele emisiuni sau de către unii realizatori, între acestea Gabriela Rusu–Păsărin (Radio Craiova) fiind recompensată cu Premiul anului 2007 pentru emisiuni radiofonice acordat de Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România, pentru ciclul radiofonic „File de calendar popular românesc”.

Colectivul Radio Oltenia Craiova

Anul 2008 aduce la Craiova cea de a VII-a ediţie a Caravanei Gaudeamus, care se bucură de vizita a peste 14.000 de vizitatori, iar editurile ating cea mai mare cotă de vânzări de la prima ediţie a manifestării.

Radio Oltenia Craiova are un program de emisie zilnică de 18 ore, şi a pus accent pe realizarea unei grile de programe care permite abordarea întregii problematici economice, politice, sociale şi cultural-educative, fără a ignora divertismentul, muzica şi sportul în plan regional.

Experienţe notabile şi trecute cu bune rezultate au fost campaniile electorale din 2008, pentru care studioul a primit mulţumiri de la reprezentanţii din zonă ai partidele politice.

În 2008, Radio Oltenia Craiova a primit Diploma de Excelenţă a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Diploma de Excelenţă a Muzeului de Artă Craiova, „pentru implicarea obiectivă în viaţa comunităţii şi promovarea valorilor culturale”.

În 6 iunie 2009, la 55 de ani de radiofonie oltenească, sunt organizate manifestări dedicate evenimentului, la sediul studioului şi în judeţele arondate, iar în finalul anului, este amenajat un nou spaţiu pentru Camera ştirilor şi se crează condiţii tehnice pentru îmbunătăţirea programelor de ştiri.

Târgul de carte GAUDEAMUS Craiova, ediţia a VIII-a, a avut loc în perioada 25 februarie – 1 martie, la Teatrul Naţional.

Radio Oltenia Craiova a continuat în 2009, anul care a marcat împlinirea a 55 de ani, rezultatele foarte bune ale ultimilor ani, în principalele domenii: editorial, economic, tehnic, marketing şi PR, audienţă şi notorietate, devenind un post cu adevărat al cetăţeanului, pe principii europene. Studioul a pus accent deosebit pe realizarea unei grile de programe modulare, care permite abordarea întregii problematici economice, politice, sociale şi cultural-educative, fără a ignora divertismentul, muzica şi sportul în plan regional. A crescut numărul emisiunilor interactive, pentru a da ascultătorilor posibilitatea să se adreseze autorităţilor şi să-şi spună cuvântul. O parte a emisiunilor – sub forma dezbaterilor, radioaudienţei, spectacolelor cu public şi întâlnirilor cu ascultători – a fost realizată sau transmisă în direct din judeţele ariei de acoperire. Experienţe notabile şi parcurse cu brio, au fost campaniile electorale ale anului 2009, pentru alegerile europarlamentare şi alegerile prezidenţiale. Continuarea preocupărilor pentru dezvoltarea tehnică s-a materializat în 2009 în realizarea legăturii prin releu digital între studio şi emiţător, cu dublu back-up, pe fibră optică şi releu analogic, precum şi în începerea modernizării cabinei de producţie. Privind transmisia live, pe Internet, a programelor studioului, s-a dublat numărul accesărilor.

În anul 2010 au loc achiziţia şi punerea în funcţiune a unor sisteme electronice de control acces şi supravegherea video a incintei studioului, reamenajarea modernă a spaţiilor de la etajul clădirii şi instalarea celui de al treilea pupitru digital şi încheierea procesului de digitalizare a fluxurilor de producţie şi emisie radio.

Tot atunci avea loc inaugurarea unei expoziţii permanente de fotografii din istoria radioului şi era achiziţionat un automobil „Ford Transit Conect”, în vederea asigurării condiţiilor mai bune pentru transmisiunile din teren.

Data de 12 noiembrie 2010 consemnează, în premieră, o şedinţă a Consiliului de Administraţie al SRR desfăşurată la Radio Oltenia, care a adus în analiză rezultatele studioului, şi care a stabilit obiective precise pentru creşterea influenţei şi notorietăţii studioului în zonă.

Seniorii Radio Oltenia Craiova

În anul 2011, în primăvară, are loc cea de a X-a ediţie, jubiliară, în perioada 8 – 12 martie, a Caravanei Gaudeamus la Craiova, tot această perioadă aducând înmulţirea contractelor de parteneriat ale Radio Oltenia, postul fiind organizator, co-organizator, partener sau partener media la cele mai importante evenimente desfăşurate în zona Olteniei.

De asemenea, tot acum este întocmită documentaţia pentru consolidarea, extinderea şi mansardarea corpului B de clădire aparţinând Radio Oltenia, în vederea asigurării unor condiţii mai bune pentru desfăşurarea activităţii.

Radio Craiova a elaborat un proiect care vizează trecerea la diferenţierea programelor FM şi AM, la început pe un tronson de patru ore, dar şi proiecte care vizează trecerea la emisie non-stop. A fost accentuat caracterul regional, prin difuzarea rubricilor Interferenţe culturale şi Economia transfrontalieră, realizate pentru zona Calafat-Vidin.

În anul 2012, în primăvară, se desfăşoară cea de a XI-a ediţie a Caravanei Gaudeamus la Craiova, apoi este reamenajat holul central al studioului, fiind realizată, după 97 de ani, restaurarea elementelor de tâmplărie şi readucerea lor la starea iniţială.

În anul 2012, s-a pus un accent deosebit pe realizarea unei grile de programe modulare, care permite abordarea întregii tematici economice, sociale şi cultural-educative, fără a ignora divertismentul, muzica şi sportul, în plan regional.

Au fost prevăzute tronsoane de radioprograme cu durată de 2-3 ore, racordate permanent la actualitatea zonei şi agrementate cu muzică adecvată preferinţelor ascultătorilor şi misiunii de post public, şi a crescut numărul emisiunilor interactive. O parte a emisiunilor – sub forma dezbaterilor, radioaudienţei, a spectacolelor cu public şi întâlnirilor cu ascultători – a fost realizată sau transmisă în direct din judeţele aflate în aria de acoperire.

Radio România Oltenia Craiova şi-a conceput formatul muzical prin valorificarea atentă a muzicii tradiţionale a zonei, prin îmbinarea acesteia cu muzică populară românească din alte zone ale ţării şi crearea echilibrului necesar, în concordanţă cu prevederile legale, între muzica românească şi cea europeană.

Studioul difuza şi emisiunea săptămânală Convieţuiri, în limba română, cu o durată de 20 de minute, în care este prezentată viaţa comunităţilor bulgară, germană, italiană, cehă, rromanes şi evreiească din zona de acoperire.

Tot în 2012, Radio România Craiova a introdus un nou soft, obţinându-se o creştere a calităţii sunetului şi o automatizare a procesului de emisie, s-au introdus codecurile VOIP pentru transmisiile live din teren şi a fost obţinută autorizaţia de construire pentru consolidarea, extinderea şi mansardarea corpului B de clădire.

Totodată, Radio România Oltenia Craiova şi-a promovat intens poziţia de lider autoritar de piaţă în aria sa de acoperire, emisiunile şi programele postului, prin:

– publicarea programului postului în cinci ziare din Oltenia;

– prezenţa periodică cu interviuri – despre activitatea postului sau despre diferite evenimente – pe posturile locale de televiziune;

– conceperea unor emisiuni cu public;

– participarea ca partener la diferitele acţiuni publice şi la manifestările importante desfăşurate în judeţele din aria de acoperire. În acest sens, sunt de menţionat acţiunile  de colaborare cu instituţiile de cultură din zonă şi realizarea unor acţiuni în parteneriat, prin care s-a reuşit promovarea eficientă a unor manifestări culturale de mare impact asupra publicului, precum: Zilele Marin Sorescu, Festivalul Shakespeare,

Festivalul Maria Tănase (Craiova), Festivalul Maria Lătăreţu (Târgu Jiu), Zilele Municipiului Craiova, Festivalul Oltenii şi… restul lumii (Slatina) sau Festivalul Amza Pellea (Băileşti).

Conform rezultatelor studiului de audiență, primul val 2012, urban-rural, cota de piață a Radio Craiova era de 29,9%, fiind lider de audiență în zonă. Față de aceeași perioadă și aceleași condiții ale cercetării din anul 2011 (tot primul val de audiență) se înregistrează o creștere de 3,2%.

Radio Oltenia Craiova – 1 decembrie

În anul 2013, radioul oltean şi-a diversificat oferta editorială, în concordanţă cu obiectivele prioritare ale radioului public, puse în practică la cele mai înalte standarde profesionale. În acest an, postul a consemnat o spectaculoasă revenire pe piaţa media regională în privinţa audienţei, în special, după introducerea noii grile de programe, prin modalităţile de adresare şi maniera de abordare a subiectelor schimbate radical.

Introducerea în grila 2013-2014 a liniilor de programe, a prezentatorilor specializaţi, a unor noi emisiuni şi rubrici (inclusiv pentru etnia rromă), cât şi schimbarea sound-ului postului constituie o parte dintre factorii care au contribuit la succes, alături de monitorizarea şi controlul permanent al produsului radiofonic. Concomitent, postul a demonstrat şi intenţia de a fi prezent mai accentuat în mediul online, prin crearea unei pagini pe facebook (din 23 mai), precum şi prin restructurarea site-ului propriu www.radiocraiova.ro.

În spiritul apropierii de public, Radio România Oltenia Craiova a revenit în mijlocul ascultătorilor prin emisiuni în direct, precum cele realizate la şcolile unde învaţă copiii cu probleme speciale, şi prin proiectul „Estival 2013”, încheiat cu emisiunea desfăşurată la Ştrandul Ostroveni din Râmnicu Vâlcea, la care au participat aproape 7.000 de persoane.

Îin perioada 20 – 28 septembrie, jurnaliştii din Societatea Română de Radiodifuziune au înregistrat rezultate notabile la ediţia a XVI-a a Olimpiadei Internaţionale Media de la Porec din Croaţia. Două dintre medaliile de aur ale delegaţiei României au fost obţinute de colegii noştri Gabriel Liviu Balica de la Radio România Oltenia Craiova, la volei, care a primit şi titlul de MVP al competiţiei, şi Cătălin Cârnu (Radio România Actualităţi), la aruncarea greutăţii.

Acoperirea teritorială a Radio Craiova – 2003

Între 27 februarie şi 3 martie 2013, a avut loc cea de a XII-a ediţie a Caravanei Gaudeamus – Radio Romania Oltenia Craiova, care a înregistrat cel mai mare număr de vizitatori de până atunci, circa 12.000 de persoane, la care se adaugă un total de 30 de evenimente culturale – lansări şi prezentări de carte, întâlniri cu scriitori şi dezbateri – care au adus în prim-plan personalităţi ale vieţii culturale din ţară şi din Oltenia.

Spectacol muzical organizat de Radio Oltenia Craiova – 2014

La 15 mai 2013, site-ul Radio Romania Oltenia Craiova are o nouă  configuraţie, iar la 22 mai este lansată pagina de facebook a postului.

La 7 iunie 2013, la sediul Radio Oltenia Craiova a avut loc o festivitate specială. Seniorii de vârstă ai radioului, practic mulţi dintre primii oameni care spuneau, pe 6 iunie 1954 “Aici Radio Oltenia” au fost invitaţi de onoare ai actualului personal care lucrează la cel mai popular post de radio din Oltenia.

Reîntorcerea la locul de muncă a fost una emoţionantă. Pionierii radioului oltean nu au mai găsit benzile de magnetofon sau tehnica de la acea vreme, ci calculatoare, mixere de voce etc. Au găsit însă, aşa cum spunea Mircea Pospai, fost director şi vreme îndelungată om de radio, acelaşi devotament, acelaşi respect pentru ascultători.

În mulţimea de invitaţi, şi-a găsit locul şi Mihaela Florea, primul crainic al Radio Oltenia Craiova. Dânsa a primit, asemenea colegilor, o diplomă de excelenţă din partea actualilor oameni de la Radio Oltenia Craiova.

Ca în fiecare an, în ajunul sărbătoririi radioului public, şi Seniorii coporaţiei Radio România au fost invitați la tradiţionala întâlnire cu mai tinerii lor colegi şi în 2013, fiind întâmpinaţi, la sediul central, cu flori, bucurie şi recunoştinţă pentru anii petrecuţi în slujba radioului. Ovidiu Miculescu, preşedintele director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, a mulţumit celor prezenţi pentru întreaga lor activitate, pentru profesionalismul şi standardul înalt pe care au reuşit să îl menţină în vremuri dificile şi pe care generaţia de astăzi de jurnalişti şi tehnicieni din Radio România îl păstrează ca pe un reper în munca lor. În cadrul acestei întâlniri, jurnalistul şi scriitorul craiovean Mircea Pospai, ani buni redactor-șef al Radio „Oltenia”, a primit diploma pentru Cel mai tânăr Senior în activitate.

 

Mircea Pospai

În anul 2014, elementele caracteristice ale programelor Radio România Oltenia Craiova sunt prezenţa activă în viaţa publicului, paleta tematică vastă, difuzarea unui program radiofonic de înaltă calitate, valorificarea tradiţiilor zonei, promovarea

tinerelor talente şi un format muzical de tip Adult Contemporary.

Grila de program 2014-2015 a introdus elemente noi:

– restructurarea emisiunilor informative;

– schimbarea formatului muzical şi prezentatori unici, de luni până vineri, pe liniile mari de program (07.00–10.00, 11.00–14.00, 14.00–17.30), pentru a conferi stabilitate şi credibilitate, precum şi o unitate tematică mult mai pronunţată.

În paralel, s-a urmărit şi dinamizarea prezenţelor la microfon, realizarea mai multor transmisiuni live de la evenimentele aflate în derulare, atragerea publicului tânăr şi creşterea interactivităţii programelor.

În programe sunt incluse şi emisiuni care se adresează românilor din diaspora (Dor de România), sau etniei rrome (Aven amentza! Veniţi cu noi!), cât şi altor comunităţi

minoritare (Convieţuiri).

Radio Craiova a continuat să fie o prezenţă activă în rândul publicului, prin campaniile sale ”Adoptă un suflet”, ”Radio Oltenia Estival”, „EU aleg ROmania”, „Nepăsarea te face complice”. Repere importante sunt inaugurarea a două staţii de transport în comun în Craiova, care poartă numele ”Staţia Radio Craiova” şi ”Staţia Radio România” şi campanile care au vizat mai ales tinerii, în vederea reducerii vârstei publicului ascultător.

În 2014 au fost realizate pentru prima dată transmisiuni în direct prin internet, precum şi modernizarea site-ului www.radiocraiova.ro, conceput pe o platformă nouă (WordPress), ceea ce a condus la creşterea numărului de vizitatori unici pe zi de 4 ori în numai două luni. Site-ul conţine şi materiale prezentate în format video, materiale transmise live sau înregistrate. În aceeaşi tendinţă pozitivă se situează şi accesarea paginii de Facebook a postului, cu 2.000 de like-uri.

Din 14 iulie 2014, Reţeaua studiourilor regionale Radio România a început proiectul „EU aleg România” dedicată descoperirii României prin destinaţiile sale: cetăţi medievale, saline unice în lume, cascade spectaculoase, munţi plini de mistere. Proiectul s-a  desfăşurat prin programele studiourilor regionale, pe site-urile şi paginile de facebook şi twitter ale posturilor, inclusiv ale Radio Oltenia Craiova.

Începând cu 2 decembrie 2014, Radio Craiova poate fi ascultat pe orice device cu android, prin aplicaţia Radio România Oltenia Craiova, care poate fi descărcată direct din Magazin play. Aplicaţia direcţionează atât spre site-ul, cât şi spre pagina de Facebook ale postului.

Din punct de vedere editorial, anul 2015 a însemnat Pentru Radio Craiova, consolidarea elementelor de referinţă ale grilei de program, perfecţionarea în elaborarea radiojurnalelor proprii, schimbarea formatului muzical, dinamizarea produsului jurnalistic şi creşterea interactivitatii on air şi online.

Radio Oltenia Craiova s-a adaptat realităţilor tehnologice ale momentului, făcând trecerea către multimedia, integrând mediile audio şi video: camera web instalată în singura staţiune montană din zonă (Rânca) oferă în timp real informaţii pentru turişti

pe www.radiocraiova.ro, iar amenajarea unui mini-studio TV a oferit posibilitatea realizării primelor producţii video pentru online.

Rămâne, însă, în continuare, o problemă, cea a acoperirii în zona riverană Dunării, cu localităţile Calafat şi Corabia.

De-a lungul întregului an, radioul public regional Radio Oltenia Craiova a fost o prezenţă vie şi activă în rândul publicului şi prin campaniile sale, prin schimbarea continuă a modului de adresare, prin modernizarea progresivă a manierei de

abordare – pe toate planurile – şi atragere a ascultătorului.

La 23 februarie 2015, realizatorul Radio România Oltenia Craiova, Andrada Cojocaru, s-a clasat pe locul întâi la secţiunea jurnalism din cadrul Galei Naţionale a Excelenţei în Asistenţa Socială, ediţia a II-a, ca urmare a voturilor acordate celor 24 de jurnalişti din ţară nominalizaţi pentru acest eveniment.

Andrada Cojocaru s-a implicat atât ca jurnalist cât şi ca voluntar în campanii derulate de către Asociaţia Vasiliada a Mitropoliei Oltenia, DGASPC Dolj, Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Craiova, Asociaţia Română de Oncologie Sfânta Ana, Asociaţia Tinerii Luptă Împotriva Viciilor Mileniului III şi ACCES (Asociaţia pentru Copii cu Cerinţe Educative Speciale ACCES România).

Prin emisiunile realizate la Radio România Craiova şi activităţile sale de voluntariat, Andrada Cojocaru, a contribuit la informarea şi sensibilizarea publicului larg cu privire la problematica socială, rolul asistentului social, la modalităţile şi căile de rezolvare a diferitelor cazuri sociale.

La 23 aprilie 2015, de Ziua Internaţională a Cărţii, Radio România Oltenia Craiova a finalizat campania Cărţile se întorc acasă, iniţiată cu prilejul celei de-a XIV – a ediţii a Târgului de Carte Gaudeamus – Radio România de la Craiova. Cele peste 1.200 de volume colectate în foaierul Teatrului Naţional din Craiova au ajuns la persoanele aflate în Unitatea Medico-Socială din localitatea doljeană Melineşti, acolo unde echipa Radio România Oltenia Craiova a fost întâmpinată de administraţia centrului şi de reprezentanţii autorităţilor şi unde a predat cărţile donate.

La finalul anului 2015, Radio Craiova era cel mai ascultat post regional al Radiodifuziunii şi cel mai ascultat post de radio al Olteniei, fiind preferat, zilnic, de 164.900 de persoane, în medie, situându-se pe locul 11 la nivel naţional.

2016 a fost anul consolidării poziţiei de lider de audienţă a Radio Oltenia Craiova, în zona de acoperire (judeţele Dolj, Gorj, Olt, Mehedinţi şi Vâlcea), unde este recepţionat pe frecvenţele 102,9 MHz, 105 MHz, 603 KHz şi 1314 KHz şi, în ultima parte a anului, pe noua frecvenţă de la Râmnicu Vâlcea, de 99,8 FM.

Valul al doilea de măsurători ale audienţei (vara 2016) a poziţionat radioul public de la Craiova peste toţi competitorii privaţi din zonă, cu un Daily Reach de 379.000, comparativ cu 285.000 de mii ai Kiss FM, sau 142.000 Europa FM. Pentru prima dată, în valul al treilea de măsurători s-a înregistrat o creştere a publicului comercial (tânăr), iar rezultatele pozitive se regăsesc şi în zona online, cu o medie de 5.000 de vizitatori pe zi (cu un vârf de 35.000) şi aproape 11.000 de like-uri pe pagina Facebook a postului.

Radio România Oltenia Craiova s-a implicat în organizarea târgului de carte Gaudeamus (24 – 28 februarie), ajuns la cea de-a XV-a ediţie, în deschiderea căruia peste 2.500 de persoane au organizat un lanţ uman prin care au transmis din mână în mână o carte-simbol, pe străzile Craiovei, între sediul Radio România Oltenia Craiova şi cel al Teatrului Naţional Marin Sorescu.

GAUDEAMUS-CRAIOVA-2015

La 9 septembrie 2016, la Ujgorod, în Ucraina, s-a desfăşurat decernarea premiilor Festivalului-concurs de emisiuni de radio şi televiziune destinate minorităţilor naţionale „Plaiul meu natal”. Ajuns la a XVIII-a ediţie, festivalul s-a bucurat de participarea a 9 ţări (Ucraina, Ungaria, România, Slovacia, Serbia, Muntenegru, Anglia, Polonia şi Austria), cu 68 de producţii de televiziune şi 45 de emisiuni radiofonice. La radio, premiul special pentru aprecierile publicului a fost obţinut de o emisiune realizată la Radio Oltenia Craiova, de Ludovic Vulea.

La 31 octombrie 2016, porţile studioului Radio Oltenia Craiova au fost larg deschise pentru toţi cei care au dorit să îl viziteze, cu prilejul împlinirii, la 1 noiembrie, a 88 de ani de la primul semnal în eter emis de Radio România.

În valul de vară – 2017 – de măsurare a audienţelor radio, în ceea ce priveşte posturile regionale, în Oltenia, Radio Oltenia Craiova era lider de piaţă, având cel mai mare număr zilnic de ascultători (365.400) şi o cotă de piaţă de 25,2%.

De Ziua Culturii Naţionale – 15 ianuarie 2018 – – Radio România Oltenia Craiova a organiozat o campanie de donare de cărţi, în faţa sediului studioului. De asemenea, postul a diuzat un interviu cu preşedintele Filialei Craiova a USR, conf. univ. dr. Gabriel Coşoveanu, despre semnificaţia zilei (rubrica Invitat la Matinal). Radio Craiova a mai difuzat relatări/interviuri/reportaje despre evenimentele dedicate Zilei Culturii Naţionale în judeţele Olteniei, în emisiunile Buna dimineaţa, Oltenia!, De 10 X România, Pulsul Zilei şi Sens Unic.

În perioada 28 februarie – 4 martie 2018, Târgul Gaudeamus Craiova 2018, organizat de Radio România prin echipa Gaudeamus şi Radio România Oltenia Craiova, a inaugurat şi în acest an seria celor mai îndrăgite târguri de carte organizate în ţara noastră, reunite în Programul Lectura. Nici zăpada, nici frigul şi nici poleiul nu i-au descurajat pe craiovenii iubitori de carte. Peste 10.000 de vizitatori au venit la întâlnirea cu cel mai important eveniment dedicat cărţii, din această zonă a ţării şi au ajuns la Târgul Gaudeamus Craiova. Timp de cinci zile, foaierul Teatrului Naţional Marin Sorescu a concurat cu succes cu cele mai populare destinaţii pentru cei plecaţi în căutarea unor cadouri speciale.

Preşedintele de onoare al Gaudeamus Craiova 2018 a fost Gabriel Coşoveanu, preşedintele Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Craiova.

La 17 septembrie 2018, noua frecvenţă Radio Oltenia Craiova pentru Râmnicu Vâlcea, 99,8 FM, a fost lansată în cadrul unui mega show la River Mall.

În perioada 27 februarie – 3 martie 2019, seria celor mai îndrăgite târguri de carte din ţara noastră – Gaudeamus Radio România, a debutat şi în acest an, conform tradiţiei, la Craiova. Prima etapă a Caravanei Gaudeamus Radio România 2019, a avut loc în spaţiul care a găzduit toate cele 17 ediţii precedente, foaierul Teatrului Naţional Marin Sorescu, şi s-a derulat sub semnul Anului cărţii în România. Ediţia craioveană a Caravanei Gaudeamus Radio România inaugurează în fiecare an, de Mărţişor, sezonul naţional al târgurilor de carte şi este organizată de Radio România, prin echipa Gaudeamus şi Radio România Oltenia Craiova.

Târgul Gaudeamus Radio România din Craiova şi-a câştigat statutul de reper al pieţei editoriale din această zonă a ţării, bilanţul acestui proiect stând mărturie în acest sens: 17 ediţii, aproape 210.000 de vizitatori şi sute de evenimente culturale găzduite până acum.

Postul regional Radio România Oltenia Craiova se ridică la standardele de profesionalism caracteristice radioului public românesc şi se adaptează continuu preferinţelor ascultătorilor săi, ceea ce se reflectă în poziţia de lider de audienţă în Oltenia.

Radio Oltenia Craiova are o misiune publică onorantă, aceea de a asigura informarea obiectivă, promptă şi echilibrată a cetăţenilor, dezbaterea celor mai importante probleme cu care se confruntă cetăţenii, difuzarea de emisiuni cultural-educative şi de divertisment de calitate, de a asigura păstrarea valorilor de patrimoniu ale zonei. De aceea, Radio Craiova se implică în viaţa economică, politică, socială, culturală – prin informarea promptă, obiectivă, echilibrată şi echidistantă a publicului ascultător, atât în limba română, în limbile minorităţilor naţionale sau în alte limbi, cu scop informativ, cultural, educativ şi de divertisment.

E firesc ca Radio Oltenia Craiova să-şi propună în permanenţă consolidarea ca prezenţă distinctă pe piaţa radio regională, aşa încât audienţa emsiunilor să se ridice la nivelul misiunii publice asumate.