A devenit public studiul de impact în cazul unui Brexit fără acord, elaborat de guvernul britanic

Documentul de şase pagini a fost dat publicităţii, miercuri seară, în urma deciziei camerei inferioare a parlamentului.

Potrivit scenariului cel mai negativ al executivului britanic, un Brexit neorganizat va crea disfuncţionalităţi în comerţ, iar unele alimente vor dispărea de pe rafturile magazinelor. The Sundey Times a dat publicităţii, încă de duminică, fragmente din studiul guvernamental. Acesta conţine şi un plan operativ confidenţial cu numele de cod „presură galbenă” (Operation Yellowhammer). Potrivit scenariului cel mai dezavantajos pentru Regatul Unit, Franţa va proceda, în prima zi după Brexit la controlarea mărfurilor care provin din Marea Britanie. În acest caz, potrivit estimărilor autorilor studiului, se poate dovedi că 50-85% dintre transportatorii care operează pe Canalul Mânecii că nu sunt pregătiţi pentru controale vamale. Având în vedere lipsa de pregătire a transportatorilor precum şi capacitatea limitată a locurilor de parcare, în porturile franceze se poate ajunge la reducerea volumului transporturilor de mărfuri pe Canal cu 40-60 la sută. Potrivit analizei experţilor guvernamentali, haosul în transportul de mărfuri poate să dureze chiar şi trei luni, iar ameliorarea situaţiei după acest timp ar însemna că volumul transporturilor va atinge nivelul de 50-70 la sută din cel existent în prezent. Potrivit documentului, disfuncţionalităţile în anumite domenii pot dura şi mai mult. În judeţul Kent – care se situează în zona sud-estică a insulei britanice, unde se află drumurile cele mai circulate care duc la porturi – camioanele pot sta la coadă chiar şi două zile, înainte să ajungă pe continent. Institutele independente consideră că e posibilă apariţia unor blocaje şi mai mari în cazul unui Brexit fără acord. Universitatea London College (UCL) recent a publicat un raport, potrivit căruia, dacă fiecare vehicul ar pierde doar 70 de secunde pierde cu controlul vamal, atunci coloanele de maşini pe drumurile din sudul Angliei, care aşteaptă să treacă pe continent ar putea să fie formate din 1200-2724 de camioane, ceea ce ar însemna că o maşină ar trebui să aştepte şase zile ca să treacă din Marea Britanie în Franţa. Cu altă cuvinte, şoferul care s-ar aşeza la coadă luni dimineaţă, ar trece în Franţa sâmbătă seara, ceea ce ar ridica probleme de protecţia muncii. O altă universitate prestigioasă Imperial College London a ajuns la concluzia că, dacă pe partea franceză controlul vamal al fiecărei camion durează 4 minute (ceea ce este mai puţin decât media), atunci pe partea britanică coloana de maşini va atinge lungimea de 47 km. Conform studiului guvernului, furnizorii în domeniul industriei medicamentelor şi a aparaturilor medicale sunt cei care folosesc drumurile cele mai scurte peste Canalul Mânecii. Reîntroducerea controlului vamal ar însemna că problemele de aprovizionare cu aceste produse pot dura mai multe luni. Lipsa sau sosirea cu întârziere a medicamentelor pentru animale pot duce la apariţia epidemiilor în rândul efectivelor de porci, oi, vite, sau păsări, ceea ce va avea consecinţe deosebit de periculoase pentru siguranţa alimentară – scriu experţii guvernamentali.

Potrivit analizei guvernului, oferta din anumite produse alimentare poate să se restrângă. Autorităîţile nu se aşteaptă la o criză în aprovizionarea populaţiei cu alimente de bază, dar gama de produse alimentare cu siguranţă se va reduce, ceea ce va provoca o inflaţie mai accelerată. În plus, Brexit-ul este prevăzut pentru 31 octombrie. Până atunci, produsele agricole deja sunt recoltate, ceea ce înseamnă o presiune sporită pentru furnizorii industriei alimentare, având în vedere că se apropie sărbătorile de Crăciun, când volumul vânzărilor cresc.

Toate aceste probleme au fost semnalate guvernului şi de către organizaţiile patronale din sectorul alimentar britanic. La fel şi sindicatele din comerţ şi din industria alimentară au avertizat guvernul că un Brexit fără acord va duce la o criză de alimente şi – implicit – la periclitarea locurilor de muncă a celor din sectoarele amintite.

Székely Ervin, Rador