Viorica Săpînțan sau magia ”visului european” împlinit

Cred că toată lumea cunoaște celebra sintagmă ”visul american” – ”American Dream”, însă nu prea aud pe nimeni vorbind despre ”visul european”…

Chiar nu știu în ce măsură ”visul american” este o realitate sau doar un mit, dar mi se confirmă tot mai des că cel european există.

Este un lucru bine cunoscut de toată lumea că prea mulți români au plecat din țară în ultimii ani, unii în căutarea unui trai mai bun, alții pentru a-și ajuta familiile de acasă, alții pentru a reuși. Din fericire, mai nou, mulți pleacă la studii în străinătate, la licee și universități renumite și reușesc să se afirme în domenii diverse, împlinindu-și astfel visele și aspirațiile.

Mariana Viorica Săpînțan se numără printre acești tineri români care au reușit.

Sub o aparență serafică și delicată, înaltă, blondă, cu ochi de culoare dechisă, albastru spre verde, se ascunde o fire dârză și luptătoare. Deși la prima vedere ai crede că are o descendență vikingă sau ariană, ea își are originile – după cum indică și numele de familie – în Maramureș, la Săpînța, locul de baștină al părinților și bunicilor săi.

Mariana Viorica Săpînțan  s-a născut la Arad, într-o frumoasă zi de vară a anului 1987. La vârsta de 16 ani, când era elevă de liceu, a plecat în vacanța de vară – 3 luni – în Spania pentru a avea grijă de copiii unei familii de români stabilită în Valencia.

Încurajată de niște prietene pe care și le-a făcut în Spania și ajutată de sistemul legislativ spaniol care le permite elevilor străini minori să studieze, își continuă liceul la Salamanca, unde a beneficiat și de o bursă de studii. Apoi se înscrie la Facultatea de Filologie – secția Spaniolă- Engleză – din același oraș.

În anul I de facultate, își însoțește o prietenă la un casting organizat de o celebră firmă de cosmetice franceză, dar ea este cea aleasă în locul prietenei sale. Practic, acesta a fost primul pas al carierei sale viitoare.

După ce a fost imaginea acestui brand francez, Viorica a primit propuneri similare de la alte firme celebre spaniole. A fost imaginea acestora, covergirl pentru reviste sau cataloage de modă pentru branduri de haine.

După un an și jumătate, pleacă la Milano unde urmează cursuri de design și high-fashion. Aici devine, de asemenea, imaginea unui celebru brand italian de lenjerie intimă.

Revine în Spania, își termină facultatea și pleacă la Madrid pentru un masterat de 2 ani în domeniul designului și modei.

Urmează 3 ani cursuri de teatru, colaborează cu o televiziune din Mexic și participă la programe de modă și pasarele de fashion.

După o vizită la Muzeul Prado din Madrid, inspirată de operele marilor artiști Francisco Goya și Diego Velasquez, Viorica Săpînțan decide să devină designer de pantofi și să își lege numele brandului de acest lăcaș de cultură.

La întrebarea cum de a avut curaj să plece de acasă la o vârstă atât de fragedă, într-o țară complet străină și a cărei limbă nu o cunoștea, departe de părinți și de toți cei dragi, ea răspunde: ”Am știut clar că pentru mine era o oprtunitate mare de a-mi schimba viața și cred că unele oportunități nu vin de două ori (…) Dintotdeauna am fost o persoană care știe foarte clar ce vrea de la viață”.

A fost sfătuită să își nege originile, să spună că este rusoiacă sau că are o altă naționalitate pentru că acest lucru ar da mai bine la public și s-ar bucura de un mai mare succes. Dar Viorica Săpînțan mărturisește: ”Eu sunt mândră de originile mele și, mai mult, în creațiile mele mă inspir din floclorul românesc”.

În 2017, designerul și-a lansat prima colecție în cadrul evenimentului Cibeles Fasion Week Madrid, unde a fost comparată cu un renumit designer de pantofi italian.

Colecțiile ei sunt unicat, autentice, de foarte bună calitate și artizanale, iar fiecare creație are o poveste. De altfel, Maramureşului ei drag i-a dedicat un model din colecţia sa intitulat ”Laleaua albastră”, un nume inspirat din celebrul Cimitir Vesel de la Săpînța.

”Pentru mine nu există „nu se poate„. În ceea ce-mi propun trebuie să reușesc. În general, sunt o fire sociabilă, extrovertită și pozitivă. Ca și oricare român, și eu am început de la zero și am reușit prin muncă multă și perseverență. Eu cred că atunci când ai un vis măreț și o motivație interioară mare ești de neoprit”, își justifică succesul Viorica Săpînțan.

Ca aproape în fiecare an, Viorica Săpînțan își va petrece sărbătorile de iarnă acasă în Maramureș, la Săpînța, unde are o casă și unde ”Crăciunul se simte că este Crăciun”.

”Colindele noastre, mâncarea specifică, mirosul de lemne de foc, cozonacii și multe altele care ne fac să ne simțim români. Maramureșul a rămas leagănul de cultură și de tradiție românească cel mai nealterat, iar eu acolo îmi încarc bateriile de fiecare dată și aleg să merg acasă ori de câte ori am ocazia”, mărturisește ea.

De altfel, deși trăiește de 16 ani în Spania, practic jumătate din viața ei, și-a păstrat nealterate graiul și accentul din zona natală.

Tot în Maramureșul atât de drag sufletului ei și de care se simte atât de profund legată, Viorica Săpînțan își dorește să deschidă un atelier de confecții, într-un viitor apropiat.

De curând, invitată la niște televiziuni din România, ea s-a bucurat să redescopere un București ”plin de farmec, cu locuri minunate” și pe care îl consideră ”schimbat în bine”.

La ora actuală, creațiile ei se vând în Spania, Marea Britanie și Scoția, dar nu și în țara sa natală. De aceea, Viorica Săpînțan consideră că a venit momentul să-și facă brandul cunoscut și în România. În acest sens, ea are în vedere organizarea câtorva gale de prezentare a creațiilor sale în orașele mari din țară, începând, firește, cu Bucureștiul.

Cam aceasta ar fi pe scurt povestea unei românce de succes, povestea unei tinere care și-a văzut împlinit ”visul european”. Dar, în pofida faptului că se poate mândri astăzi cu o asemenea reușită, ea nu uită niciodată locul din care a plecat și își sfătuiește compatrioții ”să îndrăznească să viseze mai mult”, ”să găsească în ei mereu forța de a merge mai departe, de a spera în mai bine și de a găsi bucurie în lucrurile mici ale vieții”.

”Temelia mea este made in România. Sunt o luptătoare, o femeie ambițioasă care nu renunță ușor, care are aspirații spre mai bine și acestea sunt trăsături tipic românești”, conchide cu mândrie Viorica Săpînțan.

Rodezia Costea

Sursa: „Romania Expres

Viorica del Prado, românca din Săpânţa care a ajuns designer de pantofi la Madrid