EMERGING EUROPE: Statul român are la dispoziţie şase luni pentru recuperarea a 570 de milioane de euro ca ajutor de stat acordat ilegal

Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit de la statul român cel puţin 570 de milioane de euro ca ajutor de stat incompatibil, printr-o anulare a datoriei şi neîncasarea datoriilor de la companie. România trebuie să recupereze acum ajutorul ilegal, plus dobânda. Cu toate acestea, având în vedere sectorul sensibil în care operează CFR Marfă, decizia Comisiei prevede o recuperare în şase luni, în loc de cele patru, în mod obişnuit. CFR Marfă are în prezent aproximativ 6.000 de angajaţi. „Piaţa transportului feroviar de marfă este o componentă esenţială a legăturilor de transport ale oricărei economii”, spune vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager. „Anumite măsuri de sprijin public în favoarea companiei de stat CFR Marfă au oferit un avantaj economic neloial faţă de alţi operatori. Ele constau în anularea datoriilor publice şi în eşecul creditorilor publici de a colecta datoriile de la companie. Acest lucru încalcă regulile UE privind ajutoarele de stat. România va trebui acum să recupereze ajutorul incompatibil”.

CFR Marfă este furnizorul de servicii de transport feroviar de marfă din România. Compania, deţinută integral de stat, se află în dificultăţi economice de mai mulţi ani. Are un nivel ridicat de datorii, în principal faţă de administratorul infrastructurii feroviare române, CFR Infrastructură, care este de asemenea integral de stat, şi are datorii mari faţă de agenţiile naţionale de asigurări sociale şi de administrare fiscală, de câţiva ani. Spre deosebire de transportul feroviar de pasageri, piaţa de transport feroviar de mărfuri din România este extrem de competitivă, cu numeroşi operatori privaţi, unii câştigând o cotă de piaţă considerabilă, în urma liberalizării pieţei în 2007. În martie 2017, Asociaţia Operatorilor de Transport Feroviar Privat din România a depus o plângere adresată Comisiei, susţinând că CFR Marfă a primit ajutor de stat prin încălcarea normelor UE.

Ulterior, Comisia a deschis o anchetă aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri româneşti în favoarea CFR Marfă erau în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat, în special o restructurare a datoriilor în valoare de aproximativ 363 milioane de euro, în 2013, şi eşecul de colectare a datoriilor de asigurări sociale şi impozitele restante ale CFR Marfă, precum şi datoriile faţă de CFR Infrastructură, începând cel puţin cu 2010. Comisia a constatat acum că statul român a acţionat în calitatea sa de autoritate publică, mai degrabă decât de acţionar al companiei. În plus, chiar dacă statul ar fi acţionat în calitate de acţionar şi, prin urmare, testul operatorului de economie de piaţă era aplicabil, niciun operator privat nu ar fi anulat datoriile, nici nu s-ar fi abţinut de la aplicarea activă a rambursării datoriilor de ani de zile, fără o compensaţie monetară suficientă. Drept urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul public din partea României a oferit CFR Marfă un avantaj economic nedrept asupra concurenţilor săi.

Întrucât CFR Marfă este o companie aflată în dificultate încă din 2009, Comisia a evaluat diferitele măsuri în conformitate cu orientările sale de salvare şi restructurare. Normele privind ajutoarele de stat ale UE permit intervenţia de stat pentru o companie aflată în dificultate financiară în condiţii specifice, necesitând în special ca acea companie să fie supusă unui plan de restructurare solid, pentru a asigura revenirea sa la viabilitate pe termen lung, compania să contribuie la costurile restructurării sale şi distorsiunile concurenţei să fie limitate. În cazul CFR Marfă, aceste condiţii nu au fost îndeplinite: niciun plan de restructurare solid nu a fost notificat Comisiei, nu a existat nicio contribuţie la costul restructurării de către companie şi nici nu au fost luate măsuri compensatorii pentru a se asigura că denaturarea concurenţei este limitată.

Prin urmare, Comisia a concluzionat că finanţarea publică acordată de România CFR Marfă, în valoare totală de cel puţin 570 milioane de euro plus dobândă, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat şi, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România.

Vine şi o veste mai bună pentru România, Comisia a aprobat planurile României de a acorda un împrumut temporar de aproximativ 36,7 milioane de euro către transportatorul aerian Tarom. Măsura va contribui la asigurarea continuării ordonate a serviciilor de transport aerian, în special pe numeroasele rute pe care Tarom este singurul furnizor şi va evita perturbările pentru pasageri, fără a denatura concurenţa pe piaţa unică. Compania aeriană se confruntă în prezent cu o deficienţă acută de lichidităţe, din cauza creşterii abrupte a costurilor de exploatare generate de flota sa învechită, în ultimii ani. Fără ajutor, Tarom nu ar mai fi în măsură să-şi îndeplinească obligaţiile de plată menţinându-şi operaţiunile.

https://emerging-europe.com/business/romania-given-six-months-to-recover-570-million-euros-of-illegal-state-aid/

Traducerea: Cristina Zaharia

EMERGING EUROPE (Marea Britanie) – 24 februarie