DOCUMENTAR: Corul Academic Radio – 80 de ani de existenţă

Motto: „Pentru mine Corul Radio înseamnă rampa de unde m-am lansat spre înălţimi la care visam demult. Iată de ce îi voi rămâne mereu recunoscător şi niciodată nu-i voi uita sonorităţile de atunci, inegalabile.” – D.D. Botez, remarcabil dirijor, compozitor şi profesor la Conservatorul din Bucureşti, 23 aprilie 1975

 


de Razvan Moceanu

Joi, 5 noiembrie, se împlinesc 80 de ani de la înfiinţarea Corului Academic Radio, una dintre formaţiile muzicale ale Radiodifuziunii Române.

Corul Radio a fost creat în scopul susţinerii repertoriului vocal-simfonic şi a parcurs, de-a lungul acestor ani, un remarcabil drum al maturizării artistice.

Corul asigură programele stagiunilor muzicale, realizarea înregistrărilor pentru fondul muzical Radio şi discuri, promovând valori importante ale creaţiei româneşti tradiţionale sau de actualitate, inclusiv prime audiţii.

Istoria ansamblului coral mixt este marcată şi de constituirea unei preocupări pentru concertele şi imprimările formulelor “a cappella”, în spiritul tradiţiei muzicii corale naţionale.

Fondat sub conducerea dirijorului, compozitorului şi pedagogului Ioan Croitoru, Corul Radio s-a impus în timp ca o formație de elită, fiind condus de-a lungul anilor de Dumitru D. Botez, Gheorghe Danga, Dumitru D. Stancu, Constantin Petrovici, Emanuel Elenescu, Alexandru Șumski, Carol Litvin, Aurel Grigoraș și Dan Mihai Goia, iar din 2016, este pregătit și condus de Ciprian Țuțu.

Grupul a asimiat neîncetat noi partituri, ajungând să stăpânească astăzi un impresionant număr de lucrări, oratorii, cantate, madrigale, poeme, balade şi numeroase miniaturi.

 

 

 

Ion Croitoru

Primul dirijor al Corului Radio a fost Ion Croitoru, profesor, compozitor, personalitate marcantă a şcolii prahovene şi a muzicii corale din ţara noastră din prima jumătate a secolului al XX-lea.

Ion Croitoru s-a născut la 11 martie 1884, în comuna Bogza, fostul judeţ Râmnicu-Sărat, actualmente în judeţul Vrancea.

A absolvit şcoala primară din comuna natală, iar între anii 1896 – 1899, a studiat la şcoala de muzică psaltică – Şcoala de cântăreţi bisericeşti „Neagu Ionescu” din Buzău, cu Neagu Ionescu (psaltichie).

Între anii 1901 – 1909, îşi continuă studiile muzicale la Conservatorul de Muzică din Bucureşti, sub îndrumarea unor personalităţi ale muzicii şi pedagogiei româneşti, precum D.G. Kiriac (teorie-solfegiu-armonie, dirijat coral), Alfonso Castaldi (armonie, contrapunct, compoziţie) şi George Stephănescu (canto).

După absolvirea Conservatorului, Ion Croitoru este numit, de către Ministerul Educaţiei Naţionale, profesor de muzică la Liceul „Sfinţii Petru şi Pavel” din Ploieşti.

În perioada 1909 – 1926, Ion Croitoru desfăşoară, pe lângă activitatea pedagogică, şi o intensă activitate de dirijor al celor trei formaţii corale din localitate: Corul liceului, Corul ceremonial al Primăriei (între 1909 – 1927) şi Corul Ligii Culturale – Filiala Prahova (în perioada 1910 – 1914). În aceste perioade, repertoriul formaţiilor corale pe care le-a condus a fost îmbunătăţit cu noi şi reprezentative lucrări din opera compozitorilor români şi străini, printre care: Imnul Nopţii de J. Philip Rameau, Cântecul Păstorului de Rodolph Kreutzer, Dunărea Albastră, de J. Strauss, Popasul Ţiganilor, de Robert Schumann, Ciocârlia de F. M. Bartholdy etc., Arcaşul lui Ştefan Vodă şi Peste Deal de Ion Vidu, Altarul Mănăstirii Putna şi Serenada de Ciprian Porumbescu, Trandafir de pe răzoare de Nicolae Oancea, Anicica de la Moară, de Gh. Dima.

Ion Croitoru a frecventat şi cursurile Facultăţii de Drept, obţinând licenţa în anul 1921.

În anul 1926, Ion Croitoru a fost transferat la Liceul „Mihai Viteazul” din Bucureşti, unde va preda muzica până în anul 1946.

În această perioadă, Ion Croitoru se află la pupitrul Corului „Cântul nostru” din Bucureşti (între 1937 şi 1939), iar în perioada 1933 – 1939, face parte şi din corpul didactic al Academiei de Muzică Religioasă din Bucureşti, unde a predat disciplinele pedagogie muzicală, cor  şi dirijat coral.

Începând cu anul 1940, este muzicianul care pune bazele Corului Radio din cadrul Societăţii Române de Radiodifuziune – instituţie care a fost înfiinţată în anul 1928. Timp de 5 ani (1941 – 1945), dirijorul Ion Croitoru a izbutit să promoveze pe calea undelor împreună cu Corul Radio zeci de lucrări corale din repertoriul naţional şi universal.

Între anii 1950 – 1953, profesorul Ion Croitoru face parte din Comisia Republicană de Unificare şi Uniformizare a cântărilor psaltice din Biserica Ortodoxă Română, poziţie din care, împreună cu muzicienii N. Lungu şi Grigore Costea, realizează transcrierea, în notaţie liniară, a cântărilor bisericeşti, realizând, printre altele, şi volumele „Gramatica Muzicii Psaltice” (1951) şi „Anastasimatarul uniformizat” (volumele 1 şi 2, în 1953).

De-a lungul carierei sale, în paralel cu activitatea didactică şi dirijorală, Ion Croitoru este şi unua din personalităţile dedicate creaţiei muzicii corale, printre tilurile care au îmbogăţit repertoriul formaţiilor corale româneşti, purtând semnătura sa, aflându-se „Fusul”, „Cântec de leagăn”, „Ia-mă-n braţe, dorule”, „Se mărită Leana noastră”, „Dor de acasă”, „De s-ar vinde dragostea”, „Tinereţe minunată”, „Bădişor cu pene-n clopu”, „Fata coase”, „Pescarii”, „Hai, Buzău pe plaiul tău”, „Pământul ţării mele”, „Imn Eroilor”, „Hai, petrolişti” sau „Secerişul”.

Ion Croitoru a avut şi o activitate remarcabilă în domeniul elaborării manualelor de muzică vocală pentru uzul claselor I-IV (1935 – 1938) şi pentru clasele I – II din şcolile comerciale – învăţământ secundar (1937), în colaborare cu eminentul profesor şi compozitor Constantin Brăiloiu.

A scris articole, cronici, recenzii, pamflete etc. în „Armonia” (Botoşani), „Argeş” (Piteşti), „Tribuna şcoalei” etc şi a publicat evocarea Gavriil Musicescu în volumul lui Gavriil Musicescu, Bucureşti, 1934.

În anul 1964, cu ocazia aniversării a 80 de ani de la naştere, distinsul muzician a fost sărbătorit la Ploieşti, de către oficialităţile regiunii şi de către Corala „Paul Constantinescu” a Palatului Culturii. Despre viaţa şi opera muzicianului a rostit o prelegere strălucitul om de ştiinţă muzicală prof. univ. dr. Viorel Cosma, apoi a urmat un concert omagial, din programul căruia au făcut parte o seamă de lucrări, opusuri, semnate de muzicianul sărbătorit.

Pentru întreaga sa activitate didactică, de creaţie şi de promovare a muzicii româneşti şi universale, inclusiv din postura de dirijor al Corulului Radio, muzicianul Ion Croitoru a fost distins cu importante ordine ale statului român.

A murit la 21 iulie 1972, la Bucureşti.

În interiorul Radiodifuziunii activa, încă din anii 1936-1937, un cor alcătuit din circa 40 de persoane, dar ansamblul era format doar din colaboratori ai Radioului. Corul era dirijat de Radu Botez, iar unele dintre spectacolele ansamblului erau dirijate de Theodor Rogalsky, de Constantin Bobescu şi Ion Hartulari.

În anul 1940, la 5 noiembrie, acest cor a fost angajat ca formaţie permanentă, pe lângă orchestra Radiodifuziunii, fiind dirijat de profesorul Ion Croitoru.

Aşadar, Corul Radio era a doua formaţie muzicală a Radiodifuziunii după Orchestra Simfonică, fiind un ansamblu care cuprindea 27 de membri permanenţi, cu scopul de a studia şi interpreta diverse lucrări corale „a capella” sau cu acompaniament şi să realizeze programele emisiunilor cu specific coral ale Radiodifuziunii.

În anul 1941, odată cu căderea guvernului legionar, corul a fost desfiinţat şi, pe baza unui concurs, a fost înfiinţat şi angajat un nou cor, însă noii membri erau cei vechi, neexistând alţi candidaţi care să se remarce.

De la înfiinţare, până în data de 4 aprilie 1944, programul ansamblului a fost uniform: două ore de repetiţie zilnică şi o emisiune săptămânală de 20-30 de minute, iar numărul membrilor corului a crescut de la 27 la 40, în această perioadă corul având angajată şi o secretară.

În repertoriul corului au intrat piese corale româneşti, de factură laică sau religioasă, piese corale clasice româneşti şi străine, operă şi operetă. În perioada de început, concertele publice erau foarte rare şi erau dedicate doar unor ocazii speciale.

După bombardamentele din aprilie 1944, Radiodifuziunea a desfiinţat Corul Radio, iar conducătorul ansamblului, Ion Croitoru, a rămas angajat al instituţiei pe un post de „consilier artistic”.

La 25 mai 1945, conducerea radiodifuziunii a reînfiinţat Corul Radio, sub conducerea remarcabilului compozitor şi pedagog Dumitru D. Botez.

Numărul membrilor ansamblului a crescut de la 40 la 60, iar mai apoi la 80 şi chiar 100.

Au fost susţinute numeroase concerte pe scena Ateneului Român, pe alte scene din ţară, în centre culturale, în care au fost interpretate prime audiţii, cantate, oratorii, simfonii cu cor, creaţii româneşti şi străine.

Au activat, ca membri ai Corului Radio, viitori mari interpreţi ai scenei noastre de operă, precum Zenaida Pally, Cornelia Gavrilescu, Alexandru Bădulescu, Viorel Ban, N. Luca, Maria Crişan, Ioana Nicola, Iolanda Mărculescu, Valentin Teodorian, David Ohanesian, Blanche Adelstein, Elisabeta Neculce-Carţiş, Ion Stoian, Ioan Hvorov, Lucia Stănescu, Elena Vătafu.

În anul 1949, Radiodifuziunea înfiinţa „Ansamblul de cîntece”, cu specificul de mică formaţie corală, de înregistrare a cântecelor de mase şi a cântecelor populare româneşti, fiind condus, de la înfiinţare şi până la 1 august 1954 de Gheorghe Danga.

Între anii 1950 – 1954, conducerea ansamblului mare nu a avut un caracter de stabilitate, Corul Radio fiind condus de Ion Vanica, C. Petrovici, Emanuel Elenescu.

De la 1 august 1954, dirijor permanent al Corului Radio a devenit Gheorghe Danga, iar dirijor adjunct a fost numit Constantin Petrovici.

În perioada 1 august 1954-18 septembrie 1955, dirijor permanent al Ansamblului de cîntece a fost D. D. Stancu.

La 18 septembrie 1955, Corul Radio a absorbit şi Ansamblul de cîntece, alcătuind un ansamblu cu nu mai puţin de 135 de corişti care activau fie în întregime fie în două echipe.

Începând cu anul 1959, conducerea ansamblului a revenit lui Carol Litvin, iar denumirea sa a devenit Corul Radioteleviziunii, care avea să fie păstrată până după Revoluţia din anul 1989.

În anul 1965, la conducerea corului a venit Aurel Grigoraş, cel mai longeviv dirijor al ansamblului, care s-a flat la conducere timp de nu mai puţin de 35 de ani.

Corul Radio a participat la numeroase concerte peste hotare, iar în anul 1968 a înregistrat, în formulă restrânsă, un remarcabil succes la Festivalul de la Stuttgart.

În anul 1975, care s-a dovedit remarcabil la conducerea Corului Radio, Aurel Grigoraş a fost invitat să dirijeze Corul Operei din Ankara (Turcia).

După ani întregi de vremuri vitrege pentru Corul Radio, dominaţi de obligațiile unor manifestări festive în care „arta” era exclusiv patriotică, anul 1990 a constituit începutul unui nou drum, deschiderea către marea muzică, deschiderea sufletelor către frumos.

Repertoriul corului se îmbogățește și se diversifică, parcurgând epocă după epocă, de la madrigalele din „Renascimento”, ce culminează cu lucrările lui Palestrina, Gesualdo da Venosa și Monteverdi, pășind maiestuos printre capodoperele Barocului muzical – creațiile lui Bach și Haendel, punând în valoare lucrările lui Haydn și Mozart, atangând culmea măiestriei vocale în Simfonia a IX-a de Beethoven, dar și corzi profunde ale simțirii artistice în Requiemul german de Brahms.

Amintim aici și alți mari compozitori ce au figurat în repertoriul corului, pregătit de Aurel Grigoraș: H. Berlioz, C. Debussy, G. Verdi, G. Puccini, F. Liszt, M. Ravel, G. Mahler, F. Mendelssohn-Bartholdy, G. Gershwin, C. Orff etc. Nu au fost uitate nici lucrările compozitorilor români, atât cei înaintași, cât ăi cei contemporani, cum ar fi: I. Vidu, Gh. Danga, S. Dragoi, Ioan D. Chirescu, N. Lungu, T. Jarda, G. Enescu, P. Constantinescu, S. Toduta, V. Grefiens, R. Paladi, D. Popovici, M. Moldovan, M. Stanculescu-Vosganian, L. Comeș, C. Petra-Basacopol, GH. Dumitrescu, D. Capoianu, F.Donceanu, A. Iorgulescu, A. Vieru, M. Marbe etc.

În această perioadă au fost realizate numeroase înregistrări pe bandă magnetică, „încrustând astfel, pe aripa timpului, o istorie scrisă cu inima”, după cum afirma prof. dr. G. Constantinescu.

De-a lungul timpului, dirijorul Aurel Grigoraș și Corul Radiodifuziunii au realizat turnee în Bulgaria, Ungaria, Germania, Italia, Spania, Israel și au colaborat cu dirijori de prestigiu precum: Roberto Benzi, Igor Markevici, Antonio de Almeida, Pierre Colombo, Pietro Argento, Kurt Sunderling, Gary Bertini, James Levine, Iosif Conta, Ludovic Bacs, Horia Andreescu, Cristian Brâncuși.

Pe 5 noiembrie 1990, Corul Radio a sărbătorit 50 de ani de existență, prilej cu care, personalitați ale muzicii românești și-au exprimat aprecierile la adresa ansamblului și a dirijorului Aurel Grigoraş.

În anul 1996, Corul Academic Radio a primit Premiul Uniunii Criticilor Muzicali din România.

Între anii 2000 – 2015, Dan Mihai Goia a fost dirijorul Corului Academic Radio. Acest ansamblu coral considerat drept etalon de către critica de specialitate, a participat, în această perioadă la peste 200 de concerte vocal-simfonice şi a cappella.

Multe din concertele şi înregistrările realizate pentru fonoteca Radioului au inclus creaţiile compozitorilor români – de la repertoriul clasic la cel contemporan – dar şi lucrări din creaţia corală universală.

La prima ediţie a Festivalului Artelor, eveniment multidisciplinar (concerte, recitaluri de muzică şi poezie, spectacole de teatru, operă, dans contemporan), care s-a desfăşurat în perioada 5-12 septembrie 2004 la Bucureşti, SRR având calitatea de coproducător, Formaţiile Muzicale Radio au fost prezente pe podiumurile de concert, la Sala Palatului, Corul Radio şi Corul de Copii Radio participând la concertul dirijat de maestrul Zubin Mehta cu Simfonia a III-a de Gustav Mahler.

Anul 2005 a însemnat şi realizarea primului compact – disc al Corului Academic Radio, dirijat de Dan Mihai Goia, intitulat „Mare minune”, acesta cuprinzând colinde româneşti.

În aprilie 2005, Radio România Muzical iniţiază în cadrul emisiunii „Forum coral” un ciclu dedicat Corului Academic Radio, în fiecare joi, la ora 15.30.

În 2006, un eveniment de interes, cu totul special, l-a constituit Festivalul „Mozart 250”. Programele cuprinzând opusuri celebre, precum şi unele creaţii mozartiene în primă audiţie au fost animate de dirijori şi solişti împreună cu Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio şi Corul Radio, care au asigurat o înaltă calitate a interpretării, facând din această manifestare un adevarat eveniment muzical al Capitalei.

Discografia Corului Academic Radio include şi CD-ul P. Constantinescu – Oratoriul bizantin de Paşti, dirijor: Horia Andreescu, lansat la Editura Casa Radio, în anul 2009.

Un element remarcabil al anului 2009 a fost participarea cu succes a Corului Radio, Orchestrei de Cameră Radio, Orchestrei Naţionale Radio la Festivalul ”George Enescu”, concerte de succes cu sală plină, cu ecouri de presă remarcabile într-un context artistic de nivel internaţional.

Anul 2010 a marcat pentru dirijorul Dan Mihai Goia o impunătoare realizare, şi anume, lansarea compact – discului cu „Vecernii”, opus 37 de Serghei Rahmaninov, în care a colaborat cu soliştii Gabriela Popescu şi Călin Brătescu alături de Corul Academic Radio şi Corala Bărbătească Ortodoxă „Te Deum Laudamus”.

În anul 2011, Corul Academic Radio a participat la Festivalul „Liszt – 200”, la Cluj-Napoca şi la ediţia a XX-a a festivalului internaţional „George Enescu”.

Pe 8 decembrie 2011, Corul Academic Radio și dirijorul Dan Mihai Goia au susţinut la Sala Radio, un concert cu muzică romantică, valsuri şi colinde din repertoriul universal. A fost o călătorie sonoră „De la clasic la contemporan”, în care ansamblul coral i-a avut ca invitați pe tenorul Nicolae Simonov, pianiștii Carmen Săndulescu și Dan Stoenescu și pe organista Simona Popovici, precum şi un grup de instrumentiști percuționiști. Concertul a fost dedicat Zilei Internaționale a Cântului Coral, eveniment inițiat de Federația Internațională a Muzicii Corale, care a avut loc la nivel mondial pentru prima dată în 1991, iar în România, în anul 2000.

La 16 decembrie 2011, Institutul Polonez din Bucureşti în colaborare cu Formaţiile Muzicale Radio au organizat un concert extraordinar la Sala Radio, dedicat încheierii preşedinţiei poloneze la Consiliul Uniunii Europene. Concertul Orchestrei Naţionale Radio s-a desfăşurat sub bagheta lui Tomasz Bugaj, unul dintre cei mai importanţi dirijori polonezi şi l-a avut ca solist pe pianistul Horia Mihail, cu participarea tenorului Marius Vlad Budoiu şi a Corului Academic Radio, condus de Dan Mihai Goia.

Cu două săptămâni înaintea Sărbătorilor de Paşte ale anului 2012, Corul Academic Radio și dirijorul Dan Mihai Goia au susţinut, joi, 29 martie, un concert care a avut drept subiect ipostaze ale rugăciunii şi sentimentului religios. Au fost prezentate 13 versiuni ale Rugăciunii Domneşti, variante autohtone dar şi din repertoriul universal, într-o seară concertistică de rugăciune, de pace şi de speranţă în Bine şi Frumos, în care ansamblul coral i-a avut ca invitați pe organista Simona Popovici și pe pianiștii Carmen Săndulescu și Dan Stoenescu. În program au figurat lucrări corale compuse de Anton Pann-Dan Mihai Goia, Gottfried August Homilius, Eusebie Mandicevski, Giuseppe Verdi, Ciprian Porumbescu, Serghei Rahmaninov, Ioana Ghica, Hermes Coelho, Frédéric Monnin, Dragoş Alexandrescu, Douglas Brooks-Davies, Irina Odăgescu-Ţuţuianu.

Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio RadiRo – ediţia I, desfăşurat în perioada 23-29 septembrie 2012, a fost unul dintre cele mai importante evenimente culturale ale anului, fiind realizat de Radio România cu sprijinul Uniunii Europene de Radio şi televiziune (UER/EBU). Festivalul a adus pe scenele Sălii Palatului şi a Studioului de concerte „Mihai Jora” ansambluri muzicale de renume din Europa: Orchestra Simfonica Nazionale della RAI, BBC Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France. În cadrul festivalului, Corul Academic Radio a susţinut un excelent concert.

În perioada 20-21 octombrie 2012, Corul Academic Radio, pregătit de Dan Mihai Goia, a fost invitat la Hamburg, unde a concertat în celebra Laeiszhalle. Corul a interpretat “Recviemul” de Verdi, sub bagheta cunoscutului dirijor Philippe Jordan. Ansamblul românesc s-a aflat pe scenă alături de Corul Radiodifuziunii Germaniei de Nord (NDR), precum şi de Orchestra Simfonică din Hamburg, alături de soprana Kristin Lewis, mezzosoprana Michaela Schuster, tenorul Robert Dean Smith şi basul  Dmitri Ivaşcenko, în calitate de solişti.

La 25 ianuarie 2013, cu ocazia bicentenarului Verdi, Orchestra Naţională Radio a prezentat, în formulă de concert, opera „Don Carlo”, alături de Corul Academic Radio, condus de Dan Mihai Goia, sub bagheta dirijorului David Crescenzi, absolvent al Conservatorului „Gioachino Rossini” din Pesaro.

Pe 25 mai 2013, la Romexpo Bucureşti, Andrea Bocelli, considerat de mulţi cel mai îndrăgit tenor al lumii, a dăruit publicului bucureştean un concert alături de invitaţii săi speciali: soprana Angela Gheorghiu, soprana Paola Sanguinetti, dirijorul Marcello Rota, grupul DIV4S, grupul CARisMA, Cezar Ouatu (reprezentantul României la Eurovision), fiind acompaniaţi de Corul Radio şi Orchestra Naţională Radio.

În perioada 25 – 31 mai 2013, în Bucureşti şi în câteva alte oraşe ale ţării, a avut loc cea de-a 23-a ediţie a manifestării anuale denumite Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi (SIMN). La Sala Radio, au avut loc spectacol susţinute de cele trei importante ansambluri rezidente: Orchestra Naţională Radio, cu  dirijorul său principal, Tiberiu Soare, Orchestra de Cameră Radio dirijată de Gheorghe Costin, şi nu în ultimul rând Corul Academic Radio – pregătit de Dan Mihai Goia, şi un ansamblu invitat, Orchestra Filarmonicii din Piteşti, dirijată de Jin Wang.

În luna septembrie 2013, a debutat ediţia a XXI-a a Festivalului Internaţional „George Enescu”, eveniment cultural marcant al anului. Orchestrele şi Corurile Radio România, prin prezenţa Orchestrei Naţionale Radio şi a Orchestrei de Cameră Radio, a Corului de Copii şi a Corului Academic Radio, au participat la trei concerte importante pe scena Sălii Palatului, prilejuind momente de excepţie, care au rămas în memoria publicului meloman.

În cadrul stagiunii 2013 a formaţiilor muzicale radio, au avut loc nu mai puţin de 88 de concerte şi recitaluri, din care Corul Academic Radio a susţinut 2 concerte a cappella şi 7 concerte cu orchestră.

Unul dintre darurile pregătite de Radio România pentru public în anul 2013, de Crăciun, a fost albumul Mare minune…, ediţia a II-a, cuprinzând cele mai cunoscute şi îndrăgite colinde româneşti interpretate de Corul Academic Radio. Lansarea albumului a avut loc la Sala Radio, pe 18 decembrie 2013, în pauza concertului din stagiune, cu participarea extraordinară a lui Dan Mihai Goia, dirijorul Corului Academic Radio.

Apoi, artişti percuţionişti renumiţi şi apreciaţi au venit de pe importante scene ale lumii la Sala Radio, pentru a da viaţă unui eveniment unicat în România: International Percussion Music Radio Festival – Festivalul Internaţional de Percuţie, desfăşurat în perioada 10–15 martie 2014. Au fost şase zile de evenimente speciale, în care au evoluat, în fiecare seară, o parte dintre cei mai mari artişti percuţionişti din lume, din ţări ca Japonia, Taiwan, Belgia, Franţa, dar şi din România, trei dintre ansamblurile instituţiei – Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Corul Academic Radio, dar și Percussion Studio Group, format din instrumentişti ai Orchestrelor şi Corurilor Radio. Aceştia au abordat un repertoriu ce a cuprins lucrări ale celor mai apreciaţi compozitori pentru instrumente de percuţie, rezultând un festival de care orice prestigioasă sală de concerte din Europa ar fi mândră. Festivalul Internaţional de Percuţie la Sala Radio s-a încheiat festiv printr-o Gală derulată cu participarea tuturor soliştilor şi ansamblurilor de percuţie invitate la eveniment şi cu participarea Corului Academic Radio, pregătit de dirijorul Dan Mihai Goia.

La 9 mai 2014, în ajunul datei de 10 mai – sărbătoare a regalităţii în România – a avut loc, la Sala Radio, un concert – Simfonia a IX-a, marea capodoperă a lui Beethoven, una dintre cele mai cunoscute partituri ale tuturor timpurilor, interpretat de Orchestra Naţională Radio, cu participarea Corului Academic Radio, dirijor Dan Mihai Goia. Concertul s-a desfăşurat în prezenţa Altețelor Lor Regale Principesa Maria și Principele Nicolae.

La 23 septembrie 2014, albumul „Romance”, al mezzosopranei Ruxandra Donose, apărut la Editura Casa Radio, a fost lansat la librăria Cărtureşti, în prezenţa artistei, a dirijorului Tiberiu Soare şi a muzicologului Grigore Constantinescu. Albumul, a fost realizat în acompaniamentul Orchestrei Naţionale Radio, a dirijorului Tiberiu Soare şi a Corului Academic Radio pregătit de Dan Mihai Goia.

Alte CD-uri realizate de Dan Mihai Goia şi Corul Academic Radio au fost “Oremus, trei secole de Muzică Sacră, mapă de 2 CD-uri, lansat în anul 2013 (care cuprinde înregistrări Radio România realizate în perioada 2009-2012, lucrări a cappella, dar şi cu acompaniament instrumental de pian, orgă şi flaut, din repertoriul universal şi românesc) şi CD-ul aniversar “Corul Academic Radio la 75 de ani de activitate artistică”, realizat în anul 2015.

Corul Academic Radio a aniversat, aşadar, 75 de ani de activitate, moment sărbătorit printr-un concert inedit la Sala Radio, în luna februarie 2015, primul concert a cappella al anului, sub conducerea dirijorului Dan Mihai Goia.

Un moment de vârf al anului 2015 a fost evoluţia Orchestrelor şi Corurilor Radio pe scena muzicală naţională prin participarea în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu. Astfel, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Corul Academic Radio şi Corul de Copii Radio au interpretat Simfonia nr. 8 de Mahler, sub bagheta dirijorului german Cornelius Meister.

La 11 noiembrie 2015, în seria de concerte aniversare prezentate de Corul Academic Radio în acest an, când ansamblul a împlinit 75 de ani, publicul bucureştean a fost invitat la Sala Radio la un frumos eveniment derulat sub titlul Corul Academic Radio şi invitaţii săi, sub bagheta dirijorului Dan Mihai Goia. Cu această ocazie, Editura Casa Radio a lansat albumul Corul Academic Radio – 75, amintit mai sus, o sinteză muzicală a activităţii artistice a ansamblului. În foaierul central al Sălii Radio, la finalul concertului, lansarea a avut loc cu participarea muzicologului Grigore Constantinescu, iar dirijorul Dan Mihai Goia a oferit publicului o sesiune de autografe.

Activitatea artistică a dirijorului Dan Mihai Goia, conducătorul Corului Academic Radio, a fost răsplătită, de-a lungul anilor, cu Premiul pentru interpretare dirijoral-corală conferit de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Diploma Madrigalist de Onoare, Madrigalist Ilustru din partea Fundaţiei Madrigal – Marin Constantin, Crucea Patriarhală primită din partea Preafericitului Patriarh Teoctist, Medalia comemorativă Ioan Paul al II-lea, Medaliile jubiliare Madrigal XXX, Premiul Magnum al Fundaţiei Mihail Jora şi Ordinul Meritul Cultural – clasa a II-a acordat de Preşedinţia României.

Din februarie 2016, Corul Academic Radio este condus de Ciprian Ţuţu.

La 29 noiembrie 2016, sub titlul Eseu coral… Timpul culorilor de toamnă, Corul Academic Radio a prezentat un eveniment special: primul concert coral a cappella, pregătit şi derulat sub conducerea muzicală a dirijorului Ciprian Ţuţu. Evenimentul de la Sala Radio a propus publicului bucureştean un repertoriu divers, acoperind lucrări ce aparţin unor compozitori de la Bruckner, Mendelssohn şi Reger, până la Brahms, Bartok şi Barber.

În perioada 21 – 28 mai 2017, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Naţională Radio şi Corul Academic Radio s-au alăturat Săptămânii Internaţionale a Muzicii Noi (SIMN), ediţia cu numărul 27, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate muzicii contemporane din România.

Cel de al doilea concert înscris în programul SIMN a fost susţinut de Orchestra Naţională Radio vineri, 26 mai, sub bagheta dirijorului Cristian Oroşanu, cu participarea pianistei Diana Moş, a flautistului Ion Bogdan Ştefănescu şi a Corului Academic Radio condus de dirijorul Ciprian Ţuţu. Programul serii a cuprins două piese în primă audiţie, semnate de Mihai Măniceanu (Concert pentru vioară şi orchestră) şi Adrian Iorgulescu (Concert pentru flaut şi orchestră) şi s-a încheiat cu Mandala cu o polifonie de Antonio Lotti, de Aurel Stroe.

Pe 13 septembrie 2017, Orchestra Națională Radio şi Corul Academic Radio au concertat la Sala Palatului, sub bagheta dirijorului Lawrence Foster, în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu. Pe afiş – opera „Mathis pictorul” de Paul Hindemith, în versiune de concert. Solişti: baritonul Lester Lynch, tenorul Torsten Kerl, contralta Stella Grigorian şi tenorul Norbert Ernst.

La 8 noiembrie 2017, Orchestra de Cameră Radio şi Corul Academic Radio au concertat cu casa închisă, în premieră alături de duo-ul 2 Vibes Symphony, la Sala Radio. La pupitrul dirijoral s-a aflat dirijorul Constantin Adrian Grigore, iar Corul Academic Radio a fost condus de Ciprian Ţuţu. În total, 100 de muzicieni au urcat pe scenă, într-un spectacol-poveste care, pe lângă partea muzicală, a pregătit şi un show de lumini şi de video mapping pe orga din Sala Radio, elemente vizuale rar întâlnite în spectacolele simfonice din România. Programul serii a cuprins un mix de muzică clasică, piese pop şi muzică contemporană, adaptate pentru voce solo, orchestră şi ansamblu coral. Concertul a avut-o ca invitată specială din Statele Unite pe Laura Bretan, tânăra de origine română care a uimit juriul de la America’s Got Talent şi a câştigat concursul Românii au talent.

În 8 decembrie 2017, în memoria Regelui Mihai I al României, Orchestra Naţională Radio a modificat programul concertului care a avut loc la Sala Radio. Sub bagheta dirijorului Matthias Manasi, programul serii a inclus, în prima parte, Poemul op. 25 pentru vioară şi orchestră, de E. Chausson, Romanţa op. 50 în fa major pentru vioară şi orchestră, de L. van Beethoven şi Meditaţie din opera Thaïs de Jules Massenet. Solistul invitat al primei părţi a fost violonistul Alexandru Tomescu. În partea a doua a concertului, Orchestra Naţională Radio, alături de Corul Academic Radio, condus de Ciprian Ţuţu, a interpretat Recviemul în re minor, op. 48 de G. Fauré, cu participarea sopranei Veronica Anuşca şi a baritonului Ştefan Ignat.

La 15 decembrie 2017, Orchestra Naţională Radio şi Corul Academic Radio au onorat , din nou, memoria Majestăţii Sale, Regele Mihai I al României, la Sala Radio. Orchestra şi corul au interpretat lucrarea Un Recviem German, op. 45, de Johannes Brahms. La pupitrul dirijoral s-a aflat dirijorul Cristian Mandeal, iar soliştii invitaţi ai serii au fost soprana Cristina Grigoraş şi baritonul Balla Sándor.

La 12 ianuarie 2018, George Petean (Ghitza Petean), unul dintre cei mai cunoscuţi baritoni români ai momentului pe scena muzicală internaţională, a interpretat Rigoletto de Verdi, la Sala Radio, alături de Orchestra Națională Radio şi de Corul Academic Radio. În distribuţia operei în concert au urcat pe scenă soprana Luiza Fatyol, în rolul Gildei, tenorul Cosmin Ifrim, în rolul Ducelui de Mantua, mezzosoprana Maria-Cristina Damian, în rolul Maddalena, basul Petre Burcă, în rolul Sparafucile, soprana Madalina Stan, în rolurile Contessa di Ceprano, Giovanna și Paggio, basul Marius Bolos în rolul Monterone, tenorul Andrei Lazar în rolul Borsa, Florin Simionca în rolul Marullo, bas-baritonul Daniel Pascariu în rolul Contelui di Ceprano şi Cristian Coandă în rolul Un Carceriere (Usciere). La pupitrul dirijoral s-a aflat David Crescenzi, dirijor italian binecunoscut publicului de la Sala Radio pentru excelenta colaborare cu Orchestrele si Corurile Radio.

La 14 martie 2018, la Sala Radio, Orchestra de Cameră Radio şi Corul Academic Radio, alături de invitaţii speciali, sopranele Cristina Radu şi Antonela Bârnat, de tenorul Adrian Dumitru şi de basul Iustinian Zetea, au invitat publicul, în aşteptarea sărbătorilor pascale, la un concert de piese religioase pentru cor, orgă şi orchestră. La pupitrul dirijoral s-a aflat Ciprian Ţuţu, dirijor al Corului Academic Radio.

La 1 noiembrie 2018, la 90 de ani de la inaugurarea radiofoniei româneşti, a avut loc concertul aniversar Radio România 90 susţinut de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Cristian Mandeal. Solist în prima parte a fost violonistul Liviu Prunaru, iar în partea a doua au urcat pe scenă, pentru interpretarea Carminei Burana de Carl Orff, Corul de copii şi Corul Academic Radio, alături de soliştii Diana Ţugui, Ştefan von Korch şi Balla Sandor.

Pe 7 noiembrie 2018, dirijorul de origine română stabilit în Franţa Christian Ciuca a fost invitat pe scena Sălii Radio, unde a dirijat un concert Bach / Händel / Puccini, la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio şi cu participarea Corului Academic Radio (dirijor: Ciprian Ţuţu).

În perioada 18-25 noiembrie 2018 s-a desfășurat cea de-a IV-a ediție a Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio RadiRo, eveniment unic pe harta festivalurilor muzicale, dedicat în exclusivitate orchestrelor radiourilor publice din Europa, produs și organizat de Radio România. În seria concertelor simfonice, au fost prezente la București, la Sala Radio, patru dintre cele mai prestigioase orchestre radio din Europa, aparținând posturilor publice din Marea Britanie (BBC), Germania (MDR), Elveția (Svizzera italiana), Irlanda (RTE), alături de Corul Academic și Orchestra Națională Radio. 5 orchestre simfonice, 3 Big Band-uri, 12 concerte în 8 zile de festival, peste 9500 de spectatori, 20 de soliști și dirijori invitați – acesta este palmaresul ediției a IV-a a festivalului, organizată în luna noiembrie 2018 și dedicată aniversării Societății Române de Radiodifuziune – 90 de ani – și Centenarului României.

În acelaşi an, Editura Casa Radio a finalizat 25 de proiecte editoriale, unul dintre acestea fiind cel al Corului Academic Radio, dirijor: Ciprian Ţuţu – Cântecele Unirii – Cântece patriotice româneşti – un CD cuprinzând 15 melodii remarcabile. A fost şi un concert extraordinar, cu acelaşi titlu, desfășurat simbolic în data în care este sărbătorită anual și Ziua Armatei Române. Sub conducerea muzicală a dirijorului Ciprian Țuţu, Corul Academic Radio a propus un program emoționant, ce a reunit creații culte sau de inspirație folclorică, cântece patriotice celebre, lucrări care evocă personalități sau momente-cheie din istoria României.

Printre piesele prezentate s-au numărat: fragmente din opereta Crai Nou și E scris pe tricolor UNIRE – Ciprian Porumbescu, Trompetele răsună – Gavriil Musicescu, Treceți batalioane române Carpații,  Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie! – Constantin Constantinescu, Hora Unirii – Alexandru Flechtenmacher ș.a, aranjamentele fiind semnate de Ioan Dobrinescu.

Evenimentul dedicat Centenarului Marii Uniri s-a desfășurat cu participarea soliștilor Olga Murariu Caia, Grazziela Frangulea, Cristian Paraschiv, Aurel Frangulea, Cristian Ruja, Ciprian Cucu și cu acompaniamentul pianistei Carmen Săndulescu.

La 30 noiembrie 2018, Sala Radio a fost gazda unui concert extraordinar dedicat Centenarului României. Sub bagheta apreciatului dirijor Horia Andreescu, Orchestra Naţională Radio a interpretat un program 100% românesc, selecţionat special pentru evenimentul centenar. Seara a debutat cu partitura Suite roumaine semnată de George Enescu şi tot sub semnătura marelui compozitor român spectatorii au putut asculta şi Şapte cântece pe versuri de Clement Marot (orchestraţia: Th. Grigoriu) – cu participarea sopranei Irina Iordăchescu. Obişnuit cu cele două celebre Rapsodii semnate de Enescu, publicul a avut şansa de a asculta la Sala Radio o partitură mai rar interpretată pe scenele de concert: Rapsodia română semnată de Ciprian Porumbescu, ce surprinde cu extrem de multă sensibilitate specificul spiritului românesc. Programul concertului extraordinar a cuprins şi fragmente din banda sonoră a filmului Mihai Viteazul (1971, regia Sergiu Nicolaescu), suită ce poartă semnătura lui Tiberiu Olah şi Trei dansuri româneşti, creaţie a compozitorului Theodor Rogalski. Evenimentul s-a derulat cu participarea Corului Academic Radio (dirijor: Ciprian Ţuţu).

Corul Academic Radio

La 11 decembrie 2018, Corul Academic Radio a susţinut un eveniment special de Crăciun intitulat Christmas Fantasy (Poveste de Crăciun). Cele mai frumoase şi mai cunoscute colinde româneşti, dar şi cântece de Crăciun din repertoriul internaţional au adus atmosfera caldă a sărbătorilor de iarnă la Sala Radio. Evenimentul a fost cu atât mai special cu cât a oferit publicului ocazia să asculte cu acest prilej şi orga Sălii Radio, cea mai mare din sud-estul Europei (7.600 de tuburi – realizată în Cehia, în 1960). Din repertoriul serii au făcut parte colinde ca Nouă azi ne-a răsărit, La portiţa cerului, La Vitleem colo-n jos, După datini colindăm şi cântece de sărbători din repertoriul internaţional ca Jingle bells, Joy to the world, We wish you a merry Christmas ş.a.

Concertul s-a derulat sub bagheta dirijorului Ciprian Ţuţu şi s-a bucurat de participarea cvintetului de suflători Romanian Radio Brass Quintet: Ionel Lazăr, Alexandru Mavroean, Vlad Andrei Buzdugan, Cătălin Bucerzan şi Marius Hoghi. De asemenea, în concertul de la Sala Radio au participat Carmen Săndulescu – pian, Simona Săndulescu – orgă, Aurelia Mihai şi Marius Olteanu (flaut), Cristian Balea şi Dan Teodorescu – percuţie.

La 25 ianuarie 2019, în continuarea tradiţiei instaurate la Sala Radio în ultimele stagiuni, de a aduce în faţa publicului la fiecare final de ianuarie un titlu de operă în formulă de concert cu o distribuţie de excepţie, Orchestra Naţională Radio a prezentat celebra operă Trubadurul, ce poartă semnătura lui Verdi. Sub bagheta dirijorului de origine italiană David Crescenzi – dirijor invitat al Operei din Düsseldorf (Germania) – , spectatorii au admirat-o pe soprana Brigitta Kele (în rolul Leonorei). Evenimentul s-a derulat cu participarea Corului Academic Radio, dirijat de Ciprian Ţuţu.

La 7 martie 2019, Corul Academic Radio – cea mai longevivă formaţie vocal-simfonică din România – a propus publicului un concert special de muzică franceză, intitulat sugestiv ”Hymne au Soleil” (Imn închinat soarelui): concertul programat la Sala Radio, a fost prezentat cu prilejul Sezonului România-Franța 2019, ce a coincis cu Președinția României la Consiliul Uniunii Europene, dar și cu celebrarea a două Centenare: cel al Marii Uniri, implicit al României moderne, respectiv centenarul sfârșitului primului Război Mondial. Conceput la inițiativa dirijorului corului – Ciprian Țuțu – evenimentul a cuprins creații semnate de celebri compozitori francezi ca Ravel, Debussy, Saint–Saëns, Gounod, Fauré ș.a. Alături de Corul Academic Radio pe scena Sălii Radio au apărut și câțiva membri ai formației care au evoluat în roluri solistice: Alina Bosovici – soprană, Alina Georgescu – mezzosoprană, Giuliano Ghelasă, Cristian Paraschiv – tenori, Cornel Popușoi – bariton, Liviu Ofițeru – percuție. Acompaniamentul pianistic a fost susținut de Carmen Săndulescu și Dan Stoenescu, iar invitata specială a serii a fost actrița Letiția Vlădescu.

La 25 aprilie 2019, în Joia Mare, în aşteptarea sărbătorii Paştelui, Orchestra Naţională Radio a propus unul dintre cele mai cunoscute recviemuri dintre cele peste 2000 compuse vreodată, Recviemul German semnat de Brahms, lucrare a cărei premieră absolută a avut loc în 1868, în Vinerea Mare, la Catedrala din Bremen, cu Brahms însuşi ca dirijor. Celebra lucrare prezentată la Sala Radio a fost interpretată sub bagheta dirijorului elveţian Kaspar Zehnder, director artistic al Festivalului Murten Classics (Elveţia), al Orchestrei Simfonice Solothurn din Biel (Elveţia) şi al ansamblului PFK – Prague Philharmonia. Evenimentul s-a desfăşurat cu participarea Corului Academic Radio (dirijor: Ciprian Ţuţu) şi a soliştilor vocali Bianca Mărgean – soprană şi Cătălin Toropoc – bas/bariton.

Prezența Orchestrelor și Corurilor Radio în cadrul ediţiei 2019 a Festivalului Internațional ”George Enescu” s-a materializat în două concerte ale Orchestrei Naționale Radio iar Corul Academic Radio a făcut parte din distribuția a patru concerte: pe 15 septembrie, pe scena Sălii Palatului, au urcat Corul Academic Radio pregătit de Ciprian Ţuţu, şi Orchestra Naţională Radio, pentru a interpreta opera în concert Peter Grimes de Benjamin Britten, aceleaşi ansambluri, Corul Academic Radio şi Orchestra Naţională Radio, au interpretat, pe 22 septembrie, la Sala Radio, lucrări de Krysztof Penderecki, conduşi chiar de compozitor. De asemenea, Corul Academic Radio a avut încă două evoluţii în cadrul festivalului Enescu: pe 3 septembrie, alături de Orchestra Simfonică din Londra, dirijor Gianandrea Noseda şi pe 19 septembrie alături de Orchestra Filarmonicii din Sankt Petersburg, dirijată de Christian Badea.

La 6 decembrie 2019, Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului american multipremiat Ryan Bancroft, a adus în faţa publicului bucureştean, la Sala Radio, muzica unuia dintre cei mai mari compozitori francezi de la finalul sec. XIX şi începutul sec. XX – Claude Debussy. În partea a doua a serii de la Sala Radio a fost audiată lucrarea compozitorului austriac Alexander von Zemlinsky (1871 – 1942) Die Seejungfrau – Sirena, poem simfonic bazat pe celebra poveste a micuţei sirene scrise de Hans Christian Andersen şi interpretat pentru prima oară în România, beneficiind de participarea Corului Academic Radio, dirijat de Ciprian Ţuţu.

Pe 17 decembrie 2019, Corul Academic Radio, dirijat de Ciprian Ţuţu, a dăruit un frumos concert de sărbătoare, intitulat „Festum hibernum”, care a reunit, la Sala Radio, atât colinde româneşti cât şi pasaje din creaţii închinate Crăciunului, semnate de mari compozitori ai muzicii clasice (Bach, Handel, Poulenc, Britten ş.a). Soliştii serii au fost Alina Bosovici, Dana Caraman, Monica Olteanu, Georgiana Simonov, Cristian Paraschiv, Nicolae Simonov. Evenimentul s-a derulat cu participarea muzicienilor Maria Bîldea (harpă), Simona Săndulescu (orgă), Liviu Ofiţeru, Bogdan Popa, Ştefan Voicu (percuţie) şi Carmen Săndulescu (pian).

La 23 ianuarie 2020, publicul bucureştean a avut ocazia să asculte cea mai mare orgă din sud-estul Europei (7.600 de tuburi): orga Sălii Radio, construită în Cehia, în 1960. Orchestra Naţională Radio a interpretat Concertul în re minor pentru orgă şi orchestră de Händel, sub bagheta dirijorului József Horváth şi în interpretarea solistică a lui Dan Racoveanu – orgă. Seara de la Sala Radio s-a deschis cu uvertura Rosamunde semnată de compozitorul austriac Franz Schubert, creată pentru premiera piesei de teatru cu acelaşi nume semnată de Helmina von Chézy, scriitoare de origine germană. A doua parte a concertului a propus publicului cunoscuta lucrare a lui Felix Mendelssohn Die erste Walpurgisnacht (Prima noapte a Walpurgiei), bazată pe poemul lui Goethe şi descriind un conflict între ritualuri păgâne şi forţe creştine. Evenimentul s-a derulat cu participarea soliştilor vocali Sorana Negrea (alto), Liviu Indricău (tenor), Daniel Filipescu (bariton), Filip Panait (bas) şi a Corului Academic Radio, dirijat de Ciprian Ţuţu.

Ciprian Tutu

Dirijorul Corului Academic Radio Ciprian Ţuţu s-a născut la Braşov la 26 octombrie 1979.

A absolvit cursurile Facultăţii de Muzică din orașul natal (specializarea Pedagogie Muzicală – dirijat cor academic şi masterat în Stilistică dirijorală), beneficiind de îndrumarea maeştrilor Nicolae Bica (Dirijat coral), Ludovic Bács (Dirijat vocal-simfonic) și Dan Buciu (Tehnici moderne de analiză muzicală).

Între anii 2006-2010 a participat la cursuri susţinute de dirijorii Victor Dumănescu (Academia de Muzică din Cluj-Napoca), Octav Calleya (Conservatorul Superior de Muzică din Malaga, Spania) şi Mihai Diaconescu (Universitatea de Muzică din Bucureşti).

În anul 2013 a susţinut teza de doctorat în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, obţinând titlul de Doctor în Muzică.

În anul 2015 absolvă cursurile postdoctorale din cadrul Universității Transilvania din Brașov, având ca temă de cercetare „Vocea umană și implicațiile ei în interpretarea corală contemporană”.

Ciprian Ţuţu a desfăşurat activitatăţi didactice în cadrul mai multor instituţii de învăţământ brașovene.

Din anul 2004 este cadru didactic titular la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii Transilvania din Brașov, fiind lector universitar, activând ca dirijor al clasei de operă (din 2004), dirijor al corului specializării Pedagogie Muzicală (din 2005), dirijor al orchestrei Facultăţii de Muzică (din 2009).

Din anul 2000, Ciprian Ţuţu este dirijor al Corului Gheorghe Dima din Braşov, ansamblu ale cărui origini le găsim în Reuniunea Română de Gimnastică şi Cântări, înfiinţată odinioară de însuşi compozitorul Gheorghe Dima şi a cărei continuitate a fost asigurată prin activitatea dirijorilor Constantin Bobescu şi Nicolae Bica.

Activitatea dirijorală cuprinde manifestări artistice diverse, de la spectacole de operă, până la concerte á cappella, cu acompaniament, precum şi vocal-simfonice, în compania unor importante orchestre din ţară (Braşov, Oradea, Cluj-Napoca, Bucureşti) şi străinătate.

Ca dirijor al corului mixt Gheorghe Dima a concertat în anul 2005 alături de orchestra Filarmonicii ”Dmitri Șostakovici” din Sankt-Petersburg (în program oratoriul Matthäus Passion de Johann Sebastian Bach), iar în anul 2007 a prezentat, alături de Filarmonica din Roma, o lucrare contemporană – oratoriul San Camillo de Lellis de Collafranceschi.

A pregătit şi condus peste 10 proiecte de operă cu studenţii specializării Interpretare Muzicală – Canto din cadrul Facultăţii de Muzică Braşov, între care amintim Bastien und Bastiennne în anul aniversar Mozart (2006), Il trittico în anul aniversar Puccini (2008) – spectacol transmis de TVR Cultural, The little sweep de Britten (2011), ş.a.

Reunind studenții celor trei specializări ale Facultății de Muzică din Braşov (Canto, Pedagogie şi Interpretare Muzicală), Ciprian Țuțu a coordonat și dirijat o serie de proiecte vocal simfonice, dintre care amintim: în 2006 Petite messe solennelle de G. Rossini, în 2008 Matthäus Passion de J.S. Bach, în 2009 Nelsonmesse de J. Haydn (comemorarea a 200 de ani de la trecerea în neființă a compozitorului austriac), în 2010 Stabat Mater de G.B. Pergolesi, în 2011 Der 42 Psalm de F. Mendelssohn Bartholdy, în 2012 Requiem de W.A. Mozart, în 2013 Requiem de G. Verdi, în 2014 Stabat Mater de Rossini, în 2015 Misa în Sol major de F. Schubert (200 de ani de la compunere) și Gloria în re minor de A. Vivaldi (300 de ani de la compunere).

Din anul 2012 ocupă funcţia de maestru de cor la Opera Braşov, de-a lungul celor patru stagiuni pregătind sau dirijând ansamblul coral al instituţiei în peste 100 de spectacole, dintre care vom enumera doar premierele operelor Madama Butterfly de Puccini, Tosca de Puccini, Il Tabarro de Puccini, Flautul fermecat de Mozart, Il Trovatore de Verdi, operetei Țara surâsului de Lehár şi a oratoriului Stabat Mater de Rossini. De asemenea, Ciprian Țuțu s-a aflat la pupitrul orchestrei Operei Brașov, conducând în perioada 2013-2015 un număr de 7 gale sau concerte de arii și coruri din opere.

În anul 2011 devine membru al cvintetului vocal Anatoly alături de care participă la concerte, recitaluri, festivaluri şi concursuri în ţară şi străinătate.

Anul 2014 este marcat de obținerea a două importante distincții pentru palmaresul cvintetului Anatoly: premiul I și trofeul Concursului Coral A ruginit frunza din vii, Chișinău, Moldova, precum și premiul II la Concursul Coral Internațional de la Tolosa, Spania.

Împreună cu ceilalți membri ai formației a realizat două compact discuri – Tainica grădină (2012) şi Poveste de Crăciun (2013), precum și un DVD intitulat Ninge iar (2015), pe care le semnează în calitate de interpret (bariton) şi aranjor.

În anul 2015 obține o bursă din partea Universității Transilvania din Brașov și participă la Masterclass-ul Internațional de Dirijat și Cânt Coral de la Sarteano, Italia, unde are posibilitatea să studieze cu Simon Carrington (Yale University SUA și fondator al sextetului vocal The King’s Singers), Brian O’Connell (Boston University din SUA) și Bronislawa Falinska (Padua Music Conservatory, Italia).

În februarie 2016 Ciprian Țuțu devine dirijorul Corului Academic Radio din București.