„GOTTLIEB” – adaptare după „Biedermann şi Incendiatorii”, de Max Frisch

Max Frisch este unul dintre cei mai reprezentativi scriitori elveţieni de limbă germană.
A dezvăluit în opera sa criza spirituală a societaţii contemporane, nesiguranţa și lipsa de sens a existenţei umane.
Responsabilitatea, morala și angajamentul politic sunt temele importante ale operei sale, operă profund marcată de fenomenele politice din Europa ce i-au fost contemporane: fascismul și cel de-al doilea război mondial.
Textul piesei este construit pe structura unei farse tragice fiind, în acelaşi timp, un text de o extraordinară actualitate şi care propune un examen de contiinţă la fel de actual. Ridică numeroase semne de întrebare, dar nu oferă şi răspunsurile aşteptate.
Călăi şi victime se află laolaltă.

Un text despre naivitate si lipsa de reacţie a celor pentru care schimbarea este o primejdie mai mare decât orice altă nenorocire.
Asemănarea cu actualitatea este izbitoare: o societate incapabilă să-şi apere cetăţenii şi în care absurdul constituie normalitatea.
Spectacolul încearcă să răspundă unor întrebări dureroase pentru actualitatea lor:
– cu ce anume se poate apăra o civilizaţie in faţa barbariei?
– care sunt mijloacele și motivaţiile in faţa unui invadator?
– există o schismă între civilizaţii în mileniul al treilea astfel încât să nu poată exista comunicare?
O comedie neagră în care haosul se instalează după un program bine stabilit.
BIEDERMAM
GEO CONSTANTINESCU
„Este primul meu personaj principal în film. Unul dintre motivele mari de bucurie a fost că mi s-a oferit acest rol extrem de devreme, peronajul este peste vârsta mea. A fost cu adevarat o provocare.
M-am apropiat foarte mult de acest text, cred că poate fi un punct de pornire în abordarea unor probleme cu care se confrunta societatea romaneasca astazi.
Biederman este o locomotivă care caută o șină de tren sigură. Caută, ca noi toți de altfel, să ajungă să înțelegă echilibrul static, lucru care este imposibil.
A fost o bucurie întălnirea cu domnul regizor Andrei Măgălie, el este creatorul lui Biederman, a fost încununarea unei așteptări.
Am funcționat foarte bine, pentru că amîndoi suntem căutatori, nu contează ce efort presupune asta, căutăm adevărul. Cînd ești în căutarea adevărului dispare egoismul și apare creația adevărată. Am lucrat foarte ușor, foarte intens, și foarte bine, m-am bucurat mult”
BABETTE
VICTORIA COCIAȘ
„Am fost foarte fericită să lucrez in acest proiect al TVR. A fost o provocare minunată, pentru mine, că m-am întălnit cu un asemenea text, Biederman și Incendiatorii, un text important al dramaturgiei clasice și care se dovedește a fi foarte actual. Am repetat mult, la masa de lectură am desfăcut sensurile, am căutat nuanțele textului.
Mi-a plăcut enorm acest personaj, l-am simțit aproape și sper să ajungă și la spectatori așa. Am lucrat cu multă bucurie cu regizorul Andrei Măgălie cu care m-am îtălnit prima oară, un regizor care este foarte apropiat de actori, cald, discret și cu mult simț al umorului.
A fost un efort foarte mare, din partea actorilor și a întregii echipe ca să putem să împlinim acest proiect”

SCHMITZ
TACHE FLORESCU

„A fost foarte frumos, *ne-am certat tot timpul* , dar ne iubim, a fost foarte constructiv.
O atmosferă plăcută, Biederman – o piesă puternică, cu vibrație foarte puternică în zilele noastre cînd totul o ia razna.Textul are multiple subtexte. Pentru noi era important să descoperim etajele inferioare care sunt mai importante decăt vorbele pur și simplu.
Am mers într-un ritm susținut, intens, pe toată perioada filmărilor. Personajele astea îți dau posibilitatea să arăți ce poți, ce gândești. Am căutat toate cotloanele situațiior, vibrațiile cuvintelor, sentimentelor și am încercat să le ducem către un rezultat grațios”
EISENRING
DEMETER ANDRÁS

„Am avut un sentiment foarte plăcut. Cu majoritatea din distribuție suntem prieteni, suntem apropiați. Ne-am cunoscut de-a lungul timpului în urmă cu zece, douăzeci de ani. Faptul că ne-am întâlnit în această formulă, ne-a ajutat foarte mult.
Faptul că acest teleplay s-a filmat cu o singură cameră a fost foarte important.
Personajul, mai devreme sau mai târziu se naște, fie în teatru, fie în film. Odata ce s-a născut personajul, rămâne în tine, luni de zile, ani.
Condiția SINE QUA NON este întâlnirea cu personajul, descoperirea lui. În momentul acela, în care el s-a născut, el există, restul e doar o chestiune de timp. Avantajul față de teatru, aici în film ar fi că dacă personajul se ascunde în spatele unei situații civile, atunci regizorul spune stop, încă o dublă, personajul se sperie si iese singur la suprafață.
M-am simțit bine pentru că ești prezent HIC ET NUNC. Da, ești acum și aici și trebuie să fii prezent, pentru că întotdeauna provocările vin și pleacă. Tu ești cel care poți să le ignori, sau să le ții piept”

FILOSOFUL
MIHAI RĂDUCU

„Am vorbit foarte mult cu Andrei înainte.
Personal meu este un soi de ideolog. Personajul meu ar vrea să impună reforma ideologică, în care nu crede. Luptă ca să creadă ceilalți, chiar dacă el nu crede, dar până la sfârșit o impune.
În final îi spune lui Biederman, vezi că e cum m-am gândit eu?
Piesa fiind un pamflet am dus-o în zona aia, nu la modul grav. Altfel spus, am jucat toți și ne-am jucat.Ne-am jucat inventând, ceea ce e minunat, o echipă extraordinară.
E o adaptare după Max Frisch și am încercat să compunem situații de viață adevărată și s-o aducem înspre zilele noastre”

ANA
OANA MARCU

„Pentru mine a fost o șansă să colaborez în acest proiect. Meseria noastră e caracterizată prin întâlniri, iar aceasta a fost o întâlnire.
În meseria noastră trebuie să învățăm tot timpul. E o meserie cu oameni și despre oameni, trebuie să fim tot timpul atenți la tot ce se întâmplă în jurul nostru. Eu pot spune că am învățat o mulțime de lucruri, începând de la repetiții, de la lucrul pe text, până la filmare. A fost o școală pentru mine și mai mult decât o școală”

Adaptarea pentru televiziune și regia artistică: Andrei Măgălie
DISTRIBUŢIA
Dl.Biedermann – George Constantinescu
Babette – Victoria Cociaş
Eisenring – Demeter András
Schmitz – Constantin Florescu
Anna – Oana Marcu
Filozoful – Mihai Răducu
Polițistul – Sever Bârzan, Sebastian Haţegan
Văduva K – Gabriela Valentir
Corifeul – Cristian Jicman
Corul – Meda Topârceanu, Azaleea Necula, Bogdan Acatrinei, Robert Ciupitu

Teleplay realizat cu sprijinul Ambasadei Elvetiei și al Swiss Sponsor’s Fund.

Difuzare: duminică, 27 decembrie, la ora 20.00, pe TVR 3