O izolare muzicală „dezacordată”

Muzicienii britanici au fost excluşi din acordurile Brexit. Vremuri grele pentru industria muzicală. O lovitură dublă pentru industria muzicală din UE şi pentru cea din Regatul Unit. Un sector unde totul devine mai complicat şi mai costisitor şi unde cuvintele cheie sunt: vize, permise de şedere şi TVA.
O petiţie pentru libera circulaţie: un grup de muzicieni britanici, printre care şi cântăreţii Laura Marling, Louis Tomlison, fost (One Direction) şi grupul rock scoţian Biffy Clyro, au lansat o petiţie pentru a-şi ajuta colegii să cânte în Europa şi după Brexit. Până acum, documentul a strâns peste 260.000 de semnături.
Obiectivul este cel de a obţine dreptul la libera circulaţie în Europa pentru artiştii britanici şi pentru cei europeni în Regatul Unit. Un adevărat permis de muncă, valabil pentru orice colţ al Bătrânului Continent.
Ieşirea Marii Britanii din UE înseamnă că cetăţenii englezi nu mai pot trăi şi lucra liber în cele 27 de state membre UE.
Turiştii nu au nevoie de vize pentru o perioadă de 90 de zile, iar noul acord stipulat între Marea Britanie şi UE permite unele călătorii de afaceri. Scurte. Artiştii şi muzicienii nu au fost incluşi însă în acord.
Explică Paul Pacifico, CEO al Association of Independent Music: „Nu este vorba despre un permis de muncă european, ci de un permis de muncă eliberat de fiecare ţară şi care să acopere tot spaţiul economic european, SEE, nu numai UE. Astfel, pentru a merge în turneu în Europa, am putea fi obligaţi să respectăm regulile a 30 de ţări diferite”.
„Nu pescuitul, ci muzica aduce profit”, adaugă Michael Barkeley, compozitor şi muzician.
„Această ţară câştigă 5,8 miliarde de sterline doar din industria muzicală. Asta spre deosebire de pescuit, care a fost atât de ridicat în slăvi, dar care aduce ţării un profit de doar 1,4 miliarde. E o diferenţă importantă.
Dacă sunteţi o formaţie, vă aflaţi în turneu şi vindeţi un CD în Germania, va trebui să faceţi o declaraţie pentru TVA în Germania. Acelaşi lucru este valabil pentru Franţa, Italia, Croaţia, Belgia, Luxemburg, etc …”
A cânta la Londra va deveni un hobby. În acelaşi timp şi pentru o formaţie europeană care merge în Marea Britanie se vor complica mult lucrurile, iar solistul grupului rock suedez The Hives, admite că din punct de vedere economic, turneele la Londra şi în împrejurimi nu vor mai fi atât de avantajoase.
Solistul grupului este Pelle Almqvist: „În mod sigur că va fi mult mai costisitor pentru noi să facem spectacole în Marea Britanie, foarte probabil vom decide să facem mai puţine spectacole acolo deoarece vom câştiga mai puţin. Va fi distractiv, însă, în cel mai rău caz, a cânta în cluburile din Londra va deveni doar un hobby”.
Paul Pacifico se gândeşte la viitor: „În această perioadă muzicienii nu pot merge în turnee, însă trebuie să fie capabili să îşi planifice bine totul, astfel încât în momentul în care se va da undă verde turneelor, să nu mai existe o întârziere de şase luni, care ar însemna o întârziere a revenirii culturale, dar şi a celei economice”.
În cazul în care nu se va găsi un acord specific pentru lumea muzicii, există riscul ca Marea Britanie să fie izolată din punct de vedere artistic. Vor fi mult mai puţini muzicieni britanici în străinătate şi mult mai puţini muzicieni străini în Marea Britanie. Vrem într-adevăr să se întâmple acest lucru?(www.it.euronews.com – 16 ianuarie)/cpaunel/vdraguta