„Priviți sculpturile mele până ce le veți vedea“. Săptămâna Brâncuși, la Institutul Cultural Român

Publicul din străinătate, dar și din România, este invitat să îl redescopere pe Constantin Brâncuși (19 februarie 1876 – 16 martie 1957) într-o serie de proiecte online propuse de rețeaua ICR în anul în care se împlinesc 145 de ani de la nașterea marelui sculptor. „Nu căutați formule ascunse sau mistere, ceea ce vă dau eu este bucurie pură. Priviți sculpturile mele până ce le veți vedea“, îi sfătuia Brâncuși pe cei ce se arătau interesați de creațiile sale. Pornind de la cuvintele artistului, publicul poate surprinde esența operei brâncușiene, în perioada 15-19 februarie 2021, prin documentare de arhivă, spectacol de teatru nonverbal, interviu sau tururi realizate în diferite spații muzeale.

„Săptămâna Brâncuși“ a început luni, 15 februarie 2021, pe canalele de comunicare ale Institutului Cultural Român (Facebook, Twitter, Instagram), cu o retrospectivă a expoziției „Brâncuși. Sublimarea formei”, deschisă în perioada 2 octombrie 2019 – 2 februarie 2020 la Palatul Artelor BOZAR din Bruxelles, în cadrul Festivalului EUROPALIA. Cu un număr record de peste 116.000 de vizitatori, expoziția curatoriată de Doina Lemny a fost cea mai amplă expoziție monografică dedicată lui Brâncuşi în Belgia. „Faptul că am desemnat un curator român al acestei expoziții aduce avantajul că Brâncuși este prezentat ca un sculptor român care a avut un parcurs care l-a dus la universalitate“, a declarat Mirel Taloș, președintele interimar al ICR, în materialul video prezentat pe pagina de Facebook a ICR.

Un documentar de referință din arhiva TVR, „Brâncuși sau școala de a privi“, realizat în anul 1972 de Televiziunea Română în coproducţie cu Televiziunea Franceză, în regia lui Jean Pradinas, după un scenariu al cunoscutului scriitor Marin Sorescu, pe muzică de Gheorghe Zamfir, va fi prezentat în rețeaua reprezentanțelor ICR, cu traducere în limba engleză, în această săptămână. Opera brâncușiană este prezentată în relație cu sursele folclorice ce l-au influențat pe artistul care „voia să sculpteze cu lumină“. Plecat din satul Hobița, stabilit la Paris, Brâncuși „se reîntoarce“ – spiritual – în satul natal, cu fiecare nouă lucrare abstractă inspirată din arta populară românească. Prezentarea satului tradițional din Gorj, a obiceiurilor locale încă păstrate în anii ’70, când a fost filmat documentarul – precum tăiatul și sculptatul bradului în cadrul ritualului de înmormântare – a formelor arhitecturale specifice zonei sau a desenelor din covoarele oltenești oferă o cheie de interpretare a unei părți importante din opera celui care a vrut să ajungă la esența lucrurilor: „Simplitatea nu este în artă un scop în sine, dar ajungem la ea pe măsură ce ne apropiem de sensul real al lucrurilor. Nu forma exterioară este cea adevărată, ci esența lucrurilor. Nimeni nu poate să exprime ceva adevărat imitând suprafața exterioară a lucrurilor. Când vedeți un pește nu vă gândiți la solzi, ci la viteza mișcărilor sale, la corpul său strălucitor văzut în apă. Ei bine, aceasta am vrut să exprim, am vrut să prind scânteia spiritului său“.

De asemenea, mai multe reprezentanțe ale Institutului Cultural Român au pregătit proiecte dedicate sculptorului Constantin Brâncuși, cu prilejul împlinirii a 145 de ani de la nașterea sa.

INSTITUTUL CULTURAL ROMÂN DE LA BRUXELLES: Interviu cu Doina Lemny, muzeograf-cercetător la Centre Pompidou

O serie de mărturii extraordinare și aspecte mai puțin cunoscute publicului larg despre viața și opera lui Constantin Brâncuși vor fi prezentate de istoricul de artă Doina Lemny într-un interviu documentar intitulat „Brâncuși. Contemporanul nostru / Brâncuși. Notre contemporain”, prezentat, în premieră, pe pagina de Facebook a ICR Bruxelles, la 19 februarie 2021. Doina Lemny este doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Muzeul Național de Artă Modernă – Centre Pompidou din Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului al XX-lea.

„De mai bine de douăzeci de ani, m-am angajat într-o cercetare aprofundată şi, în acelaşi timp, pasionantă a creaţiei acestui mare artist român. Din dorinţa de a fi cât mai aproape de intenţiile şi concepţia lui Brâncuşi, am împletit întotdeauna cercetarea arhivei păstrată la Centrul Pompidou cu observarea şi interpretarea operei. (…) Încununarea acestui video-documentar, realizat la invitația echipei ICR Bruxelles, este o lucrare de referință, prezentată în premieră: Catalogul Brâncuşi. La sublimation de la forme – apărut în trei ediţii, în limbile franceză, engleză și neerlandeză –, lucrare ce a însoţit expoziţia din cadrul Festivalului EUROPALIA România 2019-2020. Catalogul şi expoziţia găzduită de Palatul Artelor Frumoase BOZAR din Bruxelles, rezultat al efortului colectiv, bilateral, în care echipa Institutului Cultural Român a avut un rol esenţial, vor rămâne în memoria miilor de vizitatori şi în istoria artei ca a treia mare expoziţie Brâncuşi organizată după dispariţia artistului.”, a precizat Doina Lemny.

INSTITUTUL CULTURAL ROMÂN DE LA CHIŞINĂU: Expoziția documentară „Constantin Brâncuşi – Pasărea Măiastră“

O expoziție documentară intitulată „Constantin Brâncuşi – Pasărea Măiastră“, amplasată la Galeria la Rond, din preajma statuii lui Ştefan cel Mare şi Sfânt din Chişinău, va aduce în fața publicului o serie de documente și fotografii legate de parcursul biografic al lui Brâncuși, imagini ale operelor sale, exegeze, articole, scrisori și mărturii referitoare la crezul artistic al marelui sculptor roman. Vernisajul va avea loc vineri, 19 februarie 2021, ora 11.00, expoziția organizată de ICR Chișinău putând fi vizitată până la 5 martie 2021. Cele 24 de bannere, realizate cu prilejul Anului Brâncuși, în 2016, vor putea fi văzute și online, pe pagina de Facebook a ICR Chișinău.

INSTITUTUL CULTURAL ROMÂN DE LA LISABONA: Artiști și critici de artă portughezi despre Brâncuși

Patru personalități portugheze din domeniul artelor vizuale, inspirate de opera brâncușiană, vor aduce un omagiu marelui sculptor român într-o serie de materiale video prezentate pe pagina de Facebook și pe canalul Youtube ale ICR Lisabona la 19 februarie. Proiectul „Portughezi despre Brâncuși“ este organizat în colaborare cu Ambasada României în Republica Portugheză. Pe platformele de socializare ale celor două instituții va fi difuzat un articol inedit, din arhiva Diário de Noticias (din 1984), semnat de criticul de artă și jurnalistul cultural Margarida Botelho, precum și un amplu eseu de specialitate al criticului de artă Álvaro Lobato de Faria, director și fondator al Galeriei de artă MAC – Mișcarea de Artă Contemporană. Din rândul artiștilor portughezi contemporani de renume, vor fi prezentate mărturii ale lui Vhils, care a creat portretul lui Brâncuși pe un zid al Universității Naționale de Arte din București, în 2016, și ale Joanei Vasconcelos, care a dezvăluit că opera brâncușiană reprezintă pentru ea o constantă sursă de inspirație.  Cei patru invitați portughezi vor sublinia impactul pe care opera brâncușiană l-a avut în mediul artistic lusitan. Seria de postări se va încheia cu 12 fotografii alb-negru realizate de Constantin Brâncuși în atelierul său, care se regăsesc în prezent în colecția muzeului portughez Coleção Berardo.

INSTITUTUL CULTURAL ROMÂN DE LA LONDRA: Brâncuși la Muzeul de Artă Craiova și Muzeul de Artă Comparată Sângeorz-Băi

Ziua Brâncuși va fi marcată la ICR Londra prin două evenimente omagiale interconectate: difuzarea unui tur filmat din studioul Brâncuși, din cadrul Muzeului de Artă Craiova, intitulat „Brâncuși la muzeu”, și prezentarea filmului „Muzeul cântat” despre Muzeul de Artă Comparată de la Sângeorz-Băi, un spațiu muzeal inedit curatoriat în spirit brâncușian. Ambele evenimente online, prezentate cu subtitrare în limba engleză, sunt programate pe pagina de Facebook a ICR Londra vineri, 19 februarie.  Filmul „Brâncuși la muzeu” prezintă primele opere ale lui Brâncuși, inclusiv lucrările de admitere și de finalizare a cursurilor Universității de Artă, prima variantă a sculpturii  „Sărutul”, o variantă în bronz a lucrării „Cap de copil” și o variantă a lucrării „Domnișoara Pogany”. Filmul „Muzeul cântat”, regia Sorin Ceaus, despre Muzeul de Artă Comparată de la Sângeorz-Băi, conține informații fascinante despre un spațiu organizat în jurul viziunii sculptorului Maxim Dumitraș, un continuator al lui Constantin Brâncuși.

INSTITUTUL CULTURAL ROMÂN DE LA MADRID: Documentarul „Brâncuși”, realizat de Cornel Mihalache

Documentarul „Brâncuși” (1996), realizat de Cornel Mihalache, este propunerea Institutului Cultural Român de la Madrid cu ocazia sărbătorii a 145 de ani de la nașterea sculptorului. Filmul va fi difuzat pe pagina de Facebook a reprezentanței și pe pagina CineRumano, în data de 19 februarie, de la ora 19.00 (ora Spaniei). Prezentat cu subtitrare în limba spaniolă, documentarul de artă urmărește firul cronologic al celor mai importante momente din viața artistului, folosindu-se de amintirile existenței sale: fotografii, notițe, locuri. „Filmul se bazează pe un text real documentar, lucruri nu «spuse» de Brâncuși, deci neatestate științific, ci scrise, notițe rămase la prieteni sau în custodia legatarilor testamentari. Toate fotografiile folosite în film îi aparțin marelui sculptor. Iar locurile de filmare sunt cele atinse de trecerea lui Brâncuși, sau a operelor sale: satul natal Hobița, biserica Cișmeaua Mavrogheni din București, în corul căreia a cântat, biserica română din Paris, unde a fost paracliser în primii ani, restaurantul Chartier, unde a spălat pahare să se poată întreține, Place Dauphine 19, unde a locuit la mansardă, Montparnasse 54, locul unde a fost atelierul din Impasse Ronsin 11.”, a declarat Cornel Mihalache.

INSTITUTUL CULTURAL ROMÂN DE LA PARIS: Spectacolul Sărutul, un eseu visual fără cuvinte despre opera brâncușiană

Spectacolul Sărutul, în regia lui Horațiu Mihaiu, producție a Teatrului „Elvira Godeanu“ din Târgu Jiu, va fi difuzat pe pagina de Facebook a ICR Paris joi, 19 februarie 2021, de la ora 19.00 (ora Franței), cu prilejul aniversării a 145 de ani de la nașterea sculptorului Constantin Brâncuși. Un eseu vizual fără cuvinte, cum a fost descris de echipa teatrului, primit cu ovații în România, în 2018, spectacolul va fi văzut acum în premieră internațională. Creație fără cuvinte, bazată pe elementele vizuale și muzicale, spectacolul are vocația de a depăși orice frontieră lingvistică, reușind astfel „să vorbească“ fără cuvinte oricărui iubitor de teatru, de sculptură, de Brâncuși. „Sărutul în sine este un gest-simbol ce acoperă mare parte dintre trăirile fiinţei umane pe pământ, căruia Brâncuşi i-a acordat un enorm de mare interes. (…) Spectacolul va porni de la acest element simbol, pentru a parcurge – ca o prezentare generală – întreaga sa viaţă, cu punctele importante de referinţă din opera sa: „Muzele adormite”, „Geneza”, „Scaunele”, „Sculptura pentru orbi”, şi altele. În acest sens, spectacolul se va derula sub forma unei povești narate prin gest, mișcare, imagini video, elemente scenografice care vor umple un spațiu impregnat de semnele tipic brâncușiene. Peste toate aceste elemente, simbolistica sărutului va domina expozeul scenic”, a declarat regizorul Horațiu Mihaiu.

***

Începând cu anul 2016, la 19 februarie se sărbătoreşte Ziua Brâncuşi, amintind de data naşterii marelui sculptor român, respectiv 19 februarie 1876. Legea a fost promulgată de Președintele României la 27 noiembrie 2015.

Contact: Direcția Comunicare și Promovare, 031 7100 622, biroul.presa@icr.ro

RADOR – 16 februarie