Pe parcursul întregului an, MNAC va organiza o serie de evenimente on- și offline, prilejuri de reflecție asupra rolului muzeelor în contextul schimbărilor fundamentale ce au loc la nivel local și global. Interviuri, lansări de publicații și de expoziții, cursuri aplicate de istoria artei, ateliere de educație și creație artistică, tururi ghidate, evenimente surpriză vor menține constant acest flux care nu e doar aniversar – ci și prospectiv.

MNAC ocupă în prezent o poziție centrală în modelarea memoriei culturale colective, fiind un loc de întâlnire pentru comunitățile care garantează spectrul de diversitate al societății din România. Programele Muzeului se adresează deopotrivă specialiștilor și publicului larg, minorităților de toate tipurile, sectorului cultural independent și partenerilor instituționali din cultură, artă și educație. Dezvoltând un program amplu de recuperare istorică a culturii vizuale din România, MNAC urmărește și sprijină în același timp tendințele noi și talentele manifestate în generația tânără.

Cu un flux mediu de 14 expoziții/an, cu un portofoliu editorial de peste 50 de titluri, cu o colecție care cuprinde peste 7.000 de lucrări de artă și zeci de mii de documente originale, fotografii, cataloage, publicații –  reunite într-un impresionant fond documentar, MNAC a dezvoltat programe care îmbină cultura cu preocupările legate de dezvoltarea armonioasă a orașului București, de conservare a mediului natural și de recuperare a patrimoniului imaterial, fiind – prin complexitatea angajamentelor sale – o instituție muzeală caracteristică pentru standardele secolului 21.

Înființat prin Hotărârea de Guvern 691/ 31.08.2001, ca rezultat al fuziunii dintre Departamentului de Artă Contemporană al Muzeului Național de Artă al României și Oficiul Național pentru Documentare și Expoziții de Artă, Muzeul Național de Artă Contemporană funcționează începând cu 2004 în sediul său principal din Palatul Parlamentului. Între 2001-2012, directorul Muzeului a fost Mihai Oroveanu. Din 2014, MNAC este condus de către Călin Dan.