PORTRET: Actorul Marcel Iureş împlineşte 70 de ani

Motto: “În teatru, eşti mereu la răscruce. E o intersectare de circumspecţie, entuziasm şi fascinaţie.”  – Marcel Iureş

Luni, 2 august, actorul de teatru şi film Marcel Iureş împlineşte 70 de ani.

Marcel Iureş s-a născut la 2 august 1951, la Băileşti, judeţul Dolj.

În anul 1978, a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică ”I.L. Caragiale” din Bucureşti, secţia actorie, la clasa profesorului Marin Moraru.

În acelaşi an, a debutat în teatru cu piesa „Menajeria de sticlă”, de Tennesse Williams, în rolul lui Tom, la Teatrul Naţional Cluj.

Între anii 1978-1980 a jucat la Teatrul Naţional Cluj, după care a desfăşurat, începând din anii ’80, o prodigioasă activitate teatrală la teatrele ”Bulandra” (1980-1992), şi ”Odeon” (1992-1993) din Bucureşti, iar mai apoi pe scena Naţionalului bucureştean.

Printre piesele de teatru în care s-a remarcat, prin talentul său remarcabil, se află: ”Romeo şi Julieta” (1978), ”Cum vă place” (1979), ”Hamlet” (1985, în rolul lui Horatio), ”Dimineaţa pierdută” (1986), ”Merlin sau ţara pustie” (1991),”Richard al III-lea” (1993), ”Trei surori” (1995), ”Caligula” (1996, în rolul principal), ”O noapte furtunoasă” (1999).

În anii 1993 şi 1994, Marcel Iureş a făcut senzaţie în cadrul unui turneu susţinut în Marea Britanie cu spectacolul ”Richard al III-lea”, în regia lui Mihai Măniuţiu.

Începând cu anul 1995, Marcel Iureş este preşedinte al Fundaţiei Cultural Artistice Teatrul ACT, punând bazele primei scene independente de teatru din România. Dintre spectacolele în care a jucat pe scena Teatrului ACT menţionăm: ”Creatorul de teatru” de Thomas Bernhard (premiera în 2001), ”Ultima bandă a lui Krapp” de Samuel Beckett (2003), ”Capra sau cine e Sylvia?” de Edward Albee (2007), ”Acasă la tata” de Mimi Brănescu (2009), toate în regia lui Alexandru Dabija.

În anul 1996, a jucat, de asemenea, în spectacolul ”Hamlet”, pus în scenă de Tompa Gabor la Teatrul Naţional din Craiova, montare care a fost desemnată ”Cel mai bun spectacol al anului 1996”, distincţie acordată de Secţia Română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru din România (AICT).

Marcel Iureş s-a remarcat, de asemenea, în spectacole la Teatrul Naţional de Televiziune sau la Teatrul Naţional Radiofonic.

Astfel, a jucat, alături de alte mari nume ale scenei româneşti (Victor Rebengiuc, Gina Patrichi, Silvia Popovici, Irina Petrescu, Mariana Buruiană, Traian Stănescu, Gheorghe Cozorici, Marcel Iureş, Virgil Ogăşanu, Constantin Dinulescu, Matei Gheorghiu, Marian Hudac, Alfred Demetriu ş.a.) în spectacolul ”Stâlpii societăţii”, de Henrik Ibsen, adaptat şi ecranizat de Televiziunea Română în anul 1988, în regia lui Dan Necşulea, precum şi în ”Subprefectul” de Duiliu Zamfirescu, regia artistică a lui Eugen Todoran (premiera în 1985), alături de Valeria Seciu şi Ştefan Sileanu, tot o producţie a Televiziunii Române.

Marcel Iureş face parte, alături de Maia Morgenstern, Anne Marie Ziegler, Coca Bloos, Eugen Cristea, Claudiu Bleonţ şi alţii, din distribuţia spectacolului radiofonic ”Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici” de Fraţii Grimm, regia artistică Toma Enache, a cărui premieră a avut loc în 2012. De asemenea, face parte din distribuţia spectacolului de teatru radiofonic ”O scrisoare pierdută” de Ion Luca Caragiale, adaptarea radiofonică şi regia artistică Alexandru Dabija (2012), precum şi din distribuţia piesei ”Bacchanalia” de Goran Stefanovski, scenariul radiofonic şi regia artistică Mihai Lungeanu, difuzată în premieră la 28 noiembrie 2013.

Remarcabilă este şi activitatea lui Marcel Iureş în domeniul cinematografiei.

În paralel cu rolurile de pe scena teatrului, Marcel Iureş a primit în 1978 şi primul său rol de cinema, acela a compozitorului Franz Lizt, din filmul „Vis de ianuarie”, aflat în regia lui Nicolae Opriţescu.

Câteva din filmele în care actorul a încântat sunt: ”Punga cu libelule” (1980), ”Castelul din Carpaţi” (1981), ”Să mori rănit din dragoste de viaţă” (1983), ”Sezonul pescăruşilor” (1985), ”Domnişoara Aurica” (1986), ”Cei care plătesc cu viaţa”, ”Vacanţa mare” (1988), ”Un bulgăre de humă” (1989), ”Balanţa” (1991), ”O vară de neuitat”, ”Somnul insulei” (1993), ”Faimosul paparazzo”, ”Fii cu ochii pe fericire” (1999), ”Amen” (2002, în regia lui Costa Gavras), ”3 păzeşte” (2003).

A jucat, de asemenea, în lungmetrajele lui Radu Gabrea ”Călătoria lui Gruber” (2008) şi ”Mănuşi roşii” (2011) şi, alături de Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Mihaela Sârbu, Barry Gifford, precum şi mulţi alţi actori de renume ai cinematografiei româneşti, în filmul ”Tatăl fantomă” (2011, regia Lucian Georgescu), deţinător al Premiului special la Festivalul de Film International Almaty “Shaken’s Stars” 2012.

După anul 1995, Iureş a jucat, la Hollywood, în producţii precum ”Misiune: Imposibilă” (”Mission: imposible”, 1996), alături de Tom Cruise, în ”Pacificatorul” (”The Peacemaker”, 1997), împreună cu Nicole Kidman şi George Clooney, în ”Războiul lui Tom Hart”, 2002, avându-i ca parteneri pe Bruce Willis şi Colin Farrell.

În 2010, actorul Marcel Iureş a început filmările pentru serialul „În derivă”, prima producţie românească de acest gen a canalului HBO.

Mai recent, Marcel Iureş a primit rolul principal în filmul “Octav”, o producţie cinematografică regizată de Serge Ioan Celebidachi, fiul renumitului dirijor şi compozitor Sergiu Celibidache. Filmul “Octav” este o coproducţie România-Marea Britanie, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.

Marcel Iureş este preşedinte de onoare al Festivalului naţional de teatru tânăr Ideo Ideis, organizat anual la Alexandria de Asociaţia culturală T.E.T. Alexandria, precum şi preşedinte al Festivalului Internaţional de Film independent ANONIMUL.

El a fost, de asemenea, invitatul special al celei de-a treia ediţii a maratonului teatral ”25 de ore de teatru non-stop”, desfăşurat la Sibiu în zilele de 30 şi 31 martie 2013.

A primit Premiul UNITER pentru cel mai bun actor (stagiunea 1997-1998), pentru rolul titular din spectacolul „Richard al II-lea” de W. Shakespeare, Premiul UNITER pentru cel mai bun actor (stagiunea 2000-2001), pentru rolul Bruscon din spectacolul „Creatorul de teatru” de Thomas Bernhard, Premiul UNITER de excelenţă (stagiunea 2002-2003): Marcel Iures, fondatorul Teatrului Act – catalizator al mişcării teatrale independente.

La 1 decembrie 2000, Marcel Iureş a fost distins cu Ordinul naţional Serviciul Credincios în grad de Mare Ofiţer, acordat de Preşedinţia României de Ziua Naţională a ţării, „pentru realizări artistice remarcabile și pentru promovarea culturii”.

A primit, de asemenea, Trofeul pentru ”Cea mai importantă personalitate a teatrului românesc” (2001), oferit de Fundaţia pentru Teatru şi Film Tofan, iar în noiembrie 2008, Marele Premiu ”Flacăra”, în cadrul unei Gale organizate la Teatrul Naţional Bucureşti.

Este deţinătorul Premiului Festivalului de Dramaturgie Contemporana (2009) pentru cel mai bun rol masculin, pentru rolul tatăl lui Robert din spectacolul „Acasă la tata” de Mimi Brănescu şi are o nominalizare British Theatre Awards in TNA – Manchester şi Manchester Evening Awards.

În cadrul Galei Comediei Româneşti festCo 2012 i-a revenit premiul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru rolul Caţavencu din spectacolul “O scrisoare pierdută” de I.L Caragiale şi pentru one-man show-ul din spectacolul “Absolut!”. La cea de-a XV-a ediţie a ceremoniei decernării trofeelor “Oscar românesc-pentru excelenţă”, care a avut loc la 20 septembrie 2012 la Alexandria, Marcel Iureş s-a numărat printre personalităţile cu rezultate deosebite în diverse domenii de activitate cărora le-a fost decernat un astfel de trofeu – o statuetă de metal suflată cu aur, replică modificată a celebrului Oscar american.

La 19 iulie 2021, la Teatrul Național din Bucureşti a avut loc Gala Premiilor UNITER 2021. Marcel Iureș, marele nostru actor, a primit premiul pentru întreaga activitate.

Vizibil emoționat, Marcel Iureș a glumit pe scena TNB-ului: “O să mor de inimă. Şi oricum abia intru în a doua jumătate a vieţii. O să fie un imbold. Pe la 140 de ani se dau operele majore”, a glumit Iureş. “Am doldora bagajele, am fost cleptoman toată viaţa. Mi-am însuşit şi de la domnul Pino, şi de la domnul Rebengiuc… de la madame Bulandra. De la regizorii minunaţi cu care am lucrat”, a adăugat genialul actor român…