HÍR TV: Se pare că unul din tronsoanele autostrăzii din Transilvania de Nord ar putea fi terminat de un consorţiu româno-spaniol

După cum a anunţat luni pe Facebook ministrul român al transporturilor, Sorin Grindeanu, CNAIR a acordat consorţiului româno-spaniol dreptul de a finaliza construcţia tronsonului dintre Cheţani şi Câmpia Turzii al autostrăzii A3.
Potrivit ministrului, consorţiul menţionat a câştigat dreptul de a încheia construcţia tronsonului de 15,7 kilometri finanţată de UE cu o ofertă de 363,79 milioane lei fără TVA. Grupul s-a angajat că în termen de trei luni va finaliza proiectul, iar în 18 luni va încheia lucrările, dacă – potrivit afirmaţiilor ministrului – „nu vor exista contestaţii şi contractul va putea fi încheiat repede, iar din 2023 vom putea deja circula pe autostradă pe întreaga distanţă de aproximativ 100 kilometri dintre Cluj şi Târgu Mureş”.
CNAIR încheiase încă în februarie 2015 un contract cu un constructor român de drumuri pentru construirea tronsonului menţionat, dar abia în mai 2016 a pus zona de lucru la dispoziţia constructorului, iar ulterior împotriva acestuia a fost demarată procedura de faliment. Respectivul constructor a realizat până în martie anul trecut mai puţin de 40% din lucrări, iar în aceeaşi lună contractul a şi fost reziliat.
Licitaţia organizată pentru încheierea tronsonului a fost câştigată de consorţiul româno-spaniol Drum Asfalt SRL – OPR Asfalt SRL – Obras Publicas y Regadios SA – Trameco SA – Drumuri Bihor SA, în detrimentul unui consorţiu român, respectiv al unuia austriaco-german.
În 2003 guvernul român a încheiat un acord privind construcţia autostrăzii nord-transilvane A3 între Braşov – Borş cu societatea americană Bechtel, dar aceasta a construit în şase ani doar 52 kilometri şi a întrerupt lucrările, iar ambele părţi au reziliat contractul de comun acord.
La acest moment din viitoarea autostradă se pot folosi trei tronsoane care constituie împreună o lungime de aproximativ 107 kilometri. În apropierea frontierei ungaro-române s-a construit un tronson de 5,3 Km care conduce traficul din România spre autostrada M4 din Ungaria. S-a mai finalizat un tronson de 102 kilometri la vest de Cluj, între Nădăşelu şi Târgu Mureş. Distanţa dintre cele două tronsoane terminate dintre Câmpia Turzii şi Cheţani poate fi parcursă pe şoseaua paralelă E60.
(MTI)
HÍR TV (Ungaria) – 31 ianuarie 2022
Traducerea: Imola Stănescu