Eforturile echipei Teatrului Naţional Radiofonic – Radio România de a continua să producă spectacole de înaltă calitate artistică, pe toată perioada restricţiilor sanitare, sunt răsplătite cu trei nominalizări pentru Premiile UNITER la categoria Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: Un secol de teatru românesc la Chişinău – Revanşa memoriei interzise, scenariu de Mariana Onceanu, Radio Noir. Povestiri polițiste (Sezonul 1), dramatizare radiofonică de Mihnea Chelaru şi Cazul Tudor Vladimirescu, scenariu radiofonic de Gavriil Pinte. Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021.
Pentru a XXX-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina Epîngeac, Doina Papp şi Maria Zărnescu.
• Un secol de teatru românesc la Chişinău – Revanşa memoriei interzise este un spectacol-document dedicat Centenarului Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău. Scenariul: Mariana Onceanu. Adaptarea radiofonică: Magda Duţu. Regia artistică: Petru Hadârcă. În distribuţie: Constantin Florescu, Petru Hadârcă, Diana Decuseară, Adrian Păduraru, Anatol Durbală, Mircea Constantinescu, Ghenadie Gâlcă, Pătru Gavril, Marcelo Cobzariu, Annemary Ziegler, Daniel Tudorică, Cristina Constantinescu, Eduard Adam. Regia de montaj: Dana Lupu şi Robert Vasiliţă. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Luiza Mateescu. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor: Ion-Costin Manoliu. Coordonator de proiect: Magda Duţu. Producţie TNR, în colaborare cu Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Chişinău.
Scenariul are la bază cercetarea istoriei Teatrului Național din Chișinău, pe care a realizat-o autoarea Mariana Onceanu, împreună cu regizorul Petru Hadârcă, și aduce în prim-plan momente semnificative și personalități ale culturii române și ale artei teatrale, care au influențat atât înființarea Teatrului Național, cât și evoluția acestuia.
„În urma cercetării istoriei domeniului în care lucrez, în urma lucrului cu memoriile victimelor deportărilor și deținuților politici, am ajuns la concluzia că cele mai mari realizări și cele mai sigure victorii s-au produs în domeniul învățământului și culturii. Fără școala românească, fără cartea românească și fără teatrul românesc din perioada interbelică, nu ar fi fost nici Marea Adunare Națională din 31 august 1989, nici alfabet latin, nimic. La Chișinău s-au dat bătălii adevărate pentru dreptul de a vorbi corect limba română și pentru a avea acces la teatrul și cultura română” – regizorul Petru Hadârcă.
• Radio Noir. Povestiri polițiste (Sezonul 1). Dramatizarea radiofonică şi regia artistică: Mihnea Chelaru. Cu actorii Cosmin Şofron şi Daniela Ioniţă Marcu în rolurile principale. Muzica originală: Codrin Lazăr. Sound design: Mihnea Chelaru. Asistenţa tehnică, Regia de montaj: Florin Bădic. Asistenţă tehnică înregistrări teren: Bogdan Dumitrescu. Regia de studio: Janina Dicu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Serial radiofonic, în cinci episoade, realizat după povestiri din antologia Noir de București, publicată la Editura Tritonic.
Dramatizările lui Mihnea Chelaru au valorificat inspirat direcțiile narative a cinci povestiri polițiste, selectând esenţialul din paginile de proză, structurând întâmplările și dialogurile în secvențe sugestive, extrem de ofertante pentru limbajul radiofonic, prin desfășurarea cinematografică a întâmplărilor, prin dinamism și ritm, care au generat o elaborare sonoră minuțioasă. În postura de regizor Mihnea Chelaru este recunoscut drept un adevărat inovator în domeniul artei sunetelor, spectacolele sale primind numeroase premii, la importante festivaluri internaționale, dedicate teatrului radiofonic. În lucrul cu actorii dovedește rigoare, precizie, putere de convingere și o energie creatoare, ce se transmite întregului ansamblu artistic. Așa s-a întâmplat și la înregistrările celor cinci episoade radiofonice, în ale căror distribuții sunt nume importante ale teatrului românesc alături de mai tineri actori.
• Cazul Tudor Vladimirescu. Scenariul radiofonic și regia artistică: Gavriil Pinte. Muzica: Andi Dumitrescu. Versuri de Lucian Vasilescu și Gavriil Pinte. În distribuție: Mihai Rădulea, Oana Marinescu, Cosmin Brehuță, Eugen Titu, Mădălina Ciobănuc, Monica Sfetcu, Georgiana Enache, Cornelia Diaconu, Adelina Puzdrea, Luminița Șorop, Lulu Trăsnea, Simona Urs, Ion Alexandrescu, Dan Calotă, Pompiliu Ciochia, Bogdan Constantin, Cristinel Dobran, Dan Dobroiu, George Drăghescu, Vlad Fiu, Sorin Giurcă, Iulian Marinescu, Tedi Popescu, Vlad Rădulea, Adrian Șerban. Consultant în probleme de istorie: Gheorghe Gorun. Pregătire muzicală: Alina Lăcătușu. Asistența tehnică: Nicolae Subotin și Ciprian Ion. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor și coordonator de proiect: Magda Duțu. Spectacol prilejuit de Bicentenarul Tudor Vladimirescu, realizat în colaborare cu Teatrul Dramatic Elvira Godeanu din Târgu Jiu.
„În condițiile în care identitatea umană este o valoare tot mai frecvent discutată – iar din identitatea umană face parte și componenta națională – am intenționat să realizăm un spectacol care să aibă în prim plan identitatea unui erou al neamului, controversat, dar erou. (…) Știm că uneori Vladimirescu a fost idealizat, mortificat în clișee. Nu am intenționat să facem un spectacol patetic, dar, totodată a fost departe de noi orice gând parodic, orice mijloc de a-l ironiza și duce în derizoriu pe marele pandur. Ne-a interesat un erou care, mai înainte de orice, a fost om. Dar un om care a jucat un rol istoric de primă mărime și a ajuns erou național. Scenariul surprinde aspecte din viața publică a lui Vladimirescu, împletite cu aspecte din viața lui privată, împreună alcătuind ceea ce s-ar putea să fi fost cu adevărat el, un om viu” – regizorul Gavriil Pinte.