RFI: Plafonare, compensare, reducerea taxării. Soluții imperfecte pentru scăderea prețurilor combustibililor

O țară întreagă caută soluții pentru scăderea prețului benzinei și motorinei. Fiecare în felul lui. Unii posesori de autovehicule au găsit o modalitate prin care să protesteze față creșterea prețurilor, respectiv blocând stațiile de benzină pentru câteva ore.

Coaliția de guvernare a ezitat să ia o decizie în ceea ce privește prețul carburanților. Pe de o parte, pentru că piața benzinei este diferită de cea de energie electrică sau gaze naturale, în sensul că nu este o piață reglementată, ci una liberă. Pe de altă parte, tarifele gazului natural sau energiei electrice sunt mult mai sensibile pentru consumatorii vulnerabili, pentru că încălzirea locuinței este mai importantă decât transportul.

În aceste condiții, guvernul a amânat să ia măsuri concrete pentru reducerea prețurilor benzinei și motorinei. Este adevărat că nici nu a știut ce se aleagă între atâtea variante vehiculate. Adică, o idee a fost plafonarea prețului. Avantajul unei astfel de metode ar fi că prețul se bloca, o măsură apetisantă pentru consumatori. Dar, plafonarea prețului ar veni cu multe și mari probleme. Este vorba despre riscul ca firmele să scadă semnificativ cantitatea de carburanți pusă pe piață. Deci, ar putea exista riscul unei penurii de benzină și motorină. Dacă nu cumva plafonarea nu este însoțită și de o compensare a diferenței de preț, ceea ce presupune că statul ar trebui să își asume costurile aferente. Apoi, plafonarea prețurilor este o măsură total împotriva ideii de piață liberă, iar plafonarea ratei de profit pentru companiile petroliere este de-a dreptul o aberație.

O a doua variantă luată în calcul este reducerea taxelor aplicate asupra carburanților. Este o măsură care a fost deja pusă în practică de unele state europene. Avantajul este că reducerea taxelor aduce pe cale de consecință condițiile pentru scăderea proporțională a prețurilor. Dezavantajul este că bugetul încasează mai puțini bani, iar pentru România momentul este sensibil, pentru că deficitul bugetar este în continuare mare. Acum, se vehiculează ideea că o scădere a taxelor nu ar avea efect asupra reducerii prețurilor. Adică, firmele nu ar scădea prețul, ceea ce este aproape imposibil, pentru că nicio companie nu și-ar permite în acest context tensionat să nu reducă prețurile carburanților.

În fine, a treia variantă luată în calcul este compensarea cu o sumă fixă a unei părți din prețul de la pompă al carburantului. Avantajul acestei metode este că face un compromis între plafonare și tăierea taxelor. Dezavantajul este că rambursarea presupune cheltuieli bugetare mai mari. De asemenea, de reducerea prețului ar beneficia toți consumatorii, indiferent de veniturile pe care le au. Este un model pe care îl aplică în acest moment Franța. Respectiv, sunt returnați cumpărătorului 18 eurocenți din prețul unui litru de carburant la pompă. Modelul se aplică în perioada aprilie-iulie și va costa bugetul de stat două miliarde de euro.

Adevărul este că nu există o soluție perfectă. Fiecare dintre variantele luate în calcul au mai multe dezavantaje decât avantaje și fiecare dintre ele presupun cheltuieli bugetare substanțiale.

Dincolo de discuțiile legate de reducerea prețului să reamintim și cum se formează prețul unui litru de benzină. Astfel, prețul materiei prime, țițeiul, se stabilește pe piața internațională și diferă în funcție de mai mulți factori, precum producția la nivel mondial, existența unor blocaje de aprovizionare sau tensiunile geopolitice.

În data de 7 martie a.c., prețul unui baril de țiței era de 139 dolari, adică foarte aproape de recordul atins în anul 2008. Trebuie reamintit că pentru extragerea unui litru este nevoie de cheltuieli de explorare, cercetare-dezvoltare, de extragere a țițeiului și de rafinare. Costul rafinării reprezintă aproximativ 30% din costurile unui litru de benzină sau motorină.

Transportul, stocarea și cheltuielile de funcționare ale stațiilor de benzină înseamnă 10% din preț, iar, în Franța, rata profitului comerciantului este de un eurocent pe litru. Să mai adăugăm că taxele reprezintă jumătate din prețul unui litru de combustibil. Încercarea de reduce prețul carburanților poate fi logică, dar riscul este să repari pe o parte și strici pe alta.

https://www.rfi.ro/politica-economie-146677-plafonare-compensare-reducerea-taxarii-solutii-imperfecte-pentru-scaderea

Constantin Rudniţchi

RFI – 23 iunie