Educație pentru viață?

Asociația Elevilor din București și Ilfov a analizat conceptul de „Educație pentru viață”, o nouă disciplină propusă în noua Lege a Educației, și a descoperit numeroase lacune. Cerem Ministrului Educației, domnul Sorin Cîmpeanu, clarificări și detalieri în ceea ce privește această nouă materie.

După analizarea declarațiilor oficialilor din educație, dar și a textului de lege, Asociația Elevilor din București și Ilfov a descoperit numeroase incertitudini în ceea ce privește disciplina „Educație pentru Viață”, o disciplină bazată pe mai multe module (educație pentru mediu; educație pentru sănătate; educație financiară; educație juridică; educație antreprenorială; educație tehnologică; educație rutieră; educație civică; educație interculturală și educație pentru cetățenie democratică; egalitate de gen; gândire critică; oratorie și dezvoltare personală; securitate cibernetică; educație pentru alimentație sănătoasă), care ar putea fi predată claselor V-XII începând cu anul 2023.

În primul rând, această materie ar putea fi predată de persoane fără  experiență didactică a căror recompensare nu este menționată. Într-o declarație, Sorin Cîmpeanu a spus că în predarea modulelor de educație pentru sănătate și educație juridică vor fi implicați medici, respectiv membri ai Uniunii Naționale a Barourilor din România. Secretarul de stat Sorin Ion a menționat și el că în „Educația pentru Viață” vor fi implicate persoane din ONG-uri. Salutăm dorința de implicare a acestor profesioniști în domeniile lor pentru educația din România, dar considerăm că în fața elevilor ar trebui să vină persoane cu o pregătire psihopedagogică serioasă, pentru a le oferi mediul potrivit de învățare. Un profesor se pregătește ani întregi pentru a putea veni la catedră și este evaluat periodic în interesul asigurării unui act educațional cât mai calitativ. Mai mult, niciun oficial din Ministerul Educației nu a precizat cum sau dacă aceste persoane, care nu fac parte din sistemul de educație, vor fi remunerate. Considerăm nepotrivită o eventuală muncă voluntară, deoarece aceste persoane își dau din timpul și cunoștințele lor pentru a preda. În opinia AEBI, toate modulele ar trebui predate de profesori pregătiți în avans și plătiți ca atare.

În al doilea rând, printre noile module sunt incluse materii care sunt deja predate în gimnaziu, respectiv liceu (educația antreprenorială, educația tehnologică, educația civică), iar nimeni nu a menționat ce se vă întâmpla cu aceste materii după apariția „Educației pentru viață”.

În al treilea rând, progresul elevilor la această nouă disciplină este monitorizat printr-un sistem incert. În noua Lege a Educației se menționează faptul că elevii vor fi notați la această materie cu calificativele „Admis” sau „Respins”. Nu există nicio clarificare cu privire la ce se va întâmpla cu elevii „respinși”.

Având în vedere că această materie va fi predată începând cu anul școlar următor, Asociația Elevilor din București și Ilfov cere Ministrului și celorlalți oficiali din educație clarificări cât mai rapide pentru toate aceste incertitudini.

Continuăm să ne implicăm activ în dezbaterea publică a Legii Educației, semnalând numeroasele nereguli și lacune ale acesteia.

(Biroul de presă al Asociației Elevilor din București și Ilfov – 6 august 2022)