RADIO FRANCE INTERNATIONALE: Statul își mai leagă o ghiulea de picior. Pe lângă Tarom, vine și Blue Air

O glumă mai puțin corectă din punct de vedere social spune că un cocoșat mergând spre casă, pe scurtătură, prin cimitir, se întâlnește cu un schelet care îl întreabă ce are în spate. O cocoașă, îi răspunde omul, iar scheletul i-o ia. A doua zi îi povestește ce s-a întâmplat prietenului lui, care are un handicap la un picior, iar acesta se hotărăște să meargă și el prin cimitir. Zis și făcut, se întâlnește cu scheletul care îl întreabă: ce ai în spate? Nimic, răspunde omul. Atunci, ia cocoașa asta.
Cam așa stau lucrurile cu statul român care are deja o companie națională aeriană, Tarom, cu mari probleme financiare, de definire a publicului țintă și a strategiei, iar acum va mai primi încă una, Blue Air.
Recent, reprezentantul Autorității de Administrare a Activelor Statului a declarat că va face demersurile pentru a prelua un pachet de acțiuni de 75% la compania Blue Air. Problema vine de la un împrumut acordat de stat, în anul 2020, companiei private. Creditul, de 300 milioane de lei, a fost oferit de Eximbank, bancă de stat, sub forma unui ajutor de urgență, în condițiile în care pandemia afecta serios industria aviatică și companiile aeriene din toată lumea. Împrumutul a fost garantat de stat.
De altfel, la nivel european, multe state membre au apelat la linii de finanțare prin care au ajutat companiile aeriene, atât private, cât și publice, să treacă peste momentul dificil. Din acest punct de vedere, împrumutul acordat Blue Air a fost absolut logic, în contextul european și al pandemiei.

Ce a urmat după împrumut este o altă poveste.

Încă din anul 2020, o dată cu emiterea garanției de stat, Ministerul Finanțelor și Eximbank au remarcat că există un risc ridicat ca Blue Air să nu își poată onora obligațiile financiare. Cu toate acestea, decizia a fost de a acorda împrumutul și respectiv garanția statului.
Blue Air a plătit ratele împrumutului până în luna iulie a anului trecut, din august nu a mai plătit dobânda, iar din noiembrie 2021, nu a mai achitat nimic, nici, ratele, nici dobânda, nici comisioanele. Devenise destul de clar că Blue Air are dificultăți mari în a-și achita obligațiile financiare. Dar, Ministerul Finanțelor, a preluat plățile aferente ajutorului de stat, în calitate de garant.
Restanțele de plată ale împrumutului sunt doar o parte a problemei Blue Air. Compania are datorii către bugetele de stat, către aeroporturi interne și internaționale, care, din declarații de presă, se înțelege că au fost eșalonate, dar și către operatori specializați. Conform unor surse de presă, datoriile totale ale Blue Air sunt de aproximativ un miliard de lei, numărul angajaților a scăzut constant în perioada pandemiei, iar din cele 32 de aeronave utilizate în anul 2019, la sfârșitul acestui an vor mai rămâne doar cinci care vor putea zbura pentru Blue Air. În plus, amenzile neplătite vor trebui și ele să fie luate în calcul. De asemenea, situația acționariatului Blue Air este destul de neclară, în sensul că se suspectează că actualul acționar a folosit compania în interes propriu.
Una peste alta, statul va prelua o companie cu mari probleme, cu datorii, cu angajați puțini și demotivați și cu o flotă insuficientă pentru a produce o cifră de afaceri care să poată aduce firma pe linia de plutire. Singurul atu al companiei pare a fi sistemul complex de rute pe care îl operează în acest moment, dar care va fi dificil de conservat.
Este exact genul de companie pe care statul român nu știe să o administreze eficient. O firmă care are nevoie de infuzie de capital, de o restructurare a activității, de decizii pe termen scurt și de o strategie de termen mediu. Statul nu a reușit aceste lucruri la Tarom. De ce le-ar putea face la Blue Air? Așadar, Blue Air vine la stat ca o ghiulea agățată de picior. Încă una în afară de Tarom.
Articol de Constantin Rudniţchi
https://www.rfi.ro/

RADIO FRANCE INTERNATIONALE, 21 noiembrie 2022