Mistere trecute și prezente

Orașul grecesc Elefsina este una dintre cele trei Capitale Europene ale Culturii în 2023, alături de Timișoara (România) și Veszprém (Ungaria), dar și cea mai mică și mai veche din istoria programului. Un artist a spus odată că oricine poate schimba Elefsina poate schimba întreaga lume. Explorând istoria antică, modernă și contemporană a Elefsinei, oricine poate fi uimit de diversitatea sa rară, trecutul său istoric și mitologic bogat și prezentul său multifațetat și ambițios. Țesătura orașului este compusă din urme extraordinare ale Antichității, povești moderne despre mișcarea populației, mișcările muncitorești și dezvoltarea industrială și culturală, texte și cântece, care fac din Elefsina un reper istoric unic al istoriei grecești antice și moderne, un model dinamic de oraș european. Elefsina (cunoscută în Grecia antică ca Eleusis sau Eleusina) este un oraș și o municipalitate suburbană din unitatea regională Attica de Vest a Greciei. Este situat în Câmpia Thriasiană, la capătul cel mai nordic al Golfului Saronic, la 21 km vest de Atena. Este locul Misterelor Eleusine și locul de naștere al lui Eschil – dramaturg grec antic, considerat părintele tragediei clasice, care alături de Euripide și Sofocle, este unul dintre cei trei tragici greci antici ale căror piese de teatru s-au păstrat în întregime. Astăzi, Elefsina este un important centru industrial, cu cea mai mare rafinărie de petrol din Grecia, precum și sediul Festivalului Aeschylia, cel mai longeviv eveniment artistic din regiunea Attica. Orașul, preponderent industrial, a fost fondat în mileniul II î.Hr., din sec. VIII. î.Hr. sanctuarul său căpătând un caracter pan-elenic. Orașul a avut un trecut istoric glorios, plin de povești mitice despre zeii locali și modul în care erau adorați. Este considerat a fi unul dintre cele mai proeminente sanctuare ale lumii antice. Orașul a fost identificat cu venerarea lui Demeter, zeița agriculturii, și a fiicei ei Persefona. Misterele eleusiene erau ritualuri mistice care aveau loc în fiecare septembrie pentru a se ruga zeiței Demetra pentru o recoltă bogată. Până în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, Elefsina devenise deja centrul industrial prin excelență al Greciei. Orașul a fost transformat „din sat de pescari într-un oraș industrial plin de viață”. Astăzi, este un oraș modern care a câștigat premii pentru reconstrucția urbană și performanța sa în ecologie și reciclare. La 11 noiembrie 2016, Elefsina a fost desemnată Capitală Culturală Europeană pentru 2021, care a intrat în vigoare în 2023 ca urmare a amânării din cauza pandemiei de COVID-19.

Etimologie
Cuvântul „Eleusis” a apărut pentru prima dată într-un imn orfic, autorul celui mai important lexicon grec cunoscut din Antichitate, Hesychius din Alexandria, raportând că numele mai vechi pentru Eleusis era Saesara. Saesara a fost fiica mitică a lui Celeus (regele lui Eleusis când Demetra a sosit aici pentru prima dată) și nepoata lui Eleusinus, primul colonist al Eleusisului.

Istoric
Pe lângă tradiția sa mitologică, Eleusis, unul dintre cele mai importante cinci orașe sfinte ale Antichității, posedă o bogăție arheologică rară. Împărați romani, precum Hadrian și Marcus Aurelius, după ce au fost inițiați în ceremoniile Zeiței, au fost pelerini, binefăcători și renovatori ai sanctuarului. Muzeul Arheologic din Elefsina este în curs de renovare pentru a adăposti marele fond monumental al orașului în vederea organizării Programului 2023 Elefsina Capitală Europeană a Culturii, asigurând o experiență deosebită vizitatorilor săi din întreaga lume. Muzeul adăpostește descoperiri importante, vaze și statui, precum statuia de dimensiuni supranaturale a lui Kistophoros Kori, una dintre cele două cariatide care susțineau acoperișul Micilor Propile (sec. I î.Hr.), dar și statuia fără cap a lui Asclepius (sec. IV). BC). Datorită portului său natural și a așezării sale strategice – la 21 km vest de Atena – în Câmpia Thriasiană, la capătul de nord-vest al Golfului Saronic și vizavi de miticul Salamina și locul de naștere al lui Telamonios Ayandas, Eleusis a ocupat întotdeauna o poziție proeminentă pe harta Greciei. Importanța Elefsinei ca loc de naștere al lui Eschil, poziția specială a femeii în lunga viață a orașului, poziția ei specială în cântecele populare de înstrăinare, dragoste neîmplinită și muncă grea – prin prezența legendarului bard Stelios Kazantzidis, un reprezentant de neînlocuit în acest sens – adaugă culoare orașului, aspectul de unicitate, făcându-l un Muzeu Brut. Eleusis este un oraș indisolubil legat de industriile culturale, în timp ce Festivalul Aeschyleia, care se desfășoară în fiecare vară în oraș de patruzeci de ani, este unul dintre cele mai importante evenimente naționale din domeniul culturii și artelor.

Antichitate
Eleusis era în mitologia greacă fiul zeului Hermes și întemeietorul cetății Eleusis. Se spune că, într-o noapte, regele Eleusis a surprins-o pe Demetra pregătindu-se să-l treacă prin foc pe fiul său, Triptolemus. Zeița dorea să-l facă astfel nemuritor, dar tatăl, neștiind acest lucru, a țipat înspăimântat. Demetra l-a scăpat din această cauză în foc pe Triptolemus, și, mânioasă pe Eleusis, l-a ucis. Mai există o variantă a acestei întâmplări, în care însă personajul central este Demophon, fratele lui Triptolemus. Eleusis și-a datorat celebritatea faptului că este sediul principal al venerării lui Demeter și Persefona și misterelor celebrate în onoarea acestor zeițe, care au fost numite Eleusinia și au continuat să fie considerate ca cele mai sacre dintre toate misterele grecești până la căderea păgânismului. Orașul în sine datează din cele mai vechi timpuri. Peșterile de pe coasta Eleusis găzduiesc un loc mitologic pentru lumea greacă. Există o peșteră despre care se spune că este chiar locul în care Persefona a fost răpită de Hades însuși (Zeul Infernului), iar peștera a fost considerată o poartă către Tartar. În locul acestei răpiri se afla un sanctuar (Ploutonion) dedicat lui Hades și Persefonei. A fost unul dintre cele 12 state independente în care se spunea că Attica a fost divizată inițial. „Când Atena abia devenise Atena, a intrat în război cu un alt oraș construit la treisprezece mile depărtare: Eleusis”, scria Roberto Calasso (scriitor și editor italian, 1941 – 2021) despre proveniența antică a relației dintre orașul-templu și sediul puterii attice. „A fost un război descris de obicei ca fiind mitic, întrucât nu are dată. Și a fost un război teologic, deoarece Atena aparținea Atenei și Eleusis lui Poseidon. Eumolpus și Erechtheus, regii fondatori ai celor două orașe, au murit ambii în această luptă”.

Misterele eleusiene
Eleusis a fost locul Misterelor Eleusine sau Misterelor lui Demeter și Kore (Persefona), care au devenit populare în lumea vorbitoare de limba greacă încă din anul 600 î.Hr. și au atras inițiați în timpul Imperiului Roman. Aceste mistere se învârteau în jurul credinței că există o speranță pentru viața după moarte pentru cei care au fost inițiați. O astfel de credință era cultivată inclusiv la ceremoniile de introducere în care inițiaților, plini de speranță, li se arăta inclusiv sămânța vieții într-o tulpină de cereale. Marele relief eleusian care a fost renumit în Antichitate și a fost copiat în perioada romană, este cel mai mare și mai important relief votiv găsit și datează din 440-430 î.Hr. Reprezintă zeitățile eleusine într-o scenă de ritual misterios. Relieful original de marmură a fost găsit în sanctuarul lui Demeter, locul misterelor eleusine, însă au supraviețuit și câteva copii romane. Pausanias (c. 110-180 d.Hr., călător și geograf grec renumit pentru Descrierea Greciei) ne-a lăsat doar o foarte scurtă descriere a lui Eleusis. Eleusinienii au un templu al lui Triptolemus, altul al lui Artemis Propylaea și o fântână numită Calichorum, unde femeile eleusine au instituit pentru prima dată un dans și au cântat în onoarea zeiței. Tot el spune că pe câmpul Rharian au fost semănate cereale pentru prima dată și s-a produs prima recoltă, fiind asociat, prin urmare, cu misterele eleusine. Sub romani, Eleusis s-a bucurat de o mare prosperitate, pe măsură ce inițierea în misterele sale a devenit o modă printre nobilii romani.

Elefsina modernă
În 1829, după Războiul de Independență al Greciei, Elefsina era o mică așezare de aproximativ 250 de locuitori. Până la sfârșitul secolului al XIX-lea, Elefsina s-a schimbat „drastic” pe măsură ce coloniștii negustori au ridicat noi și noi clădiri. Tot în acea perioadă, Elefsina a devenit unul dintre principalele centre industriale ale statului grec modern cu fabrica de beton Titan, Fabrica de săpun Charilaou, precum și cu distileriile Botrys și Kronos, din zonă. Arvanitika este încă vorbită în sat, localnicii calificându-și dialectul mai „nobil” și „rafinat” decât pe cel al arvaniților rurali (subgrup de origine albaneză și de religie creștină ortodoxă din Grecia). Multe familii grecești din Asia Mică s-au stabilit în Elefsina după Catastrofa din Asia Mică din 1922 și au creat așezarea din Elefsina de Sus, dublând populația sa totală și îmbogățind regiunea cultural și economic. În timpul ocupației Greciei de către Axă (1941–1945), s-a dezvoltat o rezistență puternică în interiorul orașului, a fabricilor și a aeroportului militar. Există un aeroport militar la câțiva kilometri est de Elefsina. Aerodromul Elefsina a jucat un rol crucial în evacuarea finală a Marii Britanii în timpul Bătăliei Greciei din 1941. După al Doilea Război Mondial, muncitorii din toate părțile Greciei s-au mutat la Elefsina pentru a lucra în industriile din regiune. Activitatea industrială s-a dezvoltat însă anarhic, iar poluarea mediului a căpătat dimensiuni considerabile. Pe parcursul secolului al XX-lea, la momentul dezvoltării durabile, descoperirile arheologice și formarea industrială au modelat imaginea Elefsinei contemporane. Astăzi, orașul a devenit o suburbie a Atenei, de care este legat prin Autostrada 6 și Drumul Național Grec 8. Elefsina este în zilele noastre o zonă industrială majoră și locul în care se importă și se rafinează majoritatea țițeiului din Grecia. Cea mai mare rafinărie este situată în partea de vest a orașului, chiar lângă locul unde se ține anual Festivalul Aeschylia, în onoarea marelui poet tragic Eschil. Înființat în 1975, Festivalul Aeschylia din Elefsina, în vestul Atticii, este cel mai longeviv eveniment cultural organizat de o municipalitate din Attica. Are loc anual la Palaio Elaiourgeio, o fostă fabrică de săpun de pe malul mării, care funcționează ca un teatru deschis. Festivalul are loc de obicei la sfârșitul lunii august și pe tot parcursul lunii septembrie și include producții scenice, expoziții și instalații de artă, concerte și evenimente de dans. Municipiul Elefsina a fost fondat la reforma administrației locale din 2011 prin fuziunea a două foste municipalități, care au devenit unități municipale: Elefsina și Magoula.

Personalități de seamă
Eschil (c. 525 î.Hr./524 î.Hr. – c. 456 î.Hr./455 î.Hr.), dramaturg și veteran al bătăliei de la Marathon
Alexandros Kontoulis (1858–1933), ofițer militar
Theodoros Pangalos (1878–1952), general
Vasilis Laskos (1899–1943), comandantul submarinului Katsonis, un erou al celui de-al Doilea Război Mondial
Orestis Laskos (1908–1992), regizor, scenarist și actor
Vangelis Liapis (1914–2008), cărturar și folclorist
Stelios Kazantzidis (1931–2001), cântăreț
Theodoros Pangalos (1938–), om politic, fost Ministru al Afacerilor Externe al Greciei
Katerina Mouriki (1951–), romancier pentru copii
Panagiotis Lafazanis (1951–), om politic
Ioannis Kalitzakis (1966– ), fotbalist

Monumente
Telesterionul, sau templul lui Demeter, a fost cel mai mare din toată Grecia și este descris de Strabon (63 î.Hr. – 23 d.Hr.; era de fapt o poreclă, însemnând Sașiul, purtată de un vestit istoric și geograf antic grec), ca fiind capabil să găzduiască tot atâtea persoane cât un teatru. Clădirea a fost proiectată inițial de Ictinus (sau Iktinos), arhitectul Parthenonului din Atena. Au trecut, însă, mulți ani înainte de a fi finalizat și se păstrează numele mai multor arhitecți care au fost angajați la construirea lui. De-a lungul istoriei sale, deloc neglijabile, templul a trecut prin faze de construcție ulterioare. O mare parte din cele vizibile astăzi sunt din epoca clasică (secolul al V-lea î.Hr.). Porticul său de 12 coloane a fost adăugat în timpul lui Demetrius din Falera (Demetrius Phalereus), în jurul anului 318 î.Hr., de către arhitectul Philon. Când a fost terminat, a fost considerat unul dintre cele mai importante patru exemple de arhitectură grecească în marmură. Modificări au fost efectuate și în epoca romană (sec. II d.Hr.). Podul roman care a purtat Calea Sacră antică peste râul Kephissus este vizibil la aproximativ 1 km de Sanctuarul lui Demeter. Podul este în stare foarte bună și este un exemplu remarcabil de construcție de pod antic. Este alcătuit dintr-un pod principal central de 30 m lungime, cu 4 arcade și acces în pantă de 10 m lungime pe ambele părți. Calea Sacră era drumul principal de la Atena care ducea la sanctuarul lui Demeter și era, de asemenea, drumul folosit pentru procesiunea din fiecare an a celebrării Marilor Mistere care escorta obiectele sacre înapoi la Eleusis. Lângă el se găsesc cimitire pe marginea drumurilor din diferite perioade de-a lungul Antichității, iar mormintele preistorice sunt martorii existenței sale până în 1600 î.Hr. În epocile elenistice și în principal romane, drumul a fost folosit pentru expunerea bogăției și a puterii sociale, de-a lungul lui fiind ridicate monumente funerare costisitoare. Drumul a fost folosit cel puțin până în secolul al VI-lea d.Hr.

Orice vizită în Elefsina, presupune o oprire obligatorie la Situl Arheologic Eleusis și la Muzeul Arheologic, care găzduiește exponate importante cu valoare de patrimoniu cultural mondial. Situl arheologic este situat în centrul orașului și este înconjurat de principala zonă pietonală care leagă centrul orașului de coastă. Urmele Căii Sacre care a unit Elefsina și Atena pot fi încă văzute. Bunurile culturale ale orașului care datează de până la mijlocul secolului al XIX-lea includ apeductul și podul lui Hadrian, mostre ale geniului ingineriei din acea vreme. Clădirile industriale Kronos și Iris și vechiul Eleourgio, împreună cu industriile moderne, constituie contribuția orașului la peisajul industrial și post-industrial al Greciei contemporane!

Programul Capitală Europeană a Culturii 2023

Obiective strategice
Capitala Europeană a Culturii a început în 1985 ca o inițiativă a Melinei Mercouri (actriță, cântăreață și om politic din Grecia, care a militat pentru cooperarea culturală în Europa) și a devenit unul dintre cele mai importante evenimente culturale ca instituție de mare prestigiu în Europa. De-a lungul anilor, inițiativa a contribuit la dezvoltarea durabilă a orașelor și a împrejurimilor lor, cu un impact pe termen lung la nivel cultural, social și economic. Instituția Capitala Europeană a Culturii este o oportunitate unică de a promova diversitatea culturală a Europei, precum și dialogul și înțelegerea reciprocă între cetățenii europeni; pentru a extinde accesul și participarea la cultură; pentru a consolida potențialul sectorului cultural și a legăturilor cu alte sectoare; pentru a îmbunătăți infrastructura culturală, dezvoltarea competențelor, performanța și managementul resurselor locale și naționale și promovarea orașului și a programului său cultural. Inspirându-se din istoria bogată a orașului, programul Elefsina 2023 se constituie ca un eveniment major artistic, de cercetare și educațional integrat. Misterele tranziției se concentrează pe trei teme centrale distincte și interdependente: Om/Societate, Mediu și Muncă, reflectând caracteristicile unice ale orașului și provocările moderne cu care se confruntă atât Elefsina, cât și Europa. Prin urmare, prin programul artistic, Elefsina este dusă în următoarea fază, dincolo de imaginea publică predominantă de oraș industrial (defavorizat/subdezvoltat), întărindu-și poziția pe harta culturală la nivel regional, național și internațional. Acestea sunt implementate prin sinergii mai largi în spațiul cultural contemporan național și internațional. Odată cu ridicarea la rang de Capitală Europeană a Culturii, Elefsina se alătură familiei a peste 70 de orașe europene care au primit titlul până în prezent. Elefsina este a patra Capitală Culturală Europeană care va fi găzduită în Grecia, după Atena (1985), Salonic (1997) și Patras (2006). În 2023, orașul Elefsina nu sărbătorește singur, Capitala Culturală Europeană fiind găzduită și de „partenerii” Timișoara din România și Vesprem din Ungaria, creând legături strânse, schimburi și colaborări între cele trei orașe.

Viziunea artistică
Țesătura orașului este compusă din urme extraordinare de Antichitate, povești moderne de mișcare a populației, dezvoltare industrială, mișcări (sindicat/muncă), dar și dezindustrializare și șomaj. Probleme sensibile, precum impactul puternic asupra mediului, sunt împletite în aceeași țesătură, în timp ce relația ambivalentă dintre oraș și mare devine demnă de atenție, investigație și exploatare. Elefsina, ca fiecare nouă Capitală Culturală aleasă, pare să constituie un domeniu de cercetare, un Model pentru studiul problemelor europene contemporane de societate, oameni și relații, Muncă, Mediu și Dezvoltare Durabilă, întrucât toate acestea par să se întâlnească, să se ciocnească sau să se intersecteze într-un oraș modern.
* Orașul ca Expoziție – Orașul ca expoziție a prezentului său, istoriei sale, conflictelor sale, imaginilor sale constă în prezentarea vizuală / dramaturgică a evenimentului istoric numit oraș, în special orașul Eleusis evidențiind intervențiile majore ale omului, „rănile” din corpul orașului, arhitecturile/făptuitorii acestui act – Fabrici, Cariere etc.
* Sculptura Socială – Sculptura Socială înseamnă efortul persistent al lui Pericle de a-i convinge pe atenieni să cheltuiască bani pentru a construi Partenonul. Acțiuni de dezvăluire și dezvoltare a dinamicii acestui loc, a oamenilor săi, a abilităților lor. Dezvoltarea de posibilități pentru tinerii săi printr-o serie de acțiuni de experiență, informare, educație soft etc. împotriva devalorizării mediului lor. Acțiuni în favoarea unei Moșteniri materiale și intangibile care asigură continuitatea culturală și unicitatea Elefsinei ca reper istoric al istoriei grecești antice și moderne. Sculptura socială poate fi considerată presiunea amabilă pe care actul cultural o poate exercita direct sau indirect asupra dezvoltării instituțiilor și durabilității moștenirii, dar și spre îmbunătățirea directă a calității vieții și a vieții de zi cu zi a locuitorilor săi. Exemplele includ: Schimbarea de utilizare a domeniilor industriale selectate, inactive; Transformarea acestora în spații de producție de cultură – intervenții permanente intelectuale și performative în viața orașului și prin extensie a capitalei din apropiere; Evidențierea, modelarea și transformarea unei modificări de mediu a zonei, cunoscută sub numele de „Kynodontes”, într-un teatru de peisaj unic în Attica prin prezentarea de mari spectacole muzicale și de arta spectacolului; Programe de reamenajare – regenerare a țesăturii urbane cu intervenții estetice blânde ale lucrării artistice în colaborare cu ministerele co-competente și Primăria.
* Îmbunătățirea conectivității Elefsinei cu metropola Atenei prin:
• Urmărirea legăturii maritime a Elefsinei cu portul mare al țării din motive practice, precum și turistice, care activează, reamintește și redă rezidenților sau vizitatorilor statutul maritim al Elefsinei.
• Urmărirea activării infrastructurii existente în mijloacele de cale fixă – trenul istoric care ducea la Eleusis.
• Crearea unui centru de scufundări model în marea Elefsina – Loc pentru crearea unui habitat subacvatic specializat, indicator al stării apelor în colaborare cu departamentul de Hidrobiologie și loc de odihnă al unui exemplar unic de construcție navală care constituie nava Persefona și deci, în același timp, un monument de arheologie industrială, pol de atracție pentru turismul subacvatic deosebit în apele sale mitice.
* Crearea unui Skatepark ca urmare a nevoii și cererii constante ale tinerilor orașului și în plus, crearea unui Hub pentru tinerii săi printr-un proiect artistic al Timecircus – lucrări care lasă o moștenire în oraș
* Acțiuni – Modele
• Acțiuni standard, experimentale ca modele de aplicare într-un oraș – Acțiunile în cauză sunt rezultate ale colaborării artistice și științifice și pot propune un model aplicabil oricărui alt oraș cu calități sau aspirații similare. Exemplele includ: Arheologia narativă; Modalități de evidențiere a interactivității siturilor arheologice cu ajutorul artelor spectacolului, cu scopul de a optimiza frecvența și aprofundarea experienței. O abordare-experiență complet diferită pentru vizitatorul sitului arheologic. (Curiozitatea arheologică mereu critică a turiștilor poate fi transformată într-o Experiență prin această vizită / traseu special conceput în Zona în cauză.)
• Memoria ca oraș / Hartă invizibilă – O lucrare vizuală, dramatică și istorică în același timp. Durabilă pentru evidențierea celei de-a doua hărți invizibile a unui oraș, Harta istorică a experiențelor cruciale – personale sau istorice – ale locuitorilor săi. Exact acolo unde s-a întâmplat ceva cândva. Acolo este ridicat sau afișat un mic semn public, care, în combinație cu o aplicație digitală, vă va putea face parte din istoria ascunsă a locului sau a punctului menționat.
• Orașul este o hartă a experienței oamenilor săi – Locuitorul sau vizitatorul orașului va avea posibilitatea, în mers, să „pășească” pe inconștientul său colectiv, pe MEMORIA experienței sale. Ceva care într-un mod jucăuș crește imperceptibil curiozitatea și conștiința istorică a oamenilor, a locuitorilor sau a vizitatorilor săi.
• Toate acțiunile sunt un proces de manifestare/revelare. Ele se numesc Mistere și sunt numărate. Capitala Culturală Europeană este în același timp o grădină de acțiuni și idei. Idei, care ar trebui și ar dori să devină Acțiune. Poate că multe nu se vor face, vor rămâne idei, perspective, planuri. Dar acestea fac parte și din moștenirea imaterială a Capitalei Culturale pentru oraș. Poate că nu le-a venit vremea, poate că nu au găsit terenul politic sau istoric copt – în acest moment – pentru a înflori și a se materializa. Dar ele sunt aici pentru a lumina calea către Proiecte.

Unul dintre cele mai importante cinci orașe sacre ale Antichității, orașul Misterelor Eleusine și locul de naștere al lui Eschil, Elefsina, s-a transformat, datorită portului său natural și așezării strategice, începând cu secolul al XIX-lea într-un motor productiv al Greciei și unul dintre cele mai mari centre industriale ale acesteia. Semnele industrializării domină centrul orașului, suprapunându-l și creând adesea percepția unui loc care își păstrează bine conservată bogăția culturală, ca un mister atemporal.
Inspirându-se din istoria bogată a orașului, programul din 2023 se constituie dintr-un adevărat eveniment artistic, de cercetare și educațional integrat, sub titlul general „Misterele tranziției”, care se deplasează de-a lungul a trei axe tematice centrale: Omul/Societatea, Mediul înconjurător și Munca.

* Omul/Societatea – Prima axă parcurge firul evoluției societății din Antichitate până în zilele noastre, pentru a lega extraordinarul de familiar, pentru a descoperi aspecte ascunse, amintiri și elemente ale diversității culturale. Axa tematică Omul/Societatea pune accent pe modul în care se conturează societatea europeană, pe incluziune, pe modul în care ne relaționăm unii cu alții, prin cele trei concepte tematice „Europa cetățenilor”, „Europa, fiica lui Phoenix”, „Misterele umane”. Teme individuale: • Antichitate, Arheologie, Istorie, Memorie; • Migrația populațiilor; • Eschil, probleme de teatru; • Femeile în istoria, trecutul și prezentul orașului.

* Mediul înconjurător – A doua axă se concentrează pe Mediu, sustenabilitate și dezvoltare durabilă, căutând noi modalități de însușire a orașului și fiind centralizată pe necesitatea redefinirii relației noastre cu natura și mediul ca o condiție a dezvoltării durabile. Axa tematică Mediu cuprinde cele trei concepte tematice „Demeter – Mama Pământ”, „Persefona”, „Festivalul Ecoturismului”, care corespund unor domenii importante ale relației omului modern cu mediul. Teme individuale: • Mediul și dezvoltarea industrială; • Degradarea mediului; • Viitorul durabil; • Marea Elefsina; • Pământul, Apele Elefsinei și • Spațiul public ca adevărat teatru al unui oraș.

* Muncă – Axa tematică Muncă a programului artistic explorează trecutul și viitorul muncii, provocările comune europene ale precarității și cultivarea unui model de economie modernă, durabilă, caracterizată prin interconectarea de pionierat a artei cu sectoare precum industria, știința, tehnologia și inovația socială. În acest fel, este abordată o altă parte importantă a patrimoniului cultural european, industria, care a fost baza de dezvoltare a Europei în ultimele secole. Se creează sinergii între artiști și afaceri din diverse domenii, între artiști și oameni de știință, prin mai multe concepte tematice precum „Viitorul începe aici” sau „Cultura Profesia mea/Cultura Hobby-ul meu”. Subteme: • Dezindustrializarea, șomajul; • Viitorul muncii; • Mișcări (sindicat/muncă); • Inovație creativă; • Producție digitală; • Arte plastice și arte

Proiecte emblematice
Cele trei proiecte strategice ale programului 2023 Elefsina Capitala Culturală a Europei sunt Mysterio_29 Elefsina – Muzeul Brut reprezentând tema Om/Societate, Mysterio_99 ARCA – LANDSHIP, cel mai mare pelerinaj din cei 3500 de ani de istorie a orașului pentru axa Mediu și Misterio_111 Armata de lut a Elefsinei, un proiect emblematic pentru cei care au lucrat sau lucrează în Elefsina, pentru axa Muncă.

* Misterul 29 – Elefsina – Muzeul brut de la Muzeul Benaki este un proiect emblematic – „prevestitor” al programului Elefsis Capitala Culturală a Europei 2023 în coorganizare cu Muzeul Benaki, pentru istoria vizibilă și invizibilă a Elefsinei. Mysterio_29 Elefsina – Raw Museum este unul dintre cele trei proiecte strategice ale Capitalei Culturale Elefsina 2023, reprezentând tema Om/Societate, una dintre cele trei axe ale programului său. În cadrul Expoziției este prezentată o mostră a lucrărilor legate de celelalte două teme: Mysterio_99 ARCA – LANDSHIP, cea mai mare procesiune de pelerinaj din cei 3500 de ani de istorie a orașului pentru axa Mediu și Mysterio_111 Armata de lut din Eleusis, o lucrare emblematică pentru cei care au lucrat sau lucrează în Elefsina, pentru axa Muncă. Designul Expoziției Mysterio_29 Elefsina – Raw Museum se mișcă pe trei niveluri: primul urmează logica curiozităților Renașterii italiene, onorând colecționarii eleusini care salvează cu o persistență uimitoare și îngrijesc dovezile trecutului orașului lor, și făcând aluzie la începutul actului muzeal. Documente și exponate unice, dintre care unele aparțin colecțiilor Muzeului Benaki și sunt prezentate rar sau pentru prima dată publicului, împreună cu obiectele cotidiene cu valoare sentimentală devin comori de descoperit. Al doilea nivel, printr-o serie de portrete vorbitoare, plasează personalități marcante ale societății locale, precum și altele, care și-au legat indisolubil viața de Eleusis, în rolul de ghizi turistici în cadrul Expoziției. Al treilea nivel evidențiază înregistrări de marcă ale aspectelor și momentelor orașului. Litografii ale călătorilor din secolele al XVIII-lea și al XIX-lea și impresiile istorice ale unor fotografi internaționali importanți conversează cu lucrările fotografilor greci moderni care surprind aspecte ale acesteia, în timp ce poveștile anterioare ale rezidenților trec pasager înaintea noastră, prin colecțiile lor personale de fotografii. Înregistrările, însă, includ și cuvinte scrise despre Eleusis de mari gânditori, poeți și scriitori ai intelectualilor lumii, „conversând” cu exponate și amintiri, evidențiind misterele moderne și străvechi ale orașului.

* Misterul 99 – Circul timpului, Landship – Din Belgia până în Eleusis, TimeCircus parcurge 3.000 de kilometri pe jos în nouă luni, singurul „vehicul” fiind voința umană. Capitala Culturală Europeană Elefsis 2023 organizează Mysterio_99 The ARK / LANDSHIP și, în februarie, va primi TimeCircus la Elefsina în cea mai mare procesiune de pelerinaj din cei 3500 de ani de istorie a orașului. TimeCircus, colectivul artistic din Anvers (Belgia), traversează Europa cu o navă terestră, LANDSHIP, care se mișcă doar cu puterea omului. Călătoria lor lungă aspiră să fie un comentariu viu al secolului XXI de recesiune, schimbări climatice și consum excesiv de resurse naturale – un act de încurajare, forță, speranță și participare pentru toți cetățenii europeni. Echipa va participa la ceremonia de deschidere a Elefsis din 2023, parcurgând 3.000 de kilometri pe jos în nouă luni. Pornind de la Anvers pe 27 mai 2022, călătoria TimeCircus este un exercițiu de a fi „pe drum”, în timpul căruia echipa aspiră să cunoască mulți oameni diferiți din toată Europa, să facă schimb de opinii, să fie inspirată, să creeze și să câștige dragoste reciprocă și respect. Procesiunea lor va ajunge la Eleusis purtând toate experiențele lor ca un imn către diversitate. La sosirea lor, TimeCircus va începe construcția ARK. Este un Chivot al Tineretului și Culturii Eterne, un spațiu pentru tinerii orașului. În ARK toată lumea va avea acces și niciun grup social nu va fi exclus. În centrul său va domina LANDSHIP, nava terestră cu care TimeCircus a traversat Europa pentru a ajunge în Eleusis. TimeCircus a construit instalații, lucrări de artă și spații de întâlnire în spațiul public, folosind întotdeauna materiale reciclate și numindu-și stilul „Arhaic-Futurist”. Urmând ideologia „de om pentru om”, fiecare dintre lucrările lor există datorită utilizării lor efective. Ei cred că orice schimbare socială vine doar din acțiunile unor grupuri mici. „Nu vă îndoiți niciodată că un mic grup de cetățeni gânditori și dedicați poate schimba lumea. Într-adevăr, este singura cale.” (Margaret Mead). În acest fel, fiecare persoană poate influența mediul acționând și exprimându-și pasiunea. Nucleul creativ al grupului este format din 15 artiști, meșteri și creatori. În funcție de acțiune, grupul invită, de asemenea, membrii „familiei” mai largi să își unească forțele și să co-creeze. În plus, în timpul intervențiilor sale artistice, grupul se apropie și de trecători întâmplători pentru a contribui la proiectele și acțiunile sale. Cu The ARK, TimeCircus vrea să creeze un reper durabil care promovează reconcilierea și unitatea, înclinând orice obiecție politică, socială și filozofică față de libertate. Scopul final al grupului este de a crea un loc „liber” din punct de vedere cultural pentru tinerii din Elefsina și din împrejurimi. Formarea ARK va avea loc în orașul Elefsina cu participarea locuitorilor și va dura trei luni, din februarie până în aprilie 2023. Scopul este de a pune bazele unui proces de planificare și stabilire a activităților, parteneriatelor, programelor, dar și de acțiuni care vor transforma The ARK într-un centru cultural activ.

* Misterul 111 – Armata de lut din Eleusis – artist: Juan Esteban Sandoval. Proiectul implică lucrători activi și pensionari din diferite fabrici; pentru fiecare dintre ele va fi creată o cască de lut lucrată manual. Fiecare cască va fi gravată cu elemente simbolice sau cuvinte reprezentând persoana căreia îi aparține obiectul. În mai 2023, toate căștile vor fi expuse într-o singură expoziție. Toate căștile vor fi apoi distribuite lucrătorilor implicați – care le vor păstra ca amintire a acestui proiect gigantic – formând părți ale memorialului comunității. Proiectul își propune să creeze un monument efemer pentru oamenii care au lucrat și lucrează în Elefsina. Acest portret colectiv uriaș nu este făcut de soldați înarmați care se pregătesc de război. Această armată este făcută să reprezinte oamenii care și-au făurit cu munca, efortul fizic și cu viața lor imaginea actuală a locului în care trăiesc. Proiectul pune la îndoială care este valoarea culturii astăzi într-un oraș industrial precum Eleusis. Instalația se confruntă cu această întrebare, proiectând însăși rezultatele muncii a mii de oameni din ultimele decenii pentru a transforma un teren agricol într-o zonă dedicată producției industriale. Casca funcționează în instalație ca un element simbolic, întrucât articolele de protecție precum ochelarii, bocancii, mănușile și în special căștile sunt folosite în toate activitățile industriale, însă acest articol este în special folosit de lucrătorii din toate sectoarele. Acționând ca element reprezentativ al proiectului, un obiect lucrat manual din lut este creat cu referire, dincolo de designul industrial, la obiectele cotidiene și ceremoniale ale Antichității găsite în cimitirul din Elefsina, legând astfel prezentul industrial și trecutul orașului cu istoria sa antică.

Proiecte moștenite

Obiectivul principal al programului este Moștenirea materială și imaterială puternică, cu alte cuvinte construirea unei noi identități culturale a Elefsinei, prin introducerea de noi instituții – culturale și de infrastructură -, precum și consolidarea și extinderea celor existente.
* Mystery 20 – Inițiator în artele spectacolului – Arheologie narativă – Mysterio 20 Performing Arts Initiator – Narative Archaeology este o întreprindere artistică ce prezintă teatralitatea siturilor de patrimoniu cultural prin arta performanței. Cu un traseu special conceput în situl arheologic, proiectul încearcă să introducă o nouă abordare a conceptelor de istorie, timp și spațiu, curiozitatea vizitatorilor cu privire la dovezile istorice și arheologice fiind transformată într-o experiență umană. Fiecare sit arheologic este o narațiune criptată, cu un timp criptat. Fiecare sit arheologic este o cronică tăcută. Este o necropolă, un oraș al umbrelor și al fantomelor, un teatru al istoriei omenirii. Care este cel mai bun mod de a intra în acest tărâm întunecat? Pe ce drum să merg? Și cum se găsesc urmele? Și aici intervine Arheologia Narativă, inclusă în situl arheologic Eleusis, pentru a exploata relațiile potențiale dintre arheologie și arta performanței, pietre și urme, corpul uman și memoria lui, vizitatori și spațiu. Arheologia narativă – o lucrare despre fragmente și umbre în timp și spațiu – experimentează acele condiții particulare care permit unui sit să-și articuleze povestea unică vizitatorilor sub forma unei experiențe interactive intense. În cadrul acestei abordări, arta performanței este capabilă să prezinte un corp viu, o prezență vie, care poate da glas prezenței tăcute a trecutului.

* Mystery 7 – Capitala Culturală a Europei Elefsina 2023, în colaborare cu Universitatea din Patras, continuă la înființarea și funcționarea Universității Libere din Elefsina – IN SITU, care se adresează locuitorilor din Elefsina și zonele învecinate. Scopul său este de a cultiva gândirea liberă și de a oferi cunoștințe științifice unui public larg și divers – în funcție de vârstă, social și nivel educațional. Programul său educațional a fost conceput având în vedere nevoile vieții de zi cu zi ale zonei, precum relațiile, comunicarea, psihologia, bunăstarea, mediul, cultura etc., precum și nevoia de consolidare a rădăcinilor culturale ale regiunii prin Capitala Culturală a Europei. Scopul muncii sale educaționale este de a contribui la îmbunătățirea vieții de zi cu zi a elevilor săi prin dezvoltarea lor personală, Universitatea Liberă Elefsina – IN SITU adresându-se tuturor celor interesați de dezvoltarea lor personală printr-o experiență de învățare unică.

* Mystery 19 – Inițierea ca proces: inițiator de arte vizuale – Don’t Tell Anyone este un program de ospitalitate artistică care culminează cu o expoziție despre inițiere și secrete. Atunci când încredințezi cuiva un secret, o parte a atracției acestui fapt este că destinatarul secretului câștigă puterea de a-l dezvălui altora, dacă ei aleg – desigur. Misterele eleusine sunt printre cele mai mari secrete și, în același timp, printre cele mai democratice ritualuri ale Greciei antice. Dezvăluirea oricăror informații despre ei era pedepsită cu moartea. Mii de oameni au fost inițiați în fiecare an, inclusiv femei, sclavi și cetățeni non-greci, depunând un jurământ de tăcere înainte de a participa la misterele lui Demeter. Ritualurile – care implică viața de apoi, agricultura și renașterea, spiritualitatea, experiența psihedelică și colectivă și care se întind pe aproape două milenii – rămân un mister nerezolvat până astăzi. Programul de găzduire invită cinci artiști emergenți să rămână în Elefsina, unde sunt prezentați de cinci creatori internaționali. Pornind de la speculațiile în jurul acestor ritualuri păgâne particulare, programul de găzduire și expoziția rezultată din acesta – cu cinci lucrări noi ale invitaților și cinci preexistente ale „misticii” lor, toate instalate în situl arheologic – caută o reinterpretare a importanței actuale a unor concepte precum inițierea și secretul, extinzându-le în diverse direcții la nivel social, politic, poetic, precum și în sfera ciberspațială.

* Mystery 23 – Sine-Eleusis: Realități în sit – Acțiunea moștenită Mystery 23 Cine-Eleusis: realități în sit, marchează începutul primului Festival de documentare din regiunea mai largă. Încercând o conversație cu Elefsina și peisajele sale, și în același timp o recitire a documentarelor emblematice, Festivalul va transforma Liniile OSE ale Vechii Gări și Parcarea Vechii Mori de Ulei de Măsline, două locuri de o estetică și importanță deosebite pentru încărcătura istorică și mediul în continuă schimbare din Elefsina, în cinematografe în aer liber, oferind locuitorilor și vizitatorilor orașului o experiență artistică de neuitat. Mysterio 23 Cine-Eleusis: Realitățile în sit vor fi găzduite în cinematograful istoric Eleusis.

* Festivalul Ecoculturii Mystery 50 – O sărbătoare care își derivă tema din mediu, ecologie și durabilitate. O instituție model și una dintre principalele acțiuni moștenite ale programului său este inaugurată de Capitala Culturală a Europei Elefsina 2023, activând concomitent fostul camping din Elefsina. Festivalul Ecoturismului Mysterio 50, primul organizat în oraș și în regiunea întinsă, este o sărbătoare care își derivă tema din mediu, ecologie și durabilitate și include ateliere cu participarea oamenilor de știință, cercetători în istorie și realitatea contemporană din Elefsina și împrejurimi, evenimente artistice și activități paralele, precum plimbări în cartierele orașului, ateliere pentru copii, picnicuri cu muzică de DJ și trupe locale, tururi ghidate, trasee cu bicicleta și întâlniri culinare. Primul Festival de Ecoturism din Elefsina și împrejurimi, a avut loc în weekendul din 24 și 25 septembrie 2022 și a dat viață zonei verde OASI, fostul camping al Elefsinei, o zonă de o rară frumusețe naturală la marginea orașului. oraș. Peste 1000 de locuitori și vizitatori ai orașului, de toate vârstele, au fost prezenți la această mare sărbătoare pentru mediu, marcând începutul unei acțiuni importante atât pentru Elefsina, cât și pentru organizație. Scopul Elefsina 2023 este ca Festivalul de Eco-Cultivizare să fie declanșatorul înființării unui festival model pentru mediu, ecologie și sustenabilitate, în orașul Elefsina.

* Mystery 56 – Meeting Culture 2030 – Meeting Culture 2030 este una dintre noile instituții introduse de Capitala Culturală Europeană Elefsina 2023, precum și unul dintre programele cheie moștenite. Scopul principal al Meeting Culture 2030 este, printr-o serie de proiecte artistice, discuții și ateliere, crearea unui câmp de reflecție, idei și propuneri pentru dezvoltarea culturală durabilă a regiunii și orașelor, cu un orizont spre 2030. Programul Meeting Culture 2030 creează un spațiu natural în care oamenii și entitățile implicate în domeniul producției culturale din diferite poziții (artişti, politicieni, manageri culturali, teoreticieni etc.) își pot împărtăși problemele, dificultățile, dar mai ales așteptările lor și visează în raport cu viitorul muncii lor și cu comunitățile în care trăiesc și își desfășoară activitatea. În acest fel, Mystery 56 devine o oportunitate de primă clasă pentru toți cei implicați de a-și extinde rețeaua profesională la nivel național și internațional. Prima Meeting Culture 2030 a fost organizată la Elefsina în 2018 sub titlul „Este arta capitala?”, urmată de a doua în 2019 sub titlul „Oameni, povești, cultură”. După perioada de pandemie și restricțiile pe care le-a impus, Meeting Culture 2030 revine la programul Elefsina 2023 cu două evenimente, în noiembrie 2022 și respectiv 2023, cu accent pe ce înseamnă „cetățenia artistică” și care sunt condițiile pentru ca arta și artiștii să funcționeze ca agenți ai schimbării sociale și ai bunăstării.

Deschiderea oficială a Programului Elefsina 2023

În zilele de 4 și 5 februarie, are loc Ceremonia de deschidere a Programului Capitală Europeană a Culturii Elefsina 2023 odată cu inaugurarea Misterului 0 Misterele trecerii – Ceremonia de inițiere. Orașul Elefsina este de la 1 ianuarie oficial Capitala Europeană a Culturii pentru 2023. Această sărbătoare universală începe, însă, pe data de 4 februarie, cu un eveniment impresionant pe zona de coastă și un program „colorat” cu expoziții, concerte, petreceri cu DJ-i și evenimente paralele prin oraș, încheindu-se în seara zilei următoare. Lansarea emblematică a programului Elefsina 2023 este creația directorului artistic general Michael Marmarinos, regizat de distinsul regizor britanic Chris Baldwin. Ceremonia de deschidere se inspiră din istoria și mitologia orașului însuși: legătura dintre Lumea de Sus și Lumea Inferioară. În după-amiaza zilei de sâmbătă, 4 februarie, patru procesiuni de oameni, pe mare și pe uscat, sosesc în orașul Elefsina:
• TimeCircus – colectivul artistic din Belgia, care a parcurs pe jos cu vehiculul său pe roți, Landship, 3.000 km prin Europa, în cea mai mare procesiune de pelerinaj din istoria Eleusisului.
• Mișcarea eleusină, sub supravegherea artistică a lui Tzenis Argiriou și Vassilis Gerodimos, cu 14 cluburi etnotopice care alcătuiesc mozaicul cultural al orașului, îi inundă străzile cu muzică și dans.
• Zeci de „imerodromuri”, plecând de la situl arheologic Kerameikos, mărșăluiesc în viteză de-a lungul celor 21 de km ai Drumului Sacru. Traseul inaugural al Drumului „Sacru” al Mării, o experiență unică ghidată la bord, pe sunetele melodiilor preferate ale compozitorilor greci de seamă, interpretată în mod unic de Melina Mercouri, în aranjamente de Nikos Bitzenis, navighează prin șapte municipalități istorice, făcând legătura pentru prima dată la istoria modernă a Pireului și Elefsinei.
• Nimfele fac o apariție neașteptată pe străzile înguste ale orașului, sub supravegherea cinetică a lui Konstantinos Rigos și designerul costumelor Olga Karaververis. Procesiunile traversează orașul, trec pe lângă Situl Arheologic și strada pietonală a străzii Nikolaidou și ajung pe fața de coastă a Vechii Mori de ulei de măsline, cu rezidenții și vizitatorii orașului – această a cincea procesiune informală – oferindu-le un bun-venit special.
După încheierea primei faze a Ceremoniei de Deschidere va avea loc un eveniment spectaculos, la ora locală 19:00, pe partea de coastă, intitulat Misterele Tranziției, în centrul scenei aflându-se marea însăși. Narațiunea lui Kostas Nizamis, un „astronaut” al fundurilor mării din Eleusis, compoziția muzicală originală a lui Aggelos Triantafyllos și iluminatul lui Petko Tanch, încadrată de CHÓRES de Marina Satti, duc la rezultatul ieșirii optimiste din apă a unei entități mitice strălucitoare. Acțiunile continuă imediat după, cu cea de-a cincea – informală – procesiune a poporului, care defilează de-a lungul drumului de coastă, spre est. Un traseu cultural cu 21 de acțiuni diferite în locuri precum acoperișuri, curți, ateliere de reparații auto, taverne, balcoane, ferestre și acoperișuri, unde publicul va explora proiecte experimentale, coregrafii, instalații sonore, recitaluri de liră pontică, delicii cu fructe de mare; experiență culturală. În continuare, unul dintre cele mai influente și inovatoare grupuri de sunet electronic contemporan din Grecia, Stereo Nova (Konstantinos Beta și Michalis Delta), revine în inima Atticii de Vest pentru o reuniune unică și iconică special pentru Ceremonia de deschidere. Fosta Fabrică IRIS își deschide porțile publicului pentru prima dată pentru a saluta legendarul grup al anilor ’90 care a inspirat o întreagă generație cu muzica sa inovatoare și versurile poetice. Sfârșitul acestei seri este un apel la dans, în Depozitul 1 al Vechii mori de ulei de Măsline, cu o petrecere cu selecții muzicale exclusiv de DJ-i de sex feminin din Elefsina și alte Capitale Europene ale Culturii. Ritmuri disco, house și techno într-un peisaj industrial, cu un line-up exploziv format din Mini Zucchini (Timișoara, România), DJ-i ENIKŐ (Vesprem, Ungaria), MOTERIS (Kaunas, Lituania), Fo aka Fofi Tsesmeli (Elefsina, Grecia), Amii Watson (Esch-sur-Alzette, Luxemburg).

Ceremonia de deschidere se va încheia duminică, 5 februarie, când orașul va deveni o scenă în aer liber: vernisaje pentru două expoziții emblematice, Mysterio 17 Melina, precum și Mysterio 44 7 Coloane ale artistului și compozitorului versatil de renume internațional Heiner Goebbels în Warehouses de la Vechea Moara de Măsline, instalații de iluminat și video, precum Mystery 32 Faces, de fotograful și artistul vizual american Lina Bertucci, la Vechea Primărie din Elefsina, spectacole precum Mystery 108 Chambers, de regizorul și interpretul Evripides Laskaridis, la Centrul Cultural Leonidas Kanellopoulos, expoziții vizuale precum Mystery 177 Visions from the Underworld, la Centrul de Artă X-Bowling, expoziția-instalație Inventare: Inventar II, Vassilis Gerodimos – Tzeni Argyriou, tururi ghidate precum Mysterio 20 Arheologie Narativă la situl arheologic din Elefsina, dar și tur gratuit al orașului la muzee, restaurante și piață. Nimfele își fac din nou apariția pe străzile orașului, Filarmonica Municipală umple străzile înguste de melodii, o barcă cu pânze și o multitudine de bărci mici și albe ale Clubului Nautic Elefsina umplu marea într-o formație specială „Sărbătorind Lumina”, ducând la încheierea primei părți a unei sărbători extraordinare.

În cadrul Programului Elefsina Capitală Europeană a Culturii 2023 vor avea loc 465 de evenimente în 30 de locații diferite. Programul pentru anul intitulat „Misterele tranziției” — va reuni 192 de artiști greci și 137 de artiști internaționali din 17 discipline diferite. Directorul general artistic al Elefsina Capitală Europeană a Culturii este regizorul și actorul Michail Marmarinos, în vârstă de 66 de ani. Vorbind cu jurnaliştii de la DW printre ruinele antice din Eleusis, care sunt situate în centrul actualului Elefsina, entuziasmul lui pentru programul de evenimente este evident. Deși se știu puține date despre marile mistere eleusine, vechea Eleusis ne-a modelat viața modernă într-un mod foarte semnificativ. „Aici”, explică Michail Marmarinos, „oamenii au început să cultive grâu. Și în acel moment oamenii și-au pus capăt vieții itinerante, și-au oprit rătăcirile nomade în căutarea hranei”. Marmarinos pare să cunoască acest sit magic, care inspiră reverență, ca pe dosul mâinii sale. „Civilizația începe cu cultivarea pământului”, adaugă el cu insistență.

Reînvierea unui teatru antic
La doar o aruncătură de băț se află ruinele Telesterionului, o sală mare pe care Marmarinos o descrie ca fiind primul teatru „informal” din lume — informal în sensul că conceptul de teatru așa cum îl cunoaștem astăzi nu exista la acea vreme. Aici, în 2023, coregraful Sasha Waltz și regizorul Jochen Sandig vor pune pe scena „Human Requiem”, o simbioză între sunet, muzică, lumină naturală și corpul uman. Marmarinos spune că această experiență estetică va arăta publicului că doar limbajul nu este suficient. Aici va fi interpretată și opera lui Romeo Castellucci „Ma”. Ce înseamnă titlul sau ce va presupune spectacolul rămâne un mister în acest moment.

Orașul refugiaților
Un alt pilon istoric al lui Elefsina este industria, care a fost atât o binecuvântare, cât și un blestem. A fost o binecuvântare pentru că a oferit muncă și mijloace de trai pentru mii de refugiați și persoane strămutate care s-au adunat în regiune după distrugerea Smirnei (actuala Izmir, Turcia) în 1922. Dar a fost și un blestem pentru că rafinăriile de petrol, fabricile de ciment și alte industrii care au existat aici până în anii ’90 au adus mai mult decât locuri de muncă și prosperitate. Elefsina este situată în partea de vest a regiunii Attica, care are unele dintre cele mai mari rate de cancer și poluare din Grecia.

Implicarea locală într-o operă de artă
În ultimii 30 de ani s-a înregistrat o scădere bruscă a activității industriale în regiune, care, la rândul său, a dus la declinul economic al Elefsinei. Ruinele industriale sunt presărate în tot orașul. O veche fabrică de vopsea a fost alocată pentru reamenajare în 2023. Scopul este de a-l transforma într-un centru cultural care să facă parte din moștenirea Elefsina Capitala Culturii și să continue să fie un magnet cultural chiar și după încheierea programului. Unul dintre primii invitați va fi artistul vizual Juan Santovala din Columbia, care plănuiește să creeze o operă de artă dedicată muncitorilor orașului. Oamenii care au lucrat în fabricile din regiune – sau chiar lucrează încă – vor fi implicați în proiect. Pentru fiecare dintre ei va fi produsă câte o cască de ceramică și le va fi oferită cadou odată cu încheierea expoziției.

Rădăcinile grecești ale programului Capitală Europeană a Culturii
Un alt loc care este în prezent șantier este vechea moară de măslini, care a fost gazda unei fabrici de săpun înfloritoare din 1875 până în 1960. În prezent este în curs de renovare și transformată într-un loc de întâlnire și centru pentru arte. Prima expoziție care va avea loc acolo va fi dedicată fostului ministru grec al Culturii Melina Mercouri și omologului său francez, Jacques Lang. Mercouri a venit cu ideea programului pentru Capitala Culturală Europeană în 1985, iar Lang a fost foarte implicat în realizarea acestuia. Chiar lângă vechea moară de măsline se află un teatru în aer liber unde, printre altele, teatrele naționale din Novi Sad (Serbia) și Seul (Coreea de Sud) vor juca în 2023.

Speranța unei revigorări economice
Apoi este cimitirul navelor din golful Vlycha, unde aproximativ 70 de epave vechi au fost lăsate să se dezintegreze, poluând marea cu petrol și rugina. Pentru mulți rezidenți, nu este nimic mai mult decât o problemă pe care statul grec a ignorat-o zeci de ani. Cu toate acestea, navele abandonate sunt, în felul lor, ciudat de fascinante, iar ceea ce intenționează să facă Elefsina Capitala Culturii cu acest sit în 2023 este un alt mister. Mai presus de orice, însă, locuitorii din Elefsina speră că a fi Capitală Europeană a Culturii 2023 va aduce prosperitate orașului. Ei speră, de asemenea, că va aduce mulți vizitatori din întreaga lume și că guvernul central din Atena nu îi va uita odată ce se va termina această perioadă. Pentru ei, 2023 ar putea fi o oportunitate o dată în viață de a deschide calea către un viitor mai luminos.

Autor: Alina Andrei, RADOR

https://www.dw.com/ro/elefsina-2023-mistere-din-antichitate-%C8%99i-industrie/a-64248295
https://www.dw.com/en/cultural-capital-for-2023-elefsina-mysteries-past-and-present/a-64237323

Αρχική

Programme


https://www.visitgreece.gr/mainland/attica/elefsina/
https://en.wikipedia.org/wiki/Elefsina