Un meteorit vechi de 4,5 miliarde de ani s-a prăbușit cu o viteză de 300 km pe oră pe un balcon din Matera

Un fragment de 500 de grame dintr-un bolovan căzut din Spațiu, la fel de vechi ca sistemul solar (4,5 miliarde de ani), s-a prăbușit cu o viteză de 300 de km pe oră pe un balcon din oraşul italian Matera. Meteoritul ”San Valentino”, numit astfel deoarece a fost văzut deasupra cerului italian în seara zilei de 14 februarie, este un eveniment rar și o oportunitate prețioasă de a studia secretele universului, dat fiind că neatingând niciodată pământul, este practic necontaminat. Acum va fi analizat pentru a se determina compoziția chimică, mineralogia și caracteristicile petrografice. Un eveniment care are o dublă semnificație istorică: nu numai datorită faptului că este pentru prima dată când un meteorit cade în casa cuiva, ci și pentru că dinamica căderii a fost atent monitorizată graţie proiectului Prisma, promovat de Institutul Național de Astrofizică (INAF) din Italia și susținut de Fundația CRT, constând dintr-o rețea de camere video all-sky, instalate în diverse locații din Italia, dedicate observării meteorilor foarte strălucitori – aşa numiţii ”bolizi” – cu scopul de a determina orbitele heliocentrice ale meteoroizilor care îi provoaca şi delimitarea zonelor de colectare a eventualilor meteoriţi asociaţi evenimentului.
O poveste care a început în seara zilei de 14 februarie, în jurul orei 19, ora locală, conform celor reconstituite de INAF. În acel moment, o minge de foc strălucitoare de magnitudine absolută -10 și-a făcut apariția pe cerul regiunilor Puglia și Basilicata. Această minge de foc, numită informal ”Bolidul de San Valentino”, a fost filmată de trei camere de luat vederi ale rețelei Prisma: Castellana Grotte, Tricase și Vasto. Camera de la Castellana Grotte a avut cea mai bună vedere asupra bolidului pe care l-a imortalizat în timp ce traversa cerul ca o sferă de lumină din ce în ce mai strălucitoare. Rețeaua Prisma a primit și prin IMO, 27 de rapoarte vizuale, realizate de martori ocazionali. Mingea de foc a fost văzută și în Croația și Slovenia. Prin triangularea datelor de poziție obținute de la cele trei camere, echipa Prisma a trasat traiectoria urmată de bolid în atmosferă: acesta a început să strălucească la o altitudine de aproximativ 90 km și a urmat o traiectorie descendentă înclinată cu aproximativ 60 de grade față de sol, deplasându-se cu o viteză inițială de 16-17 km/s de la Bari spre Matera. O viteză tipică pentru un obiect de origine asteroidală, așa cum este confirmată de orbita heliocentrică.
Meteoritul, cu o masă aproximativă de peste 70 de grame, a căzut pe verticală la pământ cu o viteză de aproximativ 300 km/h, a ciobit o țiglă a balconului care înconjoară perimetrul casei şi în momentul impactului s-a fost fragmentat în zeci de bucăți. Fragmentele meteoritului i-au fost predate sâmbătă, 18 februarie, lui Carmelo Falco, reprezentant al Biroului de Proiecte al rețelei Prisma. Descoperirea este extrem de prețioasă deoarece meteoriții au trecut aproape nealteraţi prin cei aproximativ 4,5 miliarde de ani de la formarea Sistemului nostru Solar și găsirea unuia care tocmai a căzut, precum cel de la Matera, subliniază INAF, îi ajută pe oamenii de știință să reconstituie etapele care au condus la formarea planetelor, inclusiv a Pământului. Pentru rețeaua Prisma, aceasta este a doua recuperare a unui meteorit cu traiectorie triangulată în timpul fazei de minge de foc: la 4 ianuarie 2020 a fost găsit meteoritul Cavezzo, o rămășiță a celui care a generat mingea de foc observată de 8 camere Prisma la 1 ianuarie. 2020 , în mijlocul Văii Po.www.lastampa.it