FJSC se solidarizează cu protestele profesorilor din mediul preuniversitar

Consiliul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București, se solidarizează public cu protestele, legitime, ale profesorilor care lucrează în învățământul preuniversitar și susține poziția exprimată de colegii de la Facultatea de Litere (document anexat). Cadrele didactice care protestează pentru drepturile lor salariale și condiții decente de învățare pentru elevii lor au ieșit în stradă în litera și spiritul Legii Educației 1/2011 și în baza Legii 367/2022 privind dialogul social.
Suntem cu toții conștienți de faptul că în mediul preuniversitar se formează viitorii studenți ai instituțiilor de învățământ superior și că de îmbunătățirea situației dramatice în care se găsește învățământul preuniversitar depinde, în foarte mare măsură, dezvoltarea societății românești în ansamblul ei.
Decanul FJSC, conf. univ. dr Antonio Momoc a supus ieri la vot în Consiliul facultății poziția exprimată mai sus prin care FJSC se solidarizează cu punctul de vedere exprimat în cadrul UB mai întâi de comunitatea academică a Facultății de Litere. Membrii Consiliului Facultății de Jurnalism au aprobat în unanimitate propunerea. Consiliile Facultăților de Științe Politice, Filosofie, Limbi și Literaturi Străine, Matematică și Informatică, Istorie, Teologie Baptistă (din cele 19 facultăți ale UB) au aprobat o poziție similară.
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București și-a propus încă de la înființare să fie spațiul de pregătire în domeniul Științe ale comunicării, menit să formeze profesioniști pentru industria marcom și conceput să conlucreze cu agențiile de publicitate și relații publice din piață și cu organizațiile media,, pentru a profesionaliza industriile creative și a licenția profesioniști în comunicare publică, în jurnalism și publicitate.
Viziunea FJSC este orientată către profesionalizarea presei, independența editorială, responsabilitatea și respectul față de interesul public. Etica profesională în comunicarea publică, în utilizarea noilor tehnologii, educația media și combaterea dezinformării reprezintă principiile academice și instrumentele formării profesionale prin care încurajăm o cultură politică a participării și implicării democratice.
Misiunea instituțională a FJSC este una strategică de formare a unor jurnaliști și comunicatori responsabili cu obiectivul major al protejării interesului public, al informării corecte a opiniei publice și al promovării valorilor democrației contemporane.

*

Dragi colegi,
Constatăm cu toții dificultățile prin care trece învățământul românesc, mai ales cel preuniversitar: salariile mici la toate nivelurile, de la cele ale profesorilor debutanți, cu totul insuficiente pentru a-și începe o existență profesională și personală decentă, până la cele ale profesorilor aflați la sfârșit de carieră, care se diminuează considerabil în momentul pensionării, după o întreagă viață de muncă. Înțelegem, de asemenea, dificultățile prin care trece personalul didactic auxiliar, format, la rândul lui, în cea mai mare parte, din absolvenți de învățământ superior, a căror activitate, de mare densitate și responsbilitate, este invers proporțională cu mărimea salariilor.
Profesorilor li se cere performanță didactică și științifică, dar guvernul pare să nu înțeleagă un lucru simplu: la România educată și performantă nu se poate ajunge dacă învățământul este subfinanțat, cu profesori al căror salariu lunar este mult mai mic decât suma alocată lunar, de același stat, pentru întreținerea unui deținut. România performantă și educată nu se poate obține cu profesori care nu-și pot permite să ducă un trai decent, să-și întrețină copiii și, cu atât mai puțin, să-și cumpere cărțile necesare.
Art. 8 din Legea Educației 1/2011 prevede acordarea unui procent de cel puțin 6% din PIB pentru Educație. De doisprezece ani, guvernele României au încălcat sistematic legea, pretinzând că nu au fonduri suficiente pentru a respecta Legea Educației. S-au găsit însă fonduri pentru a finanța pensiile speciale ale unor categorii privilegiate de bugetari. Este inadmisibil ca profesorii să fie obligați să recurgă la grevă generală pentru a obliga Guvernul să respecte Legea!
Dacă azi sunteți voi în stradă, e foarte posibil ca mâine cadrele didactice din toate universitățile țării să vi se alăture. Disprețul pentru personalul didactic și nedidactic din preuniversitar se răsfrânge și asupra noastră, a celor care predăm în ciclul universitar. E falsă impresia că ar exista o falie între cele două cicluri de învățământ, căci ele sunt interdependente. Mulți dintre cei care protestează astăzi sunt foști colegi și absolvenți ai instituțiilor de învățământ superior și cu toții suntem responsabili de prezentul și de viitorul învățământului românesc.
Ne solidarizăm cu protestele îndreptățite ale tuturor celor care lucrează în ciclul preuniversitar și îi avertizăm pe cei care ne conduc că nu putem fi de acord cu încălcarea continuă a Legii de către cei a căror misiune este tocmai aplicarea Legii. Protestatarii de astăzi au de partea lor Legea Educației 1/2011 și nu înțelegem de ce se caută mereu pretexte pentru a amâna aplicarea Art. 8, în timp ce se găsesc fonduri pentru a plăti retroactiv salariile mărite ale magistraților și pensiile speciale ale categoriilor privilegiate.
Pentru ca România performantă și educată să devină realitate și să nu rămână doar o promisiune electorală și o retorică goală, cerem Guvernului să repună Educația pe lista priorităților sale și să demonstreze că îi prețuiește cu adevărat pe toți cei care, prin efortul lor constant, contribuie la viitorul acestei țări.

RADOR – 1 iunie