China înăsprește reglementările privind vehiculele alimentate cu baterii și va cere producătorilor săi de automobile să respecte standarde mai ridicate de siguranță a bateriilor, cu scopul de a reduce riscurile de incendiu și explozii în acest sector în plină expansiune. Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației a emis luni un set de standarde tehnice pentru bateriile vehiculelor electrice și hibride de tip „plug-in”, care reprezintă mai mult de jumătate din vânzările de mașini noi din țară. Regulile stabilesc teste obligatorii mai stricte, care vor cere companiilor să se asigure că bateriile lor nu vor lua foc sau nu vor exploda în teste cu o perioadă de timp specificată, măsură prin care încearcă să reducă riscurile pentru șoferi, pasageri și proprietățile din jur, din cauza a ceea ce se numește „fuga termică” (creșterea temperaturii interne a bateriilor până la punctul critic care duce la eliberarea de gaze inflamabile, n.red.), cea mai comună cauză a incendiilor provocate de baterii. Standardele, despre care se spune că au fost aprobate de autoritățile de reglementare în luna martie, dar nu au fost disponibile publicului până acum, urmează să fie implementate din iulie 2026. Aceste reglementări actualizează o versiune actuală a unui set de măsuri care datează din 2020, care impune o avertizare de cinci minute dacă un vehicul electric este în pericol de a lua foc. De asemenea, sunt adăugate noi teste legate de impactul accidentului și toleranța la încărcare rapidă. Vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in, cunoscute în mod colectiv sub numele de vehicule cu energie nouă (NEV), s-au vândut lunar mai mult decât mașinile cu motorizare pe benzină în China, începând de anul trecut. Se depășește astfel cu mult obiectivul asumat de Beijing în 2015 ca vânzările de NEV să reprezinte 20% din vânzările totale până în 2025, obiectiv care a fost revizuit cinci ani mai târziu, respectiv la mai mult de 50% până în 2035, datorită sprijinului guvernamental de mai bine de un deceniu. Un raport CCTV din iunie 2024 spunea că șansele ca vehiculele electrice și hibride să ia foc au fost mai mici decât vehiculele pe benzină, în ciuda postărilor de pe rețelele sociale cu accidente neverificate cu mașini electrice incendiate, prezentate ca fiind cazuri frecvente în China. Un accident mortal în martie, în care a implicat un SUV fabricat de Xiaomi – care a luat foc după ce a lovit un stâlp de pe marginea drumului cu o viteză de 97 km/h, cu sistemul său de asistență la conducere în avans activat – a provocat discuții ample despre siguranța vehiculelor electrice în China. Mass-media de stat i-a îndemnat de atunci pe producătorii de automobile să nu-și exagereze capacitățile de conducere inteligentă./cstoica/denisse
0(REUTERS – 15 aprilie)