
Pandemia a exacerbat anumite tendințe legate de copii, precum performanțele școlare slabe, un risc mai mare de supraponderabilitate și obezitate și, în general, un nivel mai scăzut de satisfacție în viață
FLORENȚA/NEW YORK, 14 mai 2025 – În multe dintre cele mai bogate țări ale lumii, s-a înregistrat un declin important în rândul copiilor la nivelul performanțelor școlare, al bunăstării mintale și al sănătății fizice de la debutul pandemiei de COVID-19 încoace, potrivit unei analize publicate astăzi de UNICEF Innocenti – Biroul Global de Cercetare și Previziune.
Report Card 19: Child Wellbeing in an Unpredictable World (Raportul de bilanț 19: bunăstarea copiilor într-o lume imprevizibilă) compară datele din 2018 și 2022, analizând modul în care pandemia de COVID-19 și perturbările de la nivel mondial au afectat copiii din 43 de state membre ale OCDE și ale UE. De la ultimul raport de bilanț comparabil publicat acum cinci ani, Olanda și Danemarca s-au menținut pe primele două poziții în ceea ce privește bunăstarea copiilor, în baza parametrilor de bunăstare mintală, sănătate fizică și competențe, fiind urmate de Franța.
Cu toate acestea, raportul atenționează că numeroase țări au înregistrat o scădere semnificativă a competențelor școlare ale copiilor după pandemie – în special a competențelor fundamentale, cum sunt cele de citit și cele matematice. Închiderea școlilor timp de 3 până la 12 luni a obligat mulți copii să învețe de la distanță și a dus la regrese școlare. Potrivit raportului, copiii au acumulat, în medie, un decalaj școlar de șapte luni până la un an. Cel mai mare regres s-a înregistrat în cazul copiilor din familii defavorizate.
„Chiar și înainte de pandemie, copiii se confruntau cu diferite dificultăți și nu aveau acces la sprijin adecvat – nici măcar în țările bogate”, a declarat directorul UNICEF Innocenti, Bo Viktor Nylund. „Acum, în fața unei incertitudini economice tot mai mari, țările trebuie să acorde prioritate educației, sănătății și bunăstării copiilor pentru a le asigura o viață fericită și plină de perspective și pentru a oferi siguranță economică societăților noastre.”
În cele 43 de țări, se estimează că 8 milioane de tineri în vârstă de 15 ani – aproximativ jumătate dintre cei care fac parte din această grupă de vârstă – au fost evaluați ca neavând un nivel funcțional de alfabetizare și de aritmetică, ceea ce înseamnă că puteau înțelege un text de bază, lucru care ridică îngrijorări legate de perspectivele de viitor ale acestora. Se observă o creștere de patru procente față de 2018, cele mai mari proporții înregistrându-se în Bulgaria, Columbia, Costa Rica, Cipru și Mexic, unde această categorie include peste două treimi dintre tinerii de 15 ani.
Raportul ridică, de asemenea, o serie de preocupări legate de sănătatea mintală, subliniind faptul că satisfacția în viață a copiilor a avut de suferit în această perioadă și a scăzut substanțial în 15 din 32 de țări cu date disponibile. Japonia a fost singura țară care a înregistrat o creștere semnificativă în această privință.
Raportul continuă cu o analiză a datelor privind sănătatea fizică a copiilor, menționând faptul că rata supraponderalității a crescut simțitor în 14 din 43 de țări cu date disponibile, menținându-se o tendință pe termen lung.
În general, raportul indică faptul că țările cu venituri mari pot întâmpina dificultăți în a le oferi copiilor condițiile necesare pentru a avea o copilărie fericită și un viitor bun. Evidențiind impactul pandemiei asupra copiilor, raportul atenționează că progresele obținute cu greu în țările bogate în ceea ce privește bunăstarea copiilor devin tot mai vulnerabile din cauza evenimentelor și a șocurilor globale, precum schimbările climatice.
În ceea ce privește bunăstarea copiilor, România se situează pe locul 16 între cele 36 de țări cu venituri ridicate incluse în raport. România ocupă locul 5 în domeniul sănătății mintale și raportează niveluri scăzute în domeniile sănătății fizice și competențelor (locul 32 și, respectiv, locul 26). Potrivit raportului, nivelul de satisfacție în viață în rândul copiilor români în vârstă de 15 ani a scăzut de la 85% în 2018 la 81% în 2022. Procentul copiilor români de 15 ani care se confruntă frecvent cu bullying-ul a scăzut de la 33,8% în 2018 la 24,6% în 2022. Raportul mai arată că 23% dintre copiii cu vârste cuprinse între 5 și 19 ani din România erau supraponderali în 2022, în creștere de la 21% în 2018.
Raportul îndeamnă guvernele și principalii factori interesați să adopte măsuri în mai multe domenii de aplicare a politicilor pentru a opri declinul bunăstării copiilor, inclusiv prin:
- Sprijinirea dezvoltării competențelor, inclusiv a competențelor de scris-citit, a celor aritmetice și a celor digitale, precum și a abilităților sociale și emoționale, în special în cazul copiilor care au rămas în urmă în timpul pandemiei și al copiilor din medii defavorizate.
- Îmbunătățirea sănătății mintale prin acțiuni de promovare și prevenire, prin furnizarea de servicii specializate și prin combaterea violenței și a bullying-ului atât online, cât și offline.
- Îmbunătățirea sănătății fizice prin asigurarea accesului copiilor la alimente nutritive și prin restricționarea comercializării și a promovării alimentelor nesănătoase.
- Implicarea copiilor pentru a înțelege mai bine experiențele și opiniile lor și găsirea unor soluții împreună cu aceștia pentru promovarea bunăstării acestora.
„După pandemie, datele privind bunăstarea copiilor prezintă tendințe îngrijorătoare, în special în cazul copiilor din medii defavorizate”, a spus Nylund. „Având în vedere amploarea provocărilor cu care se confruntă copiii, avem nevoie de o abordare coerentă, holistică, care să vizeze întreaga perioadă a copilăriei și care să răspundă nevoilor copiilor în fiecare etapă a vieții lor.”
#####
Report Card 19: Child Wellbeing in an Unpredictable World revizuiește Report Card 16, care a analizat bunăstarea copiilor în statele membre ale OCDE/UE până în 2018. Report Card 19 oferă o imagine actualizată la nivelul anului 2022, când pandemia se apropia de final. Raportul prezintă date referitoare la trei dimensiuni importante ale bunăstării copiilor: bunăstarea mintală, în baza a două seturi de date – date privind satisfacția în viață preluate din testele PISA realizate de OCDE în 2022 și date referitoare la suicidul în rândul adolescenților preluate din baza de date a OMS privind mortalitatea; sănătatea fizică, în baza a două seturi de date – date privind mortalitatea infantilă furnizate de Grupul interinstituțional al ONU pentru estimarea mortalității infantile (UN IGME) și datele NCD-RisC referitoare la supraponderalitate și obezitate; competențe, în baza a două seturi de date – date privind competențele școlare și date privind abilitățile sociale, ambele preluate din testele PISA realizate de OCDE în 2022.
Persoane de contact pentru informații suplimentare:
Brian Keeley, UNICEF Innocenti, bkeeley@unicef.org
Adam Cathro, UNICEF Innocenti, acathro@unicef.org
Nadia Samie-Jacobs, UNICEF, New York, +1 845 760 2615, nsamie@unicef.org
Despre UNICEF
UNICEF este prezent în România și în alte 190 de țări și teritorii pentru a promova supraviețuirea și dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescență. În România, UNICEF lucrează împreună cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autorități locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naționali și internaționali și mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educație timpurie de calitate și la școală, pentru protejarea adolescenților și monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecție socială și pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor. Pentru mai multe informații despre UNICEF și activitatea sa, vizitați https://www.unicef.org/romania/ro.
Urmăriți UNICEF în România pe Facebook, Instagram, TikTok, X și WhatsApp.
UNICEF Innocenti
UNICEF Innocenti – Biroul Global de Cercetare și Previziune realizează cercetări și previziuni independente și riguroase pentru a răspunde celor mai mari provocări care afectează copiii și pentru a oferi liderilor și apărătorilor drepturilor copilului soluții prin care să modeleze viitorul și să sprijine drepturile fiecărui copil.