O tulburătoare meditație asupra vieții și a morții: Premiera „Gertrude” de Radu F. Alexandru la Teatrul Naţional Radiofonic

Teatrul Naţional Radiofonic vă invită luni, 19 mai 2025, de la ora 11.30, la Muzeul Naţional al Literaturii Române – Teatrul Dramaturgilor Români (Calea Griviței nr. 64-66), la audiţia cu public a spectacolului radiofonic, în premieră: Gertrude de Radu F. Alexandru. Regia artistică: Attila Vizauer. În distribuţie: Mariana Mihuț, Gelu Nițu, Virgil Ogășanu, Zoltan Octavian Butuc, Mădălina Ignat, Robert Radoveneanu, Petre Nicolae. Regia de studio: Janina Dicu și Renata Rusu. Sound design: Mădălin Cristescu. Redactor: Irina Soare.

Spectacolul se va difuza joi 22 mai (partea I) și vineri, 23 mai (partea II), la ora 22.00, la Radio Romania Cultural.

Textul dramatic Gertrude a fost salutat încă de la publicare în cronici literare elogioase, fiind considerat „o capodoperă, una dintre cele mai îndrăzneţe replici date marelui Will” (Răzvan Voncu), „o scriere importantă, vizionară, o capodoperă prin curajul tematic de a aborda universul shakespearian şi profunzimea scrierii originale şi de mare actualitate” (Dinu Grigorescu), dar şi „un recital intelectual alert, bazat pe o altă logică narativă decât cea cunoscută deja” (Pia Brânzeu). Publicată în anul 2012 în volumul Teatru 7 al prestigioasei edituri Cartea Românească şi readusă în atenţia cititorilor zece ani mai târziu în volumul Recviem, în colecţia de dramaturgie contemporană iniţiată de regretatul Dumitru Radu Popescu la editura Academiei Române, piesa Gertrude este un text provocator pe deplin asumat de autor, al cărui nume nu mai are nevoie de nicio prezentare.

Dramaturg, scenarist, prozator, publicist, doctor în comunicare audio-vizuală, dar şi om politic, matematician şi filosof, membru al Uniunii Scriitorilor din România, preşedintele Filialei de Dramaturgie, Radu F. Alexandru are o operă literară impresionantă, recompensată cu numeroase premii şi distinctii în ţară şi în străinătate. Dintre volumele sale amintim: Buna zi de mîine (1981), Mlaştina (1992), Nimic despre Hamlet (1995), Poveste despre tatăl meu (2006), Tsunami (2008). Spectacole de teatru, jucate pe scenele teatrelor din Bucureşti (TNB, Bulandra, Teatrul Mic, Nottara, TES) şi din ţară: Dilema, Dinu, Saltimbancii, Mansarda, Iubiri, O şansă pentru fiecare, Omul care face minuni, Privind în jur cu ochi fără lumină, Nimic despre Hamlet, Domnul Sisif, Poveste despre tatăl meu, La vita e bella, Luminiţa, de la capătul tunelului. Scenarii de film: La capătul liniei (1981), Punct… şi de la capăt (1986), Omul zilei (1997), Damen-Tango (2004), Second hand (2005).

Textele dramatice semnate de Radu F. Alexandru, deosebit de ofertante pentru creatorii din variate spaţii teatrale, au devenit, de-a lungul timpului, şi spectacole radiofonice de înaltă ţinută artistică, dacă ar fi să amintim doar câteva titluri, precum: Mansarda, cu Ştefan Iordache şi Mircea Albulescu în rolurile principale, şi Candidul, ambele în regia lui Leonard Popovici, Poveste despre tatăl meu, regia artistică Gelu Colceag, La vita e bella, regia artistică Vlad Cristache sau Luminiţa, de la capătul tunelului, regia artistică Mircea Cornişteanu. Seria montărilor radiofonice inspirate din dramaturgia sa se îmbogăţeşte, iată, cu un titlu important, „o curajoasă demitizare a poveștii prințului Hamlet al Danemarcei”, în care personajul central devine mama sa, regina Gertrude. În interpretarea plină de forță, dar și de sensibilitate a Marianei Mihuț, Gertrude se înscrie în galeria marilor eroine shakespeariene, dar și ale literaturii universale. Regina țese cu măiestrie, un păienjeniș de intrigi și minciuni, care va fractura/deturna destinele celor din jurul său. Duplicitară, ea îl atrage în acest joc și pe fratele defunctului său soț, nu mai puțin abilul Claudius, cel care îi e amant de mai bine de două decenii. În rolul lui Claudius, actorul Gelu Nițu construiește cu rafinament un erou deopotrivă îndrăgostit sincer de regină, dar și îmbătat de putere. Acestui joc al manipulării și persuasiunii, îi cade victimă și prințul Danemarcei. Interpretat cu luciditate și inteligență artistică de Zoltan Octavian Butuc, fragilul Hamlet devine și el o marionetă în mâinile teribilei regine. Intrigile Gertrudei sunt susținute și de bătrânul Polonius, care, în interpretarea inegalabilului Virgil Ogășanu, devine un slujitor perfid, duplicitar la rândul sau, care nu ezită sa își sacrifice fiica, pentru a-și păstra locul la curte. Fragila Ofelia, interpretată de tânăra și talentata actriță, Mădalina Ignat, își susține cu emoție și naivitate impresionanta partitură, dezvăluind un personaj tulburător. În mrejele puterii cade și Horațio, camaradul lui Hamlet, interpretat de Robert Radoveneanu. Suspansul și tensiunea intrigii sunt punctate și de apariţiile Duhului, cel care ii oferă prințului cheia descifrării adevărului și care este interpretat de actorul Petre Nicolae.

Regia tehnică și muzicală a spectacolului, semnată de Mădălin Cristescu, construiește un univers dramatic complex ce reliefează nuanțele și straturile psihologice din spatele replicilor, situațiilor, tensiunilor, în care chiar și gesturile firești își devoalează resorturi nebănuite. În regia experimentatului regizor Attila Vizauer, cunoscut publicului iubitor de teatru grație montărilor de înaltă ţinută artistică realizate în studiourile de teatru Radio România, multe dintre ele nominalizate sau distinse cu premii UNITER, dar şi a celor jucate pe scene importante din Bucureşti și din țară, spectacolul inspirat din textul Gertrude de Radu F. Alexandru devine o tulburătoare și profundă meditație asupra vieții și a morții, punând în discuție teme majore prezente în dramaturgia shakespeariană, precum: problematica puterii, simțul datoriei, nevoia de prietenie și dragoste, dar mai presus de toate căutarea adevărului ca singură cale de salvare spirituală.

Gertrude de Radu F. Alexandru. Regia artistică: Attila Vizauer. În distribuţie: Mariana Mihuț, Gelu Nițu, Virgil Ogășanu, Zoltan Octavian Butuc, Mădălina Ignat, Robert Radoveneanu, Petre Nicolae. Regia de studio: Janina Dicu și Renata Rusu. Sound design: Mădălin Cristescu. Redactor: Irina Soare.

RADOR – 16 mai