Ministrul bulgar al educaţiei şi ştiinţei, Krasimir Vălcev, s-a întâlnit, marţi, la Sofia, cu vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene, Roxana Mînzatu, responsabilă pentru drepturi sociale şi competenţe, locuri de muncă de calitate şi pregătire. În cadrul întrevederii a fost subliniată ideea că dezvoltarea competenţelor, STEM, educaţia în domeniul matematicii şi ştiinţelor naturale se numără printre priorităţile Comisiei Europene în domeniul educaţiei. Ministrul Vălcev a prezentat vicepreşedintelui Comisiei Europene reformele pe care Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei le planifică în sistemul de învăţământ preşcolar şi şcolar şi a mulţumit Comisiei pentru colaborarea fructuoasă. Potrivit acestuia, cu ajutorul fondurilor europene, în ultimii ani, în Bulgaria au fost reluate activităţi importante pentru sistemul educațional, printre care organizarea programului educaţional pe întreaga durată a zilei şi activităţile bazate pe interesele elevilor. „Resursele din partea Fondului Social European trasează drumul prin intermediul căruia putem dezvolta sistemul”, a declarat ministrul Vălcev, evidenţiind tendinţele pozitive din sistemul de învăţământ. Datorită cooperării instituţionale în cadrul Mecanismului de incluziune, rata abandonului școlar a scăzut. Ministrul Vălcev a subliniat că educaţia preşcolară este obligatorie de la vârsta de patru ani, iar grădiniţele sunt gratuite. Pentru a motiva tinerii profesori, salariile lor sunt majorate regulat şi menţinute la 125% din media naţională. De asemenea, universităţile sunt încurajate să participe la reţele europene, iar numărul studenţilor străini s-a dublat. Roxana Mînzatu a subliniat importanţa iniţiativei UE „Pactul pentru competenţe”, care vizează îmbunătăţirea calităţii educaţiei, formării şi învățării pe tot parcursul vieţii. Potrivit acesteia, dezvoltarea competenţelor este esenţială pentru atingerea obiectivului de competitivitate, motiv pentru care se aşteaptă sprijin pentru această politică în contextul bugetului UE pentru perioada 2028-2034. Vicepreşedintele Comisiei Europene a citat şi un studiu potrivit căruia unul din trei elevi europeni are dificultăţi la matematică. Pentru a combate aceste tendinţe negative, educaţia STEM, matematica şi ştiinţele naturale se numără printre priorităţile Comisiei Europene în domeniul educaţiei./ddaniela/ilapadat
(www.bta.bg – 18 iunie)