„Cartelurile de droguri dețin fabrici proprii de submarine”

Traficanţii de droguri devin din ce în ce mai dotaţi şi mai eficienţi. Cartelurile de droguri din Brazilia şi Columbia dispun de şantiere de bărci secrete în mijlocul junglei, cu care transportă cocaină în Statele Unite şi Europa. Expertul în securitate HI Sutton a acordat de curând un interviu ziarului german Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) despre cartea sa recent publicată, în care dezvăluie metodele moderne de contrabandă şi posibilităţile de neutralizare şi de destrămare a reţelelor de trafic de droguri. În ceea ce urmează redăm în sinteză principalele fragmente ale interviului.

FAZ: D-le Sutton, aţi scris un manual pentru detectarea şi identificarea aşa numitelor „submarine narco”, vehicule utilizate pentru contrabandă de droguri. Cui se adresează cartea Dvs.?

Sutton: Cu siguranţă nu este o carte pentru publicul larg. Mai degrabă este un manual pentru specialişti, în primul rând pentru lucrătorii gărzilor de coastă şi pentru trupele marine din Statele Unite, precum şi pentru experţii în apărare şi securitate. Este o carte care sintetizează experienţa mea de zece ani în ce privește „submarinele narco”.

FAZ: Cum v-a venit ideea scrierii acestei cărţi?

Sutton: Am fost fascinat dintotdeauna de secretele istorice şi de lucruri necunoscute. Am scris o carte despre submarine în general şi despre mini-submarine folosite de scafandrii militari. Se găseau multe informaţii despre aceste lucruri, dar nu se găseau cărţi în care aveai sintetizate toate aceste date. De aici mi-a venit ideea.

FAZ: Ce aţi aflat? De cât timp folosesc infractorii submarine?

Sutton: Traficanţii de alcool au fost primii care care au folosit submarinele pentru contrabandă, în timpul prohibiţiei din Statele Unite. În statul Missisipi, lângă Vicksburg se afla o distilerie secretă, de aici transportau alcoolul pe submarinul „Moonshine”.

FAZ: Când au apărut primele submarine de contrabandă de droguri?

Sutton: În anii 1980 cartelurile transportau cocaină pe bărci rapide din Bahamas în Florida. Cu timpul însă, Marina Americană a detectat şi a oprit aceste vehicule. Atunci traficanţii au căutat metode mai sigure. Aşa au ajuns la submarine, care au fost utilizate din anul 1993. După aceea a urmat o pauză mai lungă, iar începând cu anul 2005 au început să folosească aşa numitele „Narco Sub” moderne şi făcute special pentru contrabandă.

FAZ: Numărul incidentelor marine a crescut. Conform statisticii făcute de Dvs. numai în ultimul an agenţii de securitate au descoperit 39 de transporturi cu aceste submarine. Cum arată modelele de submarine moderne?

Sutton: Nu sunt submarine în sensul clasic al cuvântului, pentru că nu se pot scufunda total sub apă. Sunt vase, a căror cea mai mare parte se află sub apă, astfel pot fi detectaţi cu dificultate de pe bărci şi nici nu intră în câmpul radarelor. Practic sunt la nivelul valurilor. Sunt proiectate special pentru a transporta droguri. Nu au nevoie de piese de schimb disponibile în comerţ. Totul este făcut în şantierele secrete din junglă.

FAZ: Cum fac rost cartelele de tehnologia necesară pentru producerea acestor bărci?

Sutton: Cartelele au foarte mulţi bani şi pot cumpăra ingineri, chiar firme care să lucreze pentru ele. Am descoperit câteva modele care seamănă foarte mult cu modele proiectate în şantiere navale din toată lumea. Sunt sigur că aceiaşi oameni au făcut şi modelele pentru contrabandişti.

FAZ: Unde se află fabricile secrete de „submarine narco”?

Sutton: Pe unele dintre acestea le-am descoperit în Columbia, pe braţele laterale ale râurilor care duc la mare. În anul 2000 poliţia columbiană a descoperit o fabrică secretă lângă Facatativá. Aceasta nu era încă finalizată. Dacă s-ar fi terminat, ar fi putut să producă submarine care se scufundau la 30 de metri sub apă. Prototipurile semănau foarte mult cu submarinele ruseşti. De altfel, s-au găsit acolo şi documente şi planşee în limba rusă. Un astfel de vehicul nu putea să fie condus decât de un pilot bine instruit. Asta este problema mare a traficanţilor, că submarinele adevărate nu pot fi conduse de un simplu pescar. Este nevoie de un specialist.

FAZ: Cât de mare este echipajul pentru un „narco sub”?

Sutton: În trecut era nevoie de patru oameni, mai nou sunt suficienți doar trei, un pilot şi doi mecanici.

FAZ: Pe ce rute se desfăşoară traficul de droguri?

Sutton: Există trei rute principale. Cea mai importantă merge de pe coasta Pacificului columbian în Mexic şi parţial în Guatemala, de unde drogurile sunt transportate pe uscat în Statele Unite. Mai este o rută prin Caraibe şi una transatlantică, în Europa. La destinaţie „narco suburile” sunt scufundate, sau doar părăsite.

FAZ: Merită? Cât estimaţi că este costul construirii unei astfel de bărci?

Sutton: Aproximativ trei milioane de dolari. Aici trebuie calculat şi faptul că bărcile sunt construite în mijlocul junglei. Materialele și echipamentele trebuie transportate acolo, precum şi hrana muncitorilor, în plus trebuie plătită paza obiectivului şi cumpărarea de tehnologie. Dar cu siguranţă merită. Traficul de droguri este o afacere profitabilă.

Traducere: Székely Ervin, Rador