ZIUA ÎN CARE NU SE CUMPĂRĂ NIMIC de Kim Atle Hansen

Un nou spectacol al tinerilor din Programul 9G la TNB a intrat în repertoriul teatrului. Asociaţia ProDrama şi Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” vă invită pe 5 noiembrie 2014, ora 20.00, la ”Ziua în care nu se cumpără nimic” de Kim Atle Hansen, în regia lui Horia Suru, la Sala Mică a Naţionalului.

07.ZiuaZiua în care nu se cumpără nimic este un spectacol proaspăt, care ia pulsul generaţiei tinere, într-un mod curajos şi asumat. Încărcat de mesaje esenţiale desprinse din scena socială, politică şi economică actuală, „Ziua în care nu se cumpără nimic” vorbeşte despre schimbarea care începe de la individ, făcând apel la umor (fără a aluneca în sarcasm), la activism (fără a împinge spre extremism) şi la soluţii artistice contemporane, efervescente, de sunet, decor şi design.

03.ZiuaPetra (Ilinca Hărnuţ) şi Andrei (Rolando Matsangos) vor să atragă atenţia asupra consumerismului şi a exploatării muncitorilor din lumea a treia. Kati (Cristina Găvruş) şi Irina (Olivia Alexandra Niţă) vor să devină vedete cântând la un eveniment de salvare a planetei. Toma (Andrei Morariu) şi Petru (Emil Măndănac) vor să protesteze pentru a îmbunătăţi condiţiile din azilul de bătrâni în care lucrează. Ana (Simona Cuciurianu) vrea să fie mai mult decât o simplă vânzătoare într-un magazin de haine. Drumurile lor îi duc la mall. Această vizită le va schimba vieţile.

06.ZiuaKim Atle Hansen este dramaturg, actor şi activist norvegian, autor al mai multor piese de teatru tratând probleme ale societăţii actuale. Este angajat al Norske Theater, Oslo, „Ziua în care nu se cumpără nimic” fiind piesa lui cea mai cunoscută, montată până acum în Anglia, Brazilia, Italia, America şi Rusia. „Acest text este gândit mai degrabă pentru o convenţie performativă decât pentru un tip de joc motivat emoţional”.

S-a ieşit mult în stradă în ultimii ani. Criza economică şi măsurile de austeritate, Roşia Montană şi Raed Arafat au scos în stradă zeci de mii de români, tineri, vârstnici, hipsteri şi corporatişti, oameni de stânga şi de dreapta.

Este esenţial să se înţeleagă cât de important este într-o societate democratică dreptul la libera exprimare şi dreptul la protest. Nu pot sublinia îndeajuns acest aspect. Este la fel de important însă, cred eu, îndemnul la informare şi la toleranţă. Pentru că deraieri psihotice de tipul atacurilor armate din şcoli, malluri şi alte spaţii publice civile se datorează poate şi lipsei de educaţie şi încrâncenării unilaterale.

Mă bucur mult că, după primele 5 reprezentaţii de la Teatrul Naţional reacţiile au fost pozitive şi că mesajul spectacolului ajunge la public” – Horia Suru, regizor.

Un spectacol despre tineri, despre implicarea politică şi socială, despre naivitate şi principii. Ce fel de consecinţe ar putea avea o astfel de implicare şi ce riscuri suntem dispuşi să ne asumăm?

Regie: Horia Suru / Asistent regie: Mădălin Hîncu

Distribuţie: Simona Cuciurianu, Cristina Găvruş, Ilinca Hărnuţ,

Rolando Matsangos, Emil Măndănac, Andrei Morariu, Olivia Niţă

Live DJ: Andreea Veder / Special Effects: Daniel Radu

Video artist: Răzvan Mihalachi / Video artist asociat: Lucian Alexe

Scenografie: Arh. Bogdan Costea / Asistent scenografie: Ana Ivan

Costume: Anca Miron / Make-up artist: Diana Ionescu / Hairstylist: Ioana-Iulia Goicea

Pregătire vocală: Monica Ciută / Fotograf: Alexandra Paşca

Lumini: Cristian Şimon, Claudiu Stan, Richard Stan

Sunet: Mac Gheorghiu, Călin Tzopa, Sorin Brehuescu

Make-up: Tania Presura, Iulia Bajenaru, Cristina Hurduc,

Irina Cajvaneanu

Durata: 1h10min (fără pauză)

        Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani!

 

M-am bucurat enorm să văd un spectacol viu, inventiv, provocator şi amuzant, cu un umor care bate spre negru, fără să facă paradă de inteligenţa şi puterea observaţională pe care se construieşte. O trupă excelentă de actori tineri, într-o scenografie pe care n-o uiţi” – Cătălin Ştefănescu, Facebook.

Cu umor şi fantezie, într-un decor ce devine personaj principal prin proiecţiile video, Horia Suru reuşeşte să construiască un spectacol foarte viu, antrenant şi percutant. Într-o convenţie simplă în care actorii sunt naratori ai propriilor personaje şi caricaturi ale genurilor interpretate, printr-un efect similar cu distanţarea brechtiană, mesajul devine centrul de interes” – Alina Epîngeac, „Anarhie şi extaz. Ridicol şi sublim”, Yorick.ro.

O coproducţie ProDrama, TNB, Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”.

Proiect finanţat de ARCUB – Artă şi Cultură Bucureşti, prin programul „Bucureşti 555”.

9G la TNB este un program al Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti sprijinit de MasterCard.

Parteneri: Retro Future, Reciclare Creativă, Active Watch, Creionetica, ArtWe.

 

9G la TNB este un program derulat prin Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava” şi se adresează tinerilor creatori de teatru. Programul 9G se desfăşoară la Sala Mică, spaţiu destinat exclusiv tinerilor artişti. În urma unui concurs de proiecte, la care au fost înscrise 42 de titluri, echipa de selecţie (Ilinca Tomoroveanu, Cristiana Gavrilă, Maşa Dinescu şi Violeta Popa) au reţinut şapte dintre ele pentru a intra în repetiţii: Copii de aruncat, după romanul lui Ryu Murakami, dramatizat şi regizat de Doru Drăgoi; ActOrchestra – teatru muzical care nu e musical, regia Horia Suru; DISTOPIE. shakespeare. REMIX, regia Catinca Drăgănescu; Dragoste în patru tablouri de Lukas Baerfuss, în regia Elenei Morar; Organic după Inutil de Saviana Stănescu, în regia lui Andrei Măjeri; Piesă pentru frate şi soră de Tennessee Williams, în regia lui Iris Spiridon. ActOrchestra, DISTOPIE.shakespeare.REMIX, Ziua în care nu se cumpără nimic sunt deja în repertoriul teatrului, în cadrul Stagiunii Tinerilor la TNB, iar alte trei proiecte (Piesă pentru frate şi soră, Dragoste în 4 tablouri, Organic) sunt în lucru, urmând ca, după o serie de repetiţii cu public, Consiliul Artistic al teatrului să decidă titlurile care vor fi incluse în repertoriul Sălii Mici.