Descoperirea unor schelete de pui de dinozauri în Mongolia

Cel puţin trei schelete de dinozauri încă în ou sau foarte aproape de ecloziune în momentul morţii lor au fost descoperite în regiunea numită „Groapa dragonului” din deşertul Gobi, Mongolia, au anunţat oameni de ştiinţă belgieni, pe 14 octombrie. Descoperiţi în această regiune celebră pentru bogăţia sa de fosile de dinozauri datând de la sfârşitul Cretacicului (între 70,6 şi 65,5 de milioane de ani), oamenii de ştiinţă descriu trei sau patru specii perinatale de dinozauri Saurolophus angustirostris, precum şi două fragmente de cochilie de ou.
Saurolophus angustirostris sau „şopârla cu creastă” era un dinozaur erbivor de talie mare, care avea până la 12 metri lungime şi cântărea peste două tone. Un număr mare de schelete bine conservate aparţinând acestei specii au fost descoperite până în prezent. Puii de dinozauri se aflau probabil în cuibul lor, instalat pe un banc de nisip al unui râu atunci când au murit, estimează paleontologii de la Universitatea din Gand şi de la Institutul Regal de Ştiinţe Naturale din Belgia. Lucrările acestora au fost publicate în revista ştiinţifică americană „PLOS ONE”. Lungimea craniilor acestor pui de Saurolophus este de aproximativ 5% din cea a specimenelor adulte cele mai mari, fapt care arată că ei se aflau în primele stadii ale dezvoltării. Oasele lor prezentau deja caracteristicile unui Saurolophus angustirostris, dar aceste trei tinere specimene nu aveau încă formată creasta caracteristică speciei lor şi diferitele părţi ale craniului nu fuzionaseră încă. „Saurolophilis sunt singurii dinozauri din familia sauropodelor care au o creastă pe craniu atunci când devin adulţi”, a precizat Leonard Dewaele, unul dintre co-autorii studiului. Însă cercetătorii nu au putut determina dacă aceste trei sau poate patru specimene se aflau încă în ou sau tocmai ieşiseră în momentul morţii lor. Dar cert este că erau parţial descompuse atunci când au fost îngropate în sedimentele râului în timpul verii care era foarte umedă. Fragmentele fosilizate de cochilie de ou găsite aici seamănă mult cu cele din aceeaşi familie de Saurolophus angustirostris descoperite deja în Mongolia.

(www.lalibre.be – 15 octombrie)