Interviuri la Media 2020: John Maguire, directorul departamentului de relaţii internaţionale al France Médias Monde

John-Maguire-1-200x300Reporter: Domnule Maguire, povestirea digitală, mobilizarea audienţelor radio în lumea aflată în curs de dezvoltare; ce înseamnă, în opinia dvs?
John Maguire: În opinia mea, participarea publicului la programele pe care le difuzăm, fie programe radio pentru Radio France International sau fie programe de televiziune pentru France 24, au beneficiat semnificativ de pe urma revoluţiei digitale, deoarece ne-a adus mai aproape de ascultătorii noştri şi de publicul nostru, permiţându-ne să îi implicăm direct în ceea ce se difuzează, în termeni de audio şi video. Aceasta în sine este o situaţie care ne conferă mai multă putere, pentru oamenii din lumea aflată în curs de dezvoltare. Aţi asistat la prezentarea mea de astăzi, aţi văzut că unul dintre lucrurile pe care le-am arătat a fost modul în care folosim tehnologia digitală şi în care oferim tehnologie digitală cetăţenilor pentru a se exprima şi pentru a crea posturi de radio care comunică şi de asemenea, dezvoltare sustenabilă în domenii precum mediul înconjurător sau egalitatea între sexe sau sărăcia. Ne aduce mai aproape de ascultător şi de public, atât în radio, cât şi în televiziune şi mobilizează oamenii, le dă şansa de a se exprima. Cred că atunci când oamenilor li se oferă posibilitatea de a utiliza cuvintele într-un context social, acesta poate evolua şi poate ajuta procesul democratic, iar acest lucru este benefic oamenilor noştri de pe teren, spre exemplu în Africa, şi de asemenea în Franţa, care caută, de fapt, mai mulţi ascultători. Şi cunosc importanţa păstrării unei opinii pozitive a oamenilor cu privire la conţinutul nostru editorial.
Reporter: Cu toţii ne amintim de evenimentele de la Paris. Aţi fost, probabil, implicat direct în mediatizarea acestui tip de situaţii. Povestirea digitală a fost utilă, era digitală a fost utilă pentru transmisiuni, în aceste situaţii?
John Maguire: În situaţii speciale da, dar am acţionat precum ar fi acţionat multe alte societăţi media naţionale sau internaţionale, am intervievat martori, oameni implicaţi, spre exemplu, la Bataclan, dacă vă referiţi la Paris. Nu este ceva nou, dar ceea ce a fost o noutate pentru noi a fost colectarea imaginilor şi declaraţiilor martorilor oculari, materiale pe care oamenii le-au colectat cu ajutorul telefoanelor mobile de înaltă calitate, este un lucru pe care revoluţia digitală ne-a permis să îl facem. Şi utilizăm aceste lucruri din ce în ce mai mult pentru că aducem cetăţenii mai aproape de noi, creăm legături cu oamenii care ne furnizează informaţii prin intermediul telefoanelor mobile. Nu exprimă aceste lucruri doar unui grup de prieteni, le comunică unor milioane de telespectatori.
Reporter: Noile tehnologii ar putea fi un partener sau rămân un duşman pentru audiovizualul tradiţional?
John Maguire: Noi, la France Médias Monde, care cuprinde, după cum ştiţi, atât radio cât şi televiziune, nu abordăm lucrurile dintr-un singur unghi, avem o abordare ce vizează mai multe platforme; spre exemplu, în radio încă difuzăm pe unde scurte în locuri precum Sahel în Africa, sau /…/, unde majoritatea oamenilor au numai receptoare pe unde scurte, nu au acces la internet, aşadar, avem o abordare care vizează mai multe platforme. Lucururile nu dispar pur şi simplu peste noapte. Radioul va fi radio pentru mult timp, FM-ul încă există, nu va fi înlocuit complet de nici una dintre noile tehnologii, dar cred că pentru o mare companie internaţională ca a noastră, singurul mod în care putem avea o strategie este să avem un millefeuille, straturi suprapuse de tehnologii, care difuzează materiale similare. Utilizăm toate tehnologiile, de la unde scurte în anumite zone ale globului, iar în unghiul opus, folosim tehnologia digitală de vârf, new media şi mijloacele de comunicare socială. Avem o abordare pas-cu-pas, nu renunţăm la tot doar din cauza noilor tehnologii.
Reporter: În acest domeniu, pentru că unii oameni pot fi speriaţi, aceste întâlniri între radiodifuzorii din Asia şi Europa, sunt utile, pentru ca unii dintre ei să înţeleagă care este trendul?
John Maguire: Sunt utile, din punctul de vedere personal, profesional, mie îmi sunt utile pentru că o parte din raza noastră de acţiune curpinde şi Asia, iar întrevederile acestea permit oamenilor ca mine – eu sunt directorul departamentului de relaţii internaţionale al France Médias Monde – îmi permit să întâlnesc mulţi oameni, în loc să călătoresc la Seul, la Hanoi, la Jakarta, la Manila, etc. Oamenii sunt împreună sub un singur acoperiş şi schimbă experienţe şi, de asemenea, când nu participăm la întâlniri, interacţionăm, discutăm despre probleme mutuale, apar, de asemenea, probleme bilaterale şi este extrem de util. De aceea consider, spre exemplu, că ABU, care a sponsorizat această întrevedere, este extrem de important şi există acum această legătură între ABU şi Radio România, spre exemplu, este extrem de important, pentru că Radio România poate funcţiona ca un portal pentru toate celelalte radiouri publice, servicii publice de radio, ale celorlalte 27 de state membre ale Uniunii Europene, cred că este ideal.
Reporter: Cu privire la acest tip de evenimente, Media 2020 devine, treptat, o tradiţie.
John Maguire: Nu putem vorbi despre o tradiţie, după numai doi ani, dar cred că există potenţial pentru asta; numărul de persoane, din partea serviciilor publice de radiodifuziune din Europa, este impresionant, este o cale lungă, oamenii trebuie să investească, dar cred că prezenţa masivă a celor veniţi din partea serviciilor publice de radiodifuziune din Europa este un lucru pozitiv pentru viitor.
Reporter: Veţi veni la Bucureşti anul viitor?
John Maguire: Da, dacă veţi dori să vin, este alegerea dvs.
Reporter: Vă voi aştepta.

RADOR (28 aprilie)