Doi laureați Grammy, dirijorul Cristian Măcelaru și violonistul Maxim Vengerov, pe aceeași scenă la Festivalul Enescu

Dirijorul Cristian Măcelaru și violonistul Maxim Vengerov, amândoi câștigători ai premiilor Grammy, vor urca pe scena Festivalului Enescu, în această seară, de la ora 19.30, la Sala Palatului, într-un concert susținut de Orchestra Națională a Franței, cu un program cu muzica secolului XX.

Prima lucrare, Concertul nr. 1 în la minor pentru vioară și orchestră op. 77 de Șostakovici va fi interpretat de renumitul violonist MaximVengerov, pe vioara sa Stradivarius ex-Kreutzer (1727). Șostakovici  a finisat concertul în anul 1948, în timpul unei cenzuri drastice a regimului comunist, iar lucrarea a fost publicată abia în 1953, după moartea lui Stalin. Muzica lui Șostakovici se distinge prin originalitatea sa inconfundabilă. Stilul său este excentric, presărat de stranietate, ironie, armonii îndrăznețe, melancolie și patos. Concertul nr. 1 pentru vioară, o lucrare aproape simfonică, cere de la solist întregul arsenal al tehnicii violonistice alături de rezistență psihică și emoțională. A fost dedicat i legendarului violonist David Oistrakh, care l-a interpretat în premieră în 1955, admirând lucrarea pentru „profunzimea conținutului său artistic”.

În continuarea programului, publicul va asculta Mystère de l’instant pentru orchestră de coarde, țambal și percuție (1989) de Dutilleux, un compozitor francez contemporan.

Programul se încheie cu două lucrări care se înrudesc, compuse de Ravel, Baletul Daphne și Chloeși Suita nr. 2 pentru orchestră.Baletul Daphne și Chloe, o capodoperă  a impresionismului muzical, a fost scris în 1909, inspirat de o nuvelă antică grecească, despre o poveste de dragoste. Orchestrația sa amplă, cu cor, se datorează ideii compozitorului de a crea o simfonie coregrafică, după cum a și denumit-o inițial. Suita a II-a este continuarea poveștii de dragoste dintre cele 2 personaje, și conține cele mai populare teme ale baletului.

La Ateneul Român, de la ora 16.30, Orchestra de Cameră a Filarmnicii din Bremen va susține un concert cu program divers, sub bagheta dirijorului Cristian Lupeș. În deschiderea programului, vom asculta Concertino în clasic pentru pian și orchestră de cameră op. 3 semnat de Dinu Lipatti, în interpretarea pianistului Julien Libeer. Concertul a fost scris în anul 1936. Un pianist și compozitor remarcabil, Dinu Lipatti, elevul lui George Enescu, a lăsat compoziții prețioase și înregistrări ce servesc  ca punct de reper actualelor generații de muzicieni.

În continuare, violonista Arabella Steinbacher va interpreta Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră de Bruch. Anul acesta s-au împlinit 100 de ani de la moartea compozitorului Max Bruch. Audiția concertului său, unul dintre cele mai îndrăgite și populare concerte din repertoriul violonistic, aduce un omagiu compozitorului.

Programul este completat de Passacaglia op. 1 de Anton Webern, o lucrare modernă, compusă în anul 1908, în timpul primului Război Mondial. Lucrarea ilustrează tragism, incertitudini,dar cu unele reminiscente ale romantismului târziu. Passacaglia este  prima lucrare publicată a compozitorului, și ultima piesă scrisă în timpul anilor de studiu cu Schonberg.Ca gen, Passacaglia este un dans lent, popular în muzica barocă. Se structurează pe o temă în registrul grav, la care se adaugă variațiuni, urmărind acest pilon tonal pe tot parcursul lucrării.

Ultima lucrare a programului este Suita orchestrală Appalachian Spring de Aaron Copland, o muzică expresivă, sugestivă și fermecătoare. Compusă în 1944, în 8 secțiuni, a fost scrisă inițial ca balet, la dorința dansatoarei și coregrafei Martha Graham. Titlul provine de la poezia Dansul din volumul  Podul de Hart Crane.