Primele linii aeriene după Primul Război Mondial

Autor:Alexandru Balaci

Context

La sfârșitul Primului Război Mondial, tehnologia militară a dus la dezvoltarea modalităților de transport a scrisorilor, coletelor, oamenilor și aprovizionării orașelor. Prin intermediul tratatului de la Versailles, marile puteri au primit dreptul de a dezvolta tehnologia militară de zbor, în timp ce puterile învinse au primit interdicție.

Primele Linii de zbor europene

Anglia a organizat prima linie de transport engleză, denumit AIR Transport and Travel, LTD. Această companie a cumpărat câteva avioane Airco D.H.4a, construite de Geoffrey de Havilland. Aceste avioane aveau un motor de 350 de cai putere, cu motoare prelucrate de Rolls Royce. Aparatul de zbor a fost modificat pentru a putea duce două persoan. Primul zbor a fost la 25 august 1919, cu un zbor de la Londra la Paris. Treptat, pe baza prototipului bombardierelor aeriene, au fost construite avioane care putea transporta 14 persoane. Viteza avionelor a fost scăzută, pentru a putea transporta, în siguranță persoanele. Primele avioane de zbor nu aveau modalități de orientare, nici radare sau turnuri de ghidaj, ci aveau o hartă, de hârtie, după care se ghidau. În cazul Angliei, accidentele aeriene aveau loc în cazul aterizărilor, întrucât ceața din Londra nu oferea o vizibilitate bună piloților care se ciocneau de sol. Din 1924, guvernul britanic a oferit susținere pentru toate companiile aeriene private pentru a dezvolta transportul cu avionul.  Din 1920, liniile aeriene britanice s-au extins în Africa și Orientul Mijlociu iar primele avioane de transport au fost Handly Page H.P 42, un avioan de 30 metri și 490 de cai putere. Acest tip de avion putea transporta între 24 și 38 de persoane, cu 160 de km pe oră. Introducerea călătoriilor lungi a presupus prezența unei echipe de bord, cu stewards care serveau mese calde pasagerilor.

În Franța, primele linii aeriene au avut aproximativ aceeași dezvoltare precum cele britanice, însă colătoriile în Africa, către colonii, au început în 1930. Pe lângă Africa, liniile franceze au avut zboruri și în America Latină. Prima companie de zbor româno-franceză a apărut în 1919, după ce Nicolae Titulescu a discutat cu omologul său francez, în timpul tratativelor pentru Trianon. Acronimul acestei companii: „CFRNA” iar aceasta a apărut pe 20 aprilie 1920.
Primele problem pentru zborurile franceze au apărut în momentul în care cursele de zbor au stabilit un traseu prin linii periculoase din Africa. Pasagerii sau piloții erau capturați și torturați. În Olanda, compania KLM a apărut în 1919, cu primele zboruri din Amsterdam către Londra. Primul avion a fost un model construit de Anthony Fokker. Din 1930, KLM și-a extins zborurile către colonii, Jakarta, Indiile olandeze de est și Orientul Mijlociu. Față de Olanda,Franța și Anglia, Germania nu a avut voie să dezvolte tehnologie militară aeriană, din pricina tratatului de la Versailles. Cu toate acestea, guvernul german a oferit permisiunea Deutsche Luft Hansa (acum Deutsche Lufthansa Ag) care s-a format în 1926. Această firmă utiliza avioane cu trei motoare, de mici dimensiuni, doar pentru transport de mărfuri și scrisori. Pe măsură ce timpul a trecut,compania Lufthansa a avut curse în Scandinavia, țările Baltice, Moscova, țările cu ieșire la Mediterană și Bagdad. De la jumătatea anului 1930, Germania a avut cel mai productiv serviciu comercial aerian.
În Rusia,  finalul războiului a dus la un război civil și instaurarea Uniunii Sovietice. Prima companie aeriană sovietică s-a numit „ Aeroflot”, care a fost deținută de stat și utilizată pentru curse de transport economic. În perioada interbelică, sovieticii au achiziționat tehnologie din statele din vest iar motoarele pentru avioane au fost dezvoltate de Oleg Antonov.

Bibliografie

 https://www.britannica.com/technology/history-of-flight/The-first-airlines

https://www.antonov.com/en/biography

https://airandspace.si.edu/explore/stories/evolution-commercial-airliner

https://www.cnn.com/travel/article/worlds-oldest-airlines/index.html