Ziua Aviaţiei şi a Apărării Antiaeriene

In anul 2004 Ministerul Apărării Naţionale a hotărât data de 20 iulie ca zi unică pentru a sărbători atât aviaţia militară, cât şi cea civilă, pentru a coincide cu sărbătoarea ortodoxă a Sf. Mare Prooroc Ilie Tesviteanul, patron al forţelor aeriene şi al aviaţiei române (ales de pionierii aviaţiei din ţara noastră în 1913).

NOTĂ: Până în 2004 „Ziua Aviaţiei” se sărbătorea la două date diferite: la 17 iunie şi la 20 iulie; la 17.VI.1910 a avut loc zborul primului aeroplan românesc, proiectat, construit şi pilotat de Aurel Vlaicu; în amintirea evenimentului s-a marcat, la această dată, din 1994 până în 2003, „Ziua Aripilor Româneşti”

* * * * * *

Astăzi  se sărbătoreşte Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, de Sfântul Ilie, ales încă din 1913 patron al aviaţiei. La bazele din ţară, au avut loc ieri, în avans, zboruri demonstrative, lansări de paraşutişti şi ceremonii pentru cinstirea eroilor aerului. Şi Capitala a fost survolată ieri de avioane şi elicoptere. Iar astăzi vor sărbători în Portugalia şi piloţii români şi personalul tehnic care se antrenează pe avioanele F16, cărora li se va alătura şi ministrul Apărării Mircea Duşa. Pentru aviaţia română, anul acesta are o semnificaţie deosebită, întrucât se împlinesc 100 de ani de la înfiinţarea primului corp de armată al aviaţiei şi 105 ani de la primul zbor, făcut de Aurel Vlaicu, cu un avion proiectat şi construit în România. Cu o istorie a aviaţiei militare române, pornind de la primul aparat de zbor – un balon, Cătălin Purcaru.
Reporter: 20 iunie, 1874, trei ofiţeri români la Bucureşti au făcut prima călătorie cu balonul şi au constatat că un astfel de mijloc este foarte bun pentru obţinerea de informaţii militare. În anul 1893 se înfiinţa prima subunitate aeronautică din istoria Armatei Române, locotenentul Eugen Astachi fiind primul ofiţer specializat în folosirea baloanelor pentru informaţii. Primii paşi către crearea Aviaţiei Militare Române au fost în 1910, când Aurel Vlaicu a realizat primul avion, iar doi ani mai târziu a fost înfiinţată prima şcoală de zbor. În 1916, s-a înfiinţat Artileria Antiaeriană Română, care, alături de aviaţie, a participat la toate campaniile purtate în cel de-al Doilea Război Mondial. În anul 1994, România  a  semnat aderarea la Parteneriatul  Pentru Pace, un pas important pentru integrarea în structurile euro-atlantice. În anii următori a fost modernizată tehica existentă şi au aupărut Mig 212 Lancer, IAR 99 Şoim . Capaciatea de luptă a forţelor aeriene române a fost îmbunătăţită cu sisteme noi – avioane C 130 Hercules, C-27 Spartan, rachete sol-aer Hope şi radarul  Getfiller. În anul 2005, Forţele Aeriene Române au îndeplinit misiuni în teatrele de operaţii din Bosnia, Afganistan şi Ţările Baltice. 12 avioane multirol F-16 sunt ultimele achiziţii ale Forţelor Aeriene Române. Prima escadrilă după model NATO va fi deplin operaţională anul viitor.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 20 iulie