danubia connection 2 – Tinere autoare de teatru din România în lumina reflectoarelor la Ingolstadt

Între 8 și 10 aprilie 2016 va avea loc la Stadttheater Ingolstadt cea de-a doua ediție a festivalului „danubia connection“. Proiectul a debutat în 2012 cu invitați ai scenei teatrale din Ungaria. Dunărea, cel de-al doilea ca lungime dintre fluviile Europei, uneşte culturile țărilor din vestul și estul continentului. În acest an teatrul din Ingolstadt se concentrează pe o nouă țară riverană: România.

„danubia connection 2“ are ca scop scoaterea în evidență a scenei teatrale românești contemporane. Timp de decenii Estul și Vestul au fost separate de Cortina de Fier. După o perioadă de căutare, artiștii din România au pășit pe un teren nou. O generație tânără, preocupată de un teatru politic, angajat, s-a închegat în zona teatrală și de performance. Teme de actualitate controversate, precum migrația, inegalitatea socială, fenomenele globalizării sau ale mass-media se află în centrul operelor lor. Însă ritmul lumii în schimbare rapidă cere, de asemenea, tribute. Şi problemele de înstrăinare, dezrădăcinare și singurătate se reflectă în mod dinamic în conținutul și estetica dramaturgiei contemporane românești

Festivalul cuprinde patru lecturi scenice după trei piese ale Gianinei Cărbunariu și Elise Wilk publicate în prima antologie de piese românești în limba germană Machtspiele. Neue Theaterstücke aus Rumänien, ce a apărut, printre altele, cu sprijinul Institutului Cultural Român, în 2015 la prestigioasa editură berlineză Theater der Zeit (editor Irina Wolf), precum și a unui text al Alexandrei Badea ce a primit în 2013 Marele Premiu pentru literatură dramatică, decernat de Centrul Naţional al Teatrului din Franţa. Spectacolele lectură vor fi susținute de către ansamblul Stadttheater Ingolstadt, discuțiile ulterioare cu publicul fiind moderate de Irina Wolf.

Evenimentul principal al celei de-a doua ediții a festivalului este Produse Domestice, un spectacol invitat din România în regia Ioanei Păun. Montarea cu o puternică tentă social-politică va fi prezentată în premieră în Germania în limba engleză cu supratitrare în limba germană. Spectacolul pornește de la experiențele femeilor imigrante filipineze pentru a dezvălui implicațiile muncii domestice plătite și neplătite. Bazat pe o investigație jurnalistică de peste 4 ani, pe testimonii și interviuri cu bone, angajatori, agenții și instituții specializate pe migrație, performance-ul vorbește despre adevăratul preț al muncii domestice și instigă împotriva sexualizării acesteia.

Programul mai cuprinde o suită de evenimente conexe: o conferință despre scena teatrală românească susținută de Irina Wolf în deschiderea festivalului, o expunere la final prezentată de Klaus Christian Olasz de la Departamentul de Cultură și Educație pentru minoritatea germană al Ambasadei Germaniei la București, o masă rotundă la care vor participa cele trei autoare, regizoarea Ioana Păun, Irina Wolf și Daria Hainz, traducătoarea pieselor publicate în antologie și trei concerte, printre care și cel al formației bucureştene Toulouse Lautrec.

Festivalul este realizat, printre altele, cu sprijinul Institutului Cultural Român, Rumänischer Freundeskeis Ingolstadt e.V. (Asociația Cercul românesc de prieteni Ingolstadt), a firmei AUDI AG – printr-un parteneriat special, al Biroului de Afaceri Culturale al orașului Ingolstadt și al Ambasadei României la Berlin.

Produse Domestice va fi prezentat în luna iunie în Austria, cu ocazia unui eveniment organizat de ICR Viena după încheierea Wiener Festwochen, când Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu va prezenta premiera internaţională a spectacolului Oameni obişnuiţi de Gianina Cărbunariu.

Irina Wolf (n. 1962 în București) este jurnalist independent și membru al clubului de presă Concordia din Viena. Scrie regulat recenzii de teatru în reviste de specialitate austriece, germane, românești și italiene, printre altele în nachtkritik.de, IDM, DramArt, Vatra, Orizont. Este editoare a platformei austriece online „Aurora Magazin“, colaboratoare a revistelor culturale românești Teatrul Azi și Observator Cultural, precum și a revistei italiene de teatru Hystrio. A participat la conferințe pe teme teatrale la Ravenna (2014) și Torino (2015). Irina Wolf a inițiat publicarea primelor scrieri în limba germană despre scena teatrală românească de la căderea Cortinei de Fier. Este unica editoare a antologiei Jocuri de putere. Piese noi din România (editura Theater der Zeit, Berlin 2015) și co-editoare a volumului Teatrul românesc după 1989. Relațiile sale cu țările de expresie de limbă germană (editura Frank & Timme, Berlin 2011). Este activă în proiecte culturale transfrontaliere între Austria, Germania, Italia, România și Republica Moldova. A coordonat proiectele culturale în colaborare cu Volkstheater Viena (2013) și  Stadttheater Ingolstadt (2014/16). Începând cu anul 2014 este consultant al Festival delle Colline Torinesi pentru scena teatrală românească.

Ioana Păun (n. 1984) este regizor care lucrează și cercetează internațional, având educație în teatru și arte performative la UNATC București și Goldsmiths – Universitatea din Londra. Păun utilizează teatrul, tehnologia și științe sociale pentru a cerceta și reprezenta realități greu accesibile iar proiectele recente ale regizoarei imaginează situații în care participanții ajung să negocieze atitudini și politici de co-existență. Regizoarea a utilizat în proiectele sale instrumente digitale și biotehnologii – printre care „Natalia Turn the Lighs on“, dezvoltat in parcul tehnologic Lakeside, în colaborare cu Universitatea Alpen Adria din Kunstraum, Austria, sau „TV for Dummies“, dezvoltat în colaborare cu un programator și un artist video la Teatrul Național din Iași. Spectacolele regizate de Ioana Păun au fost vizibile în România, Palestina, SUA, Marea Britanie, Franța, Austria, România, Cehia, Grecia, Germania, Suedia și Italia, fiind produse de instituții precum: Theatre Royal Stratford East Londra, Teatro Luna Chicago, Muzeul Național de Artă Contemporană Bucureşti, Teatrul Național din Iași, Teatrul Foarte Mic din Bucureşti, Kunstraum Lakeside Austria, WASP București, CEC ArtsLink, Teatrul Schaubühne, MAXXI Roma, UK Young Artists, Consiliul Britanic, Pépinières européennes pour jeunes artistes, Medeea Electronique and Onassio Centre din Atena, rețeaua ICR din Europa și SUA, Mecklemburg Inspires and Schloss Broellin in Pomerania Region. Ioana Păun a participat în anul 2015, cu sprijinul ICR Viena, la proiectul „Performigrations: People Are The Territory“, un proiect de cercetare culturală iniţiat de Uniunea Europeană şi găzduit de Institutul pentru Ştiinţe ale Comunicării şi Media al Universităţii Alpen-Adria din Klagenfurt. Proiectul, desfăşurat în perioada 13 mai – 26 iunie 2015 a cuprins prezentarea instalaţiei „Natalia. Turn the Light On“ (13 mai – 26 iunie), proiecţia filmului Romania Enterprise (18 iunie) şi performance-ul realizat în colaborare cu Asociaţia lend|hauer (26 iunie), toate fiind creaţii ale Ioanei Păun.

Gianina Cărbunariu (n. 1977) şi-a început studiile în 1999 când a fost acceptată să studieze regie la Universitatea Națională de Teatru și Film „I.L. Caragiale“ București. În al treilea an de studiu, împreună cu alți trei colegi studenți, Cărbunariu a pus bazele unei noi competiții de teatru care a devenit repede o platformă pentru noii dramaturgi. Acest grup, intitulat DramAcum, a oferit o nouă față teatrului românesc, cea mai puternică de la căderea comunismului. DramAcum nu a încurajat doar noile modele de teatre, cât a însemnat și noi traduceri ale unor lucrări din limbi europene de circulație restânsă. Prima piesă a Gianinei Cărbunariu, Stop the Tempo, este lucrearea ei cea mai recunoscută internațional. În 2004 spectacolul a fost invitat la Wiesbaden Biennale (Germania) la secțiunea Spectacole noi din Europa. De atunci, a fost pus în scenă la Paris, Berlin, Dublin, New York, Istanbul, Viena, Nisa și Leipzig. A doua sa piesă Kebab, la care a început să lucreze când era dramaturg internațional la Royal Court Theatre in London, a fost interzisă de un teatru privat din București la câteva zile după premieră din cauza limbajului indecent. Spectacolul a fost salvat de Teatrul Foarte Mic din București (un grup care a încurajat-o în cariera ei de regizor) și a devenit una dintre producțiile cele mai reprezentate în turneele externe, captând atenția teatrelor din întreaga lume (Japonia, Marea Britanie, Danemarca, Grecia). În ultimii doi ani, numele Gianinei Cărbunariu a fost adus în față mereu de criticii de teatru români pentru premiul european pentru New Theatrical Realities.