Consumul de alcool afectează ADN-ul celulelor stem, favorizând apariţia cancerului, relevă un studiu britanic

Consumul de alcool produce o substanţă chimică nocivă în organism, care poate determina daune permanente în ADN-ul celulelor stem, mărind riscul de apariţie a cancerului, potrivit unui studiu publicat miercuri. În testele pe şoareci, în laborator, cercetătorii britanici au utilizat analiza cromozomilor şi secvenţele ADN-ului, pentru a stabili afectarea genetică provocată de acetaldehidă, o substanţă chimică nocivă, care se produce când organismul procesează alcoolul. Rezultatele lor oferă mai multe detalii cu privire la modul în care alcoolul sporeşte riscul de apariţie a şapte tipuri de cancer, inclusiv forme comune precum cel de sân şi de colon şi arată, totodată, cum încearcă organismul să se apere împotriva daunelor produse de alcool. „Unele tipuri de cancer se dezvoltă din cauza afectării ADN-ului din celulele stem. În timp ce unele daune apar întâmplător, cercetările noastre relevă că ingestia de alcool poate creşte riscul acestor daune”, a declarat Ketan Patel, profesor la Medical Research Council Laboratory of Molecular Biology, unul din coordonatorii studiului. Agenţia Internaţională pentru Studiul Cancerului, din cadrul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, listează alcoolul drept un cancerigen de Clasa I, invocând „dovezi convingătoare” că acesta cauzează cancer la oameni. În studiul publicat miercuri în revista Nature, echipa lui Patel a oferit alcool diluat şoarecilor şi apoi a analizat efectul asupra ADN-ului animalelor. Astfel, au descoperit că acetaldehida poate sparge şi vătăma ADN-ul din interiorul celulelor sanguine stem, modificând ireversibil secvenţele ADN din aceste celule. Acest fapt este important, a spus Patel, pentru că, atunci când celulele stem sunt afectate, lasă loc dezvoltării celulelor canceroase. /mbrotacel/menescu

(www.reuters.com – 4 ianuarie)