În ADN-ul locuitorilor Sardiniei se află „secretul” care ne ajută să aflăm de ce ne îmbolnăvim

O insulă extraordinară, din toate punctele de vedere. Sardinia este un loc cu adevărat unic, nu numai pentru peisajele sale: locuitorii insulei sunt una dintre cele mai speciale populații din Europa, deoarece au un ADN plin de surprize care ar putea să ne ajute să înțelegem de ce ne îmbolnăvim de scleroză multiplă, diabet și așa mai departe. Acest lucru a fost explicat de Francesco Cucca, director al Institutului de Cercetare Genetică și Biomedicală al Consiliului Național de Cercetare (Cnr-Irgb) și profesor de Genetică Medicală a Universității din Sassari, în timpul Festivalului de Științe Medicale de la Bologna, unde el a precizat şi că locuitorii de astăzi ai Sardiniei sunt printre cele mai „primitive” popoare ale Europei, deoarece genomul acestora a rămas aproape intact în ultimii zeci de mii de ani.
„A citi  genomul unui locuitor al insulei, este ca și cum ne-am urca la bordul unei maşini a timpului care ne duce înapoi în epoca neolitică. ADN-ul locuitorilor Sardiniei este un fel de ceas molecular care ne-a ajutat, spre exemplu, să datăm apariția omul modern fixând originea sa cu două sute de mii de ani în urmă, sau cu o sută de mii de ani înainte de data cunoscută până acum. De asemenea, am reușit să descoperim şi data sosirii  pe insulă a populațiilor din Africa Subsahariană, cu aproximativ două mii de ani în urmă, în timpul dominației romane. A citi genomului locuitorilor Sardiniei  este ca şi cum am frunzări paginile unei cărți de istorie, dar mai ales ca şi cum am arunca o privire la aspectul și caracteristicile oamenilor preistorici, deoarece insula, în afară câtorva ‘intrări’ sporadice, a rămas izolată și nu a suferit invazii ca, de exemplu, Sicilia. Profilul genetic a rămas neschimbat de la neolitic la civilizațiile nuragice și dincolo, fiind cel al populațiilor europene primitive”, a detaliat Cucca.
Toate acestea sunt interesante din punct de vedere antropologic, dar și din punct de vedere medical: numeroasele proiecte de secvențiere genetică a populațiilor izolate în Sardinia, furnizează informații importante pentru a înțelege, de exemplu, caracteristicile și dezvoltarea unor boli autoimune cum ar fi diabetul de tip 1 sau scleroza multiplă, ambele mult mai frecvente printre locuitorii Sardiniei decât la restul populației. Cucca a subliniat: „Frecvența acestor boli în Sardinia este cea mai mare din lume, iar studierea ADN-ului locuitorilor insulei ne poate ajuta să înțelegem de ce și chiar să găsim noi ținte moleculare. Am observat, de exemplu, că o genă conservată în ADN-ul locuitorilor Sardiniei este asociată cu creșterea bolilor pe bază autoimună, cum ar fi scleroza multiplă: vorbim despre aceeaşi genă care îi conferă şoarecelui o rezistenţă mai mai mare la malarie, deci, este posibil ca aceasta sa se fi menţinut pe insulă deoarece a conferit o protecție utilă față de această boală. În trecut, ea a favorizat supraviețuirea, dar astăzi este o ‘povară’ care crește riscul bolilor autoimune, iar faptul că am descoperit acest lucru ne permite să putem lucra la un nou obiectiv terapeutic” a conchis profesorul Cucca. (www.corriere.it – 11 mai)/cpaunel/rcostea