Distribuirea cardurilor naţionale de sănătate intră în linie dreaptă

Potrivit reprezentanţilor Casei Naţionale de Asigurări Sănătate, procesul de distribuire prin Poşta Română a cardurilor de sănătate se va încheia în jurul datei de 15 decembrie, urmând ca de la anul, orice român asigurat să poată beneficia de servicii medicale doar dacă are asupra sa acest instrument de evidenţă. În cazul în care pacientul ajunge la spital în stare gravă sau de inconştienţă, prezentarea cardului nu este obligatorie.

Potrivit site-ului juridic avocatnet.ro, noile documente vor deveni obligatorii doar după ce se finalizează distribuirea acestora şi după ce vor fi achiziţionate cititoarele de carduri de către furnizorii de servicii medicale, respectiv medicii de familie.

Furnizorii de servicii medicale au început din 25 noiembrie să utilizeze sistemul cardului naţional de sănătate în paralel cu platforma informatică utilizată în prezent. Utilizarea cardului naţional în această perioadă este necesară pentru realizarea unui sistem cu funcţionalitate optimă în momentul în care acesta va deveni obligatoriu.

Asiguratul care a primit deja cardul nu trebuie să meargă în mod special la un furnizor de servicii medicale pentru a-l activa, el îl va folosi şi îl va prezenta furnizorului cu prima ocazie când va avea nevoie şi va solicita un serviciu medical.

După această etapă în care sistemele funcţionează în paralel, cardul naţional de asigurări sociale de sănătate va deveni obligatoriu la o dată ce va fi stabilită prin hotărâre de guvern.

Peste 85% din totalul asiguraţilor cu vârsta de peste 18 ani se află deja în posesia cardului. Restul cardurilor sunt în diverse stadii, se află în curs de preluare în reţeaua poştală, în circuitul de distribuire sau pe fluxul de retur către CNAS. Reprezentanţii casei de asigurări iau în calcul şi varianta ca, acele carduri care nu au putut fi livrate prin serviciile poştale să ajungă la asiguraţi prin intermediul medicilor de familie. Ar fi mult mai simplu pentru asigurat, mai ales că nu întotdeauna domiciliul acestuia se află în judeţul casei de asigurări în evidenţa căruia se află – a declarat la Radio România Actualităţi, Mihaela Tănase, purtător de cuvânt al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.

În momentul de faţă, informaţiile şi recomandările disponibile pe site-ul CNAS sunt următoarele:

În cazul în care, din motive obiective asiguratul nu poate ajunge la Poştă pentru a ridica cardul, documentul va fi trimis automat la Casa de Asigurări de Sănătate de care aparţine respectiva persoană. Ulterior, aceasta se poate prezenta la sediul casei pentru a-şi ridica acest card.

Dacă în cele 20 de zile lucrătoare prevăzute cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să îl ridice personal de la casa de asigurări în a cărei evidenţă se află, după 10 zile lucrătoare, termen pe care Poşta Română îl are la dispoziţie pentru a preda cardul casei de asigurări.

Activarea cardului şi datele stocate

Cardul de sănătate primit acasă de asigurat este inactiv. Intrat în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. PIN-ul de transport al cardului naţional (000) va fi schimbat cu un PIN personalizat format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest PIN va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.

Cardul vine însoţit de o scrisoare în care se precizează ce informaţii vor fi stocate pe cip, respectiv  datele de identificare ale pacientului: numele şi prenumele, data naşterii şi CNP-ul. Fiecare card naţional de sănătate va mai conţine un număr de asigurat format din 20 de caractere, un număr de card care va fi format din 16 caractere şi un cod CIP format din 25 de caractere.  Pe cipul cardului naţional de sănătate vor mai fi scrise datele de identificare ale medicului de familie: numărul de telefon, numele, prenumele, codul medicului de familie al posesorului cardului.

Potrivit CNAS, se pot introduce alte date suplimentare pe cardul de sănătate, însă această măsură este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. De asemenea, aceasta etapă nu trebuie să se realizeze concomitent cu activarea cardului, ci asiguratul poate decide ulterior introducerea de noi informaţii.

Asiguraţii care nu plătesc contribuţii

Copiii nu au card de sănătate. Medicii le vor acorda copiilor până la 14 ani consultaţii în baza cardului părinţilor. Încă nu se ştie însă cum se va rezolva situaţia copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi din ţară sau ai căror părinţi sunt neasiguraţi, ori în situaţia în care copiii sunt institutionalizaţi. În plus, medicii de familie spun că nu vor aloca timpul destinat consultaţiilor pentru a face muncă birocratică.

Gravidele care nu plătesc contribuţiile de sănătate vor fi asigurate doar pe perioada sarcinii. Deşi o bună parte dintre asiguraţi au primit deja cardul de sănătate, implementarea sistemului lasă nereglementate o serie de situaţii, după cum avertizează medicii de familie. De pildă, nu este reglementată situaţia în care pacientul îşi pierde cardul şi prezintă în schimb doar o adeverinţă. Şi asta pentru că, din punct de vedere tehnic, adeverinţa nu poate ţine loc de card, informează gândul.info.

Documentele care atestă calitatea de asigurat au fost actualizate, un act normativ care stabileşte un nou model al adeverinţelor eliberate de angajator şi de casele de asigurări sociale fiind publicat recent în Monitorul Oficial. Actul aduce şi o noutate: se adaugă la categoriile deja cunoscute de asiguraţi care nu plătesc contribuţii la stat şi studenţii-doctoranzi. Mai multe detalii aici.

Cititoarele de carduri de sănătate vor fi utilizate începând cu lunile ianuarie-februarie ale anului viitor, a anunţat, marţi, 25 noiembrie preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Vasile Ciurchea.

Tipărirea şi distribuirea cardului naţional vor continua în următorii patru ani pentru persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani şi/sau vor dobândi calitatea de asigurat.

Date înscrise greşit

Dacă un asigurat a primit cardul şi numele său sau alte date personale sunt înscrise greşit, acesta trebuie să completeze un formular, o cerere la CNAS în evidenţa căreia se află, pentru eliberarea unui nou card. Toate casele de asigurări sunt în posesia acestui formular, în baza căruia se poate solicita eliberarea unui nou card. Există şi formulare online, dar acestora trebuie să le fie ataşată şi o copie a buletinului atunci când se trimite cererea.

Refuzul cardului

În ultimele săptămâni, mulţi români care au decis să refuze şi să returneze cardul de sănătate. Fie au refuzat actul din start atunci când poştaşul s-a prezentat cu cardul la domiciliul asiguratului, fie l-au returnat neactivat, la Casa de Asigurări, în situaţia în care nu le-a fost înmânat personal.

Reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate Neamţ se confruntă în premieră cu o problemă. Poşta Română a returnat insituţiei zeci de carduri care trebuiau să ajungă la personalul Mănăstirii Dobru, din comuna Vânători-Neamţ, deoarece măicuţele de aici au refuzat să le primească de teama cipurilor. Odată cu cardurile, la sediul CJAS Neamţ a ajuns şi o petiţie prin care măicuţele lăcaşului ortodox de rit vechi explicau refuzul cardurilor. „Refuz includerea persoanei mele într-un sistem informatic global de supraveghere, introducerea într-un sistem a datelor privind viaţa mea privată, identitatea mea. Aceasta contravine convingerilor mele intime şi religioase şi îmi încalcă libertatea”, se arată în adresa citată de adevărul.ro.

Cardurile de sănătate au fost refuzate şi de unele dintre mănăstirile din judeţul Suceava. Conform unor informaţii confirmate de surse oficiale, citate de adevărul.ro, cardurile de sănătate au fost refuzate la mănăstirile Putna, Sihăstria Putnei, Suceviţa şi Buda. La Mănăstirea Moldoviţa, cardurile au fost acceptate de o parte dintre măicuţe şi refuzate de altele.

Neoficial, reprezentanţi ai Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor au declarat că la nivelul eparhiei nu a fost luat în discuţie subiectul cardurilor electronice de sănătate. Fiecare om al Bisericii a fost lăsat să aleagă de unul singur dacă va accepta sau nu să intre în posesia cardului de sănătate. „Vom lua o decizie doar dacă vom primi o solicitare de la Patriarhie”, a precizat un reprezentant al Arhiepiscopiei.

Alţi cetăţeni au iniţiat demersuri individuale în instanţă, în sensul solicitării unei alternative la cardul de sănătate şi/sau la actul de identitate electronic, alternativă care să nu aibă mediu de stocare electronic.

Asiguraţii au dreptul de a refuza cardul naţional de sănătate, care urmează să fie distribuit până la sfârşitul anului, dar în lipsa lui, aceştia vor putea beneficia de servicii medicale doar în baza adeverinţelor de asigurat:

„Sunt persoane cu precepte religioase, care ar putea refuza cardul, dar majoriatea asiguraţilor vor avea cardul. Dacă merg în sistemul de urgenţă, vor fi primiţi toţi pacienţii, indiferent dacă au sau nu card naţional de sănătate. Atunci nu o să stea nimeni să-i verifice. După aceea, dacă este necesară internarea, iar pacientul este asigurat, dar nu are cardul la el, CAS Maramureş va elibera o adeverinţă de asigurat şi se va proceda ca în momentul de faţă şi va beneficia de serviciile medicale. Nu înseamnă că dacă asiguratul nu are cardul în posesia sa, pentru că l-a pierdut de exemplu, noi întrerupem relaţia contractuală cu el”, a declarat Viorel Deghid, preşedintele CAS Maramureş pentru publicaţia Glasul Maramureşului.

Cardul european

Cardul de sănătate eliberat în acest mod va asigura accesul la servicii medicale pe teritoriul României. Pentru servicii medicale devenite necesare în timpul şederii temporare pe teritoriul unei ţări din spaţiul UE/SEE/Elveţia, asiguratul poate solicita la casa de asigurări eliberarea unui card european de sănătate (CEASS).

Bianca Ioniţă