Interviuri la Media 2020: Giacomo Ghisani, director pentru relaţii internaţionale la Radio Vatican

Fotografia-Giacomo-Ghisani-864x1024Reporter: Mă bucur să vă întâlnesc din nou, de această dată la Beijing, data trecută a fost la Bucureşti. Domnule Giacomo Ghisani, sunteţi director general interimar la Radio Vatican. În primul rând, prezenţa dumneavoastră aici este o ştire. Ce fel de miracol este acesta?
Giacomo Ghisani: Nu, nu este un miracol. „Miracol” este un termen foarte serios şi puternic. Este important şi normal ca Radio Vatican să fie prezent aici, pentru că Radio Vatican este o veritabilă organizaţie internaţională, ce emite în aproape 40 de limbi. Iar Asia este una dintre zonele sau continentele la care ajungem cu programele noastre. Avem programe în limba chineză, japoneză, vietnameză, coreeană şi, de asemenea, în mai multe limbi folosite în subcontinentul indian, precum tamil sau urdu. Aşa că este foarte important pentru noi să ne aflăm în acest loc, care este, după cum observ, una dintre cele mai importante pieţe ale noastre.
Reporter: Ce fel de preocupare are Radio Vatican în această lume globalizată, în acest tip de lume digitalizată, cu prezenţa pe piaţă a noilor mijloace de comunicare în masă, ce afectează emisia noastră tradiţională?
Giacomo Ghisani: Este o provocare şi cred că Radio Vatican are mulţi actori în acest sector, aşa că acest tip de media adoptă provocarea în măsură oarecum semnificativă. Vorbim despre organizaţii care sunt deja de tip multimedia, cu o ofertă diversificată, inclusiv conţinuturi audio-vizuale integrate, ceea ce înseamnă că programele radio, audio sau tradiţionale, coroborate cu video şi totodată platformele digitale sunt foarte bine organizate. Dacă mă gândesc la Radio Vatican, pot spune că platformele noastre, care sunt alcătuite din aproape 13 alfabete diferite, oferă deja ascultătorilor noştri programe video şi alt tip de contribuţii ce vin din mediul reţelelor de socializare şi care pot fi consumate prin intermediul platformelor noastre video. Cred că integrarea dintre genuri diferite de conţinut este deja o realitate.
Reporter: Toată lumea ştie că Vaticanul înseamnă Biserica Catolică, la nivelul înalt al Bisericii Catolice. Radio Vatican se adresează numai ascultătorilor catolici sau tuturor?
Giacomo Ghisani: Nu, aş spune că Radio Vatican se adresează tuturor. Conform standardelor EBU, Radio Vatican este un post de radio generalist, ceea ce înseamnă că nu ne concentrăm numai asupra programelor religioase, ci oferim ştiri, divertisment, muzică şi, bineînţeles, toate acestea sunt realizate dintr-o perspectivă specifică, şi anume perspectiva creştină, iar în oferta noastră ne concentrăm foarte mult asupra activităţilor papale în particular şi încercăm să prezentăm ceea ce face şi propune Papa. Facem acest lucru folosind limbi diferite şi, totodată, perspective culturale diverse. Aşa că nu utilizăm o singură persopectivă, ci încercăm să fim aproape de ascultătorii noştri sau de oameni, folosind limba şi cultura lor.
Reporter: În câte limbi emiteţi?
Giacomo Ghisani: 40, aproape 40 de limbi.
Reporter: Este enorm.
Giacomo Ghisani: Este enorm, de aceea am spus că suntem un veritabil radiodifuzor internaţional. Piaţa internă de la Vatican, care este un stat foarte mic, pur şi simplu nu există. Importanţa serviciilor noastre este de a încerca să ajungem la toată lumea şi de a încerca să satisfacem necesităţile acesteia în cel mai bun mod posibil.
Reporter: Subiectele dumneavoastră se referă la cooperarea media asiatică şi europeană. Care este punctul de vedere al Vaticanului faţă de aceste subiecte?
Giacomo Ghisani: Să spunem că vorbim despre două continente diferite, două regiuni diferite, dar contribuţia pe care aş vrea să o propun, în timpul prezentării mele, este aceea că există provocări comune, pentru care este important să dezvoltăm o oarecare convergenţă globală, în rândul serviciilor publice mass-media. Şi cred că cele mai importante şi relevante chestiuni pentru care este important să dezvoltăm o oarecare alianţă între mijloacele de comunicare în masă sunt subiecte importante, precum integrarea, mediul, evoluţiile tehnologice, dar totodată şi divergenţele tehnologice care afectează oamenii. Aşa că sunt de părere că, în privinţa acestor chestiuni strategice, este important ca organziaţiile mass-media publice, în particular, şi organizaţiile mass-media, în general, să contribuie cu capacităţile lor, cu conţinutul lor, cu prezenţa lor în sectorul tehnologic. Aşadar, sunt modalităţi diferite de a contribui, dar este important ca noi toţi să fim conştienţi de faptul că putem face ceva, că putem contribui la asta.
Reporter: Conferinţa Media 2020 ştiţi că este organizată de Radio România, prima ediţie s-a desfăşurat anul trecut la Bucureşti, astăzi este a doua ediţie, la Beijing, iar cea de-a treia ediţie va fi din nou la Bucureşti. Credeţi că acest tip de conferinţă, acest fel de eveniment reprezintă o bună platformă pentru apropierea dintre ţări, o bună platformă pentru a oferi soluţii, pentru preocupările radiodifuzorilor?
Giacomo Ghisani: Cred că este un forum foarte important, care aduce laolaltă organizaţii diferite şi experienţe diferite. Ele încearcă să împărtăşească idei şi experienţe şi, împreună, să reflecteze asupra soluţiilor posibile. Este ceva valoros, pentru că reaminteşte tuturor angajamentele pe care organizaţiile noastre mass-media şi le asumă faţă de societăţile lor.
Reporter: Vă mulţumesc foarte mult şi vă aştept anul viitor, la Bucureşti.
Giacomo Ghisani: Vă mulţumesc foarte mult şi aş vrea să mulţumesc Radio România care, într-adevăr, acţionează ca o punte între medii diverse şi organizaţii diverse. Aşa că vă mulţumesc foarte mult pentru eforturile dumneavoastră.
Reporter: Vă mulţumesc, de asemenea.

(RADOR – 29 aprilie)