„Agenda globală” – Realizator: Ianna Ioniță – Orașele germane Köln și Bonn trebuie să impună interdicții în cazul automobilelor Diesel mai vechi începând din aprilie 2019, din pricina poluării prea mari pe anumite străzi – a hotărât astăzi Curtea Administrativă de la Köln. În acest oraș interdicția vizează doar o anumită zonă, în timp ce la Bonn restricțiile de trafic vor cuprinde două drumuri deosebit de aglomerate.
Corespondență de la Bonn – Reporter: Vlad Drăghicescu – La fel cum a făcut și în alte regiuni din Germania, organizația de mediu Deutsche Umwelthilfe a dat în judecată landul Renania de Nord-Westfalia, deorece la Köln și Bonn nivelul concentrației de dioxid de azot depășește parțial limitele admise. Instituția abreviată DUH a devenit o adevărată sperietoare pentru autoritățile locale din mai multe orașe germane câștigând până acum toate procesele intentate acestora. Tribunalul administrativ din Köln a hotărât că începând din aprilie 2019 mașinilor Diesel echipate cu motoare Euro 1 până la Euro 4 li se va interzice accesul în centrul Kölnului, dar și în alte zone din oraș. Din septembrie, restricțiile vor fi aplicate și mașinilor cu motoare Euro 5. Orașul Bonn va trebuie să ia măsuri similare pe doar două artere principale. Köln este, așadar, a treia metropolă germană, după Hamburg și Berlin în care circulația mașinilor Diesel mai vechi ar putea fi limitată. Responsabilii de la Umwelthilfe au salutat decizia justiției, considerând că reprezintă: „O nouă palmă răsunătoare aplicată guvernului federal care este condus de la distanță de marile companii de automobile”. Potrivit unei directive europene, aerul poate conține, în medie, nu mai mult de 40 de micrograme de dioxid de azot pe metru cub. 65 de orașe germane au depășit această limită în ultimul an, informează Agenția Federală pentru Mediu. La Köln cea mai mare valoare medie a fost de 62 de micrograme, iar la Bonn de 48 de micrograme. Agenția Federală de Mediu colectează date de la peste 500 de stații de măsurare la nivel național. Deși autovehiculele Diesel emit mai puțin dioxid de carbon decât vehiculele pe benzină, ele emit totuși mai mulți oxizi de azot. Amintim că în luna februarie Curtea Administrativă Federală a aprobat măsura interzicerii mașinilor Diesel în unele zone din marile orașe ale țării. Hamburg a fost primul oraș care a blocat unele rute. Între timp, instanțele au emis interdicții la Berlin, Frankfurt și Stuttgart, ce ar putea intra în curând în vigoare, dacă problema poluării persistă. Administrația orașului Bonn a prezentat deja un plan de combaterea poluării prin care speră să evite restricțiile de trafic. Fosta capitală federală dorește să își schimbe complet flota de autobuze care vor fi dotate cu motoare electrice până în 2030. Se dorește, de asemenea, și extinderea intervalelor de circulație a mijloacelor de transport în comun și introducerea unui abonament anual la un preț atrăgător. Autoritățile de la Köln încă lucrează a un astfel de plan și anunță că au nevoie de mai multe date pentru a stabili dacă interdicțiile de trafic respectă principiul proporționalității statuat de Curtea Federală în decizia din februarie. Guvernul din Renania de Nord-Westfalia a anunțat între timp că va acționa împotriva interdicțiilor impuse astăzi. Măsura afectează masiv structura de transport a Köln-ului și are efecte de amploare asupura rezidenților, navetiștilor și a statutului de centru economic al acestui oraș – a declarat ministrul mediului din Renania, doamna Ursula Heinen-Esser. Ea a deplâns faptul că tribunalul nu a argumentat principiul proporționalității în cazul deciziei de astăzi, motiv pentru care autoritățile renane intenționează să o conteste./eradu/avladucu

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (8 noiembrie)