Centru pentru Jurnalism Independent și UNICEF, parteneri pentru educația media a copiilor și adolescenților din România

Elevii, profesorii, dar și cei care se pregătesc pentru o carieră în educație, descoperă cum să combată fenomenul dezinformării, atât online, cât și offline.

BUCUREȘTI, 17 martie 2021 – Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și UNICEF în România anunță demararea unui parteneriat prin intermediul căruia copiii și adolescențiidin România vor dobândi competențe media care să susțină dezvoltarea acestora și a unei generații de cetățeni care participă activ la viața civică.Demersul este parte a Programului de Educație Media al CJI, care abordează o formă de educație esențialăși urgentă pentru tineri, mai ales în contextul pandemiei de COVID-19, când informațiile falsificateși dezinformarea au atins cote alarmante.

UNICEF sprijină CJI îndezvoltarea unui modelcomplex pentru creșterea competențelor de educație media ale elevilor și aleprofesorilorprinmodule de instruire dedicate și materiale de învățare și predare create special pentru acest program.Educația media este esențială pentru reducereadezinformăriiîn creștere, care amenință progresele câștigate cu greu de societate.

De asemenea, UNICEF sprijină, alături de Romanian-American Foundation, CJI în dezvoltarea, în premieră, a unui modul pentru includerea elementelor de educație media în formarea inițială a viitorilor profesori, studenți în programul de masterat „Didactici ale disciplinelor filologice” la Facultatea de Litere, Universitatea din București.

Printre componentele parteneriatului se numără și organizarea unei activități didactice de educație media pentru eleviși profesori, pe modelul World’sLargestLesson, implementat cu succes de UNICEF în ultimii ani, cu zeci de mii de elevi și mii de profesoribeneficiari. Zeci de mii de copii și tinerii din România vor înțelege, prin organizarea acestei activități, importanța informării corecte și felul în care potsă interacționeze critic și responsabil cu media, creând o imunitate parțială la efectele dezinformării.

În perioada următoare, CJI și UNICEF vor desfășura activități de instruire în zona educației media a membrilor Consiliului Național al Elevilorși a celor din Boardul Copiilor din România – grup informal constituit la inițiativa UNICEF.Tinerii formați vor disemina informații despre educația media către colegii lor.

În mai 2021,CJI, cu sprijinul Romanian-American Foundationși UNICEF, va organiza o conferințănațională de educație media, destinată profesorilor, elevilor, precum și altor actori din societatea civilă. Evenimentul urmărește creșterea nivelului de informare cu privire la rolul educației media în stimularea participării civice a copiilor și tinerilor, dar și creșterea niveluluide conștientizare asupra modelelor de bună practică în educație media la nivel național și internațional, care pot fi aplicate în contexte educaționale formale și non-formale.

În cadrul aceluiași parteneriat, CJI și UNICEF vor organiza sesiunide discuție privind evoluțiaeducației media cu inspectorii școlari pentru limba și literatura română.

Siguranța și sănătatea copiilor nu țin doar de asigurarea nevoilor de bază. Mediul onlinedevine o parte dominantă a vieții lorși aduce cu sine o serie de vulnerabilități, între care dezinformarea, cyberbullying-ulși excluziunea. Este crucial ca ei să obțină competențe care să îi ajute să descifreze ecuațiiledezinformării, să recunoască greșelile din gramatica urii și să știe că au dreptul să ceară ajutor și apărare”, a declarat Cristina Lupu, director executiv al CJI.

După un an în care pandemia de COVID-19 a făcut ravagii, e mai clar ca niciodată că este nevoie de educație media pentru copii și tineri, de acțiune pentru a preveni răspândirea informațiilor falseși a promova diseminarea rapidă a informațiilor fundamentate științific”, a declarat Reprezentantul UNICEF în România, Pieter Bult.„Trebuie să acționăm acum pentru a opri pandemia de informații false care, pentru căafecteazăîncrederea în medicinăși știință, pun în pericol sănătatea și viețile copiilor”.

Potrivit unuistudiu CJI privind abilitățile de interacțiune și de utilizare media ale tinerilor (14-19 ani), majoritatea (90%) utilizeazăInternetul ca sursă primară de informații. Tinerii cred informațiile care sunt clare și ușor de înțeles (77%), dacă vin dintr-o sursă de încredere (75%), provin de pe Internet (50%) și dacă nu le contrazic convingerile (69%).

Pentru informații suplimentare despre Programul de Educație Media, vă rugăm să o contactați pe Cristina Jamschek, Director de programe CJI, la e-mail: cristina.mastacan@cji.ro sau la telefon 0745 539 412.

Despre Centrul de Jurnalism Independent

Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizație non-guvernamentală activă de peste 26 de ani în protejarea democrației și a celor care cred în valorile sale.  CJI activează în slujba libertății de exprimare și a educației. Peste 15.000 de profesioniști media, 2000 de profesori și 25.000 de elevi au trecut pragul CJI de-a lungul timpului. Pentru mai multe informații despre activitatea CJI, vizitați: https://cji.ro/, pagina de Facebookși Instagram.

Despre UNICEF

UNICEF este prezent în România și în alte 190 de țări și teritorii pentru a promova supraviețuirea și dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescență. În România, UNICEF lucrează  împreună cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autorități locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naționali și internaționali și mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educație timpurie de calitate și la școală, pentru protejarea adolescenților și monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecție socială și pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor. Pentru mai multe informații despre UNICEF și activitatea sa, vizitați https://www.unicef.org/romania/ro.

Urmăriți UNICEF în România pe Facebookși Instagram.

Despre Romanian-American Foundation

Romanian-American Foundation (RAF) a fost înființată în 2009, având misiunea RAF să promoveze și să consolideze condițiile necesare unei economii de piață sustenabile și unei societăți democratice, care să asigure accesul la oportunități pentru toate segmentele populației din România. Intervențiile RAF acoperă trei priorități strategice: economie rurală, tehnologie și inovație, implicare civică. Programele educaționale sunt o componentă transversală pe parcursul tuturor intervențiilor fundației, oferind elevilor acces la educație de calitate și contribuind la sustenabilitatea programelor.