THE INDEPENDENT: Un port românesc luptă să facă față transporturilor de cereale din Ucraina

Dat fiind faptul că porturile maritime ale Ucrainei sunt blocate sau au fost ocupate de forțele ruse, Constanța, un port din România vecină aflat la țărmul Mării Negre, a devenit singura șansă a exporturilor de cereale din țara măcinată de război în condițiile une crize alimentare crescânde la nivel mondial.

Este vorba despre cel mai mare port al României, care adăpostește cel mai rapid terminal de cereale al Europei și care, după invazia declanșată pe 24 februarie, a facilitat transportul a circa 1 milion de tone de cereale din Ucraina – unul dintre cei mai mari exportatori de grâu și de porumb.

Dar administratorii portului susțin că, lăsând la o parte numărul în creștere al acestor transporturi, volumul operațiunilor ar putea deveni în curând imposibil de gestionat fără un sprijin susținut și fără investiții din partea Uniunii Europene.

„Dacă dorim să continuăm să îi ajutăm pe agricultorii ucraineni, trebuie să fim și noi ajutați să se sporim și să ne întărim capacitățile”, a declarat Dan Dolghin, directorul operațiunilor cerealiere de la Comvex, principalul operator din portul de la Marea Neagră.

„Niciun operator nu poate investi singur într-o infrastructură care ar deveni ulterior depășită de îndată ce războiul se va termina”, a mai adăugat el.

Comvex poate procesa zilnic până la 72000 tone de cereale. Acest lucru, plus apropierea Constanței de frontiera terestră a Ucrainei, precum și cea maritimă spre Canalul de Suez, fac ca, în prezent, compania să asigure cea mai bună rută pentru exporturile agricole ucrainene. Alte soluții ar putea fi transporturile rutiere și feroviare de la frontiera vestică a Ucrainei, spre Polonia și spre porturile baltice ale acesteia.

Eforturile de ridicare a blocadei rusești nu au dus nicăieri, iar Agenția ONU pentru Agricultură și Alimetație estimează că, în acest an, aproximativ 181 de milioane de oameni din 41 de țări s-ar putea confrunta cu o criză de alimente sau chiar cu foametea, din cauza războiului din Ucraina.

La doar câteva zile după invazia rusă, Comvex a investit într-o nouă instalație de descărcare, anticipând faptul că țara vecină va trebui să-și redirecționeze exporturile agricole.

Asta a permis portului ca, în ultimele patru luni, să încarce aproape 1 milion de tone de cereale din Ucraina, o bună parte din ele ajungând pe Dunăre, la bordul unor barje. Dar cum o cantitate de 20 de ori mai mare de cereale rămâne încă blocată în Ucraina, iar recolta de vară se apropie atât în România, cât și în alte țări care folosesc Constanța pentru exporturile lor, este posibil ca fluxul cerealelor ucrainene prin port să scadă, opinează Dolghin.

„În România, recolta de vară se apropie, astfel încât toate porturile vor acorda prioritate cerealelor românești”, a avertizat el.

Ministrul ucrainean al agriculturii, Markian Dmitrasevici, s-a declarat și el îngrijorat.

La începutul lunii, într-un discurs rostit în fața Parlamentului European, Dmitrasevici a spus că, vara aceasta, din momentul când operatorii din Constanța își vor concentra atenția asupra furnizorilor de cereale europeni, „exportul produselor ucrainene se va complica și mai mult”.

Oficialii români și cei din UE s-au declarat și ei îngrijorați și, în ultimele săptămâni, au făcut front comun și au promis sprijin.

Cu ocazia unei recente vizite făcute la Kiev alături de lideri din Franța, Germania și Italia, președintele român Klaus Iohannis a spus că țara sa caută diverse căi prin care se depășească criza exporturilor de cereale „pe care Rusia a transformat-o într-o criză armată”.

„Ca parte importantă în eliminarea instabilității alimentare generate de Rusia, România se implică activ în facilitarea exporturilor ucrainene, iar, pentru cereale, ea devine un nod important ”, astfel încât ele să ajungă pe piețele obișnuite din Orientul Mijlociu, din nordul Africii și dintr-o serie de regiuni din Asia, a mai adăugat el.

THE INDEPENDENT (Marea Britanie), 24 iunie 2022 – Articol de Vadim Ghirda

Traducerea: Alexandru Danga