Păpușa Barbie – de la jucărie, la mesaj social

La 4 noiembrie 1916 se năștea  Ruth Handler, femeie de afaceri americană. Ea este cea care a inventat sub brandul Mattel, în 1959, celebra păpuşă Barbie.

Cine a fost Ruth Handler?

Ruth Handler (inițial Ruth Marianna Mosko) s-a născut, pe data de 4 noiembrie 1916, în Denver, Colorado. Părinții ei au fost Jacob și Ida Mosko. În 1938 s-a căsătorit cu iubitul ei din liceu, Elliot Handler.

Cu Harold „Matt” Matson, Elliot a creat un atelier de garaj în 1945. Numele afacerii, „Mattel” era o combinație a literelor numelor și prenumelor lor. În scurt timp, Matson și-a vândut partea sa din companie, astfel încât familia Handler, Ruth și Elliot, au preluat controlul deplin. Primele produse ale lui Mattel au fost rame pentru tablouri. În paralel, Elliot a început în cele din urmă să fabrice mobilier pentru case de păpuși, din resturi de cadre. Ideea a avut succes, astfel încât Mattel a început să fabrice numai jucării. Primul mare produs de succes al lui Mattel a fost „Uke-a-doodle”, un ukulele de jucărie, primul din linia jucăriilor muzicale.

În 1948 este înființată în mod oficial în California, Mattel Corporation. În 1955, compania schimbă marketingul jucăriilor și dobândește dreptul de fabricare a produselor populare „Mickey Mouse Club”.

În 1955, Mattel lansează un pistol de jucărie brevetat cu succes, numit pistolul burp. Ruth Handler a fost o inventatoare care a creat-o pe Barbie, în anul 1959.

În 1959 Ruth Handler a creat păpușa Barbie, motiv pentru care, mai târziu, s-a autoproclamat „mama lui Barbie”.

Cum s-a născut și cum a crescut Barbie?

Primele idei i-au venit lui Ruth când își urmărea fiica jucându-se.

Ruth s-a tot uitat la Barbara, cum împreună cu prietenele ei își imaginau și jucau tot felul de roluri din viața reală, precum acelea de studente, majorete sau adulți cu cariere, însă în acea perioadă jucăriile reprezentau tot copii, nu tineri sau adulți.

Handler se gândește să schimbe acest lucru și își prezintă ideea unui director de la Mattel Corp., compania pe care soțul ei, Elliot Handler, și Harold Matson o înființaseră cu ani în urmă.

         Conducerea companiei, formată doar din bărbați, respinge propunerea. În vara anului 1956, în timp ce se afla în vacanţă în Elveția, Ruth vede într-o vitrină o păpușă care arăta cu totul altfel decât cele obișnuite până atunci: avea un trup de adolescentă, păr lung și blond, legat în coadă de cal. Inspirată de asta, la întoarcerea din Europa, Ruth Handler creează păpușa Barbie, botezată după fiica sa, Barbara. Păpușa era blondă, subțire și avea cu ochi albaștri.

 Barbie a pășit prima dată în lumea magică a jucăriilor odată cu lansarea de la New York. Păpușa Ken a primit numele după cel al fiului lui Handler și s-a născut la doi ani după Barbie.

      Handler și Mattel au prezentat-o pe Barbie, modelul la modă pentru adolescenți, cumpărătorilor sceptici de jucării la Târgul anual de jucării din New York, pe 9 martie 1959. Noua păpușă nu se asemăna cu cele pentru bebeluși și copii mici, care erau populare la acea vreme. Aceasta era o păpușă cu corpul unui adult, destul de îndrăzneață pentru anii ’50. Barbie era tânără, singură, fără copii și purta haine scurte. Dar pariul a funcționat: acest prim lot – s-a vândut în 350.000 de exemplare. Barbie primește o poveste personală, o carieră și glorie internațională

Ruth Handler a creat o poveste personală pentru prima păpușă Barbie. O chema Barbie Millicent Roberts și era din Willows, Wisconsin. Barbie a fost un fotomodel pentru adolescenți.

        Odată cu trecerea timpului, păpușa a fost realizată în multe versiuni legate de peste 125 de cariere diferite, inclusiv președintele Statelor Unite și a parcurs perioade sociale, istorice, fiind, într-un fel, martor al mentalului colectiv american.

Barbie a venit în două versiuni, brunetă sau blondă, iar în 1961 a apărut o Barbie roșcată. În 1980 au fost introduse primele Barbie afro-americane și Barbie hispanice.

Barbie a avut un prieten de culoare, numit Christie și care a fost introdus în 1969.

Trebuie spus că prima Barbie a fost vândută pentru 3 dolari. Urmează un marketing încrucișat, afacerea se diversifică. Astfel, încep să se vândă haine suplimentare pe baza celor mai recente tendințe ale pistelor de la Paris, care costau între 1 și 5 dolari. În primul an (1959), au fost vândute 300.000 de păpuși Barbie.

În 1965, Barbie începe să aibă picioare flexibile și ochi care se închideau și deschideau.  În 1967 a fost lansat un Twist ‘N Turn Barbie, cu un corp mobil care se răsucea în dreptul taliei.

Cel mai bine vandută păpușă Barbie a fost modelul din 1992, Barbie Totally Hair, o păpușă cu părul lung din creștet până la tălpi.

      Ca simbol social, Barbie a parcurs, de asemenea, mai multe etape, pentru că unul dintre motivele succesului de durată al păpușii a fost „reinventarea” ei constantă, ținând pasul cu schimbările sociale. Dacă în anii ’50 reprezenta o femeie exuberantă și fragilă, în anii ’60 Barbie începe să experimenteze cu distracția și să poarte haine tot mai sumare.

În anii ’70 și ’80, Barbie ține pasul cu mișcările societății americane. Păpușa capătă contururi feministe: își pierde aerul timid și capătă o imagine mai puternică.

Sunt lansate versiuni care proiectau sau construiau noi vise pentru fetele care o cumpărau. Păpușa nu mai reprezenta doar o gospodină sau o femeie care făcea surfing, ci una care intra, alături de bărbați, în lumea dură a afacerilor sau pe piața muncii.

Pe lângă glorie, Barbie a primit și multe critici.

Barbie și producătorii ei au fost aproape mereu ținta multor critici din partea activiștilor cauzelor feministe și ai drepturilor copilului.

Proiectată pornind de la un fenotip al unei persoane albe, ea a fost acuzată că nu a încurajat diversitatea și a impus copiilor idealuri restrictive, cum ar fi concepția că persoanele albe ar fi mai frumoase decât cele negre sau mulatre.

Dar cea mai mare critică a fost legată de corpul păpușii, care reprezenta silueta feminine într-un mod nerealist. Au existat chiar și cercetări care au comparat măsurile lui Barbie cu cele ale unei femei reale, conchizând că ar fi imposibil ca o persoană să aibă atât de puțină grăsime corporală. Lumea musulmană nu agreează ideea și, fabricarea ei, nu va căpăta niciodată sprijinul autorităților din diverse tări islamice. Cauzele? Ținutele sumare și aerul libertin, în contradicție cu tradițiile și preceptele din aceste state. În 1995, în Arabia Saudită se oprește vânzarea de păpuși Barbie, din aceste motive.

Se intensifică, de asemenea, și criticile că Barbie simboliza materialism și transmitea că succesul ar însemna bani, case și mașini scumpe, haine de lux. Conducătorii  Mattel au realizat că e necesar să regândească păpușa înainte ca aceasta să devină depășită.

În anii 2010, compania a decis să acorde atenție diversității. Au fost create noi versiuni ale păpușii Barbie reprezentând femei de culoare, asiatice și de rasă mixtă, cu coafuri diferite de tradiționalul păr drept, blond și lung.

        Totodată, apar prototipuri cu  diferite tipuri de corp și cu siluete mai realiste. Picioarele lui Barbie, care au fost întotdeauna făcute în formă de „stiletto” pentru a putea purta tocuri, pot purta acum mai multe tipuri de încălțări, cum ar fi pantofii sport.

Ruth Handler, creatoarea lui Barbie, nu a apucat să vadă toate aceste schimbări. A murit pe 27 aprilie 2002, la vârsta de 85 de ani. Soțul ei a murit pe 21 iulie 2011. (Autor : Alexandru Balaci)

Bibliografie:

Rodney Castleden – „Invenții care au schimbat lumea. De la electromagnet la GPS”

https://www.britannica.com/topic/Barbie