Uniunea Europeană e pe punctul de a adopta noi reglementări în domeniul comerțului pe internet

Uniunea Europeană e pe punctul de a adopta noi reglementări în domeniul comerțului pe internet. Miniștrii comunitari pentru comerț au agreat ieri, la Bruxelles, pachetul de prevederi care conduc la o protecție mai bună a consumatorilor.

Printre ele se numără obligativitate platformelor online de a instala la vedere butonul prin care un client se poate retrage cu ușurință din contract. Corespondentul RRA Bogdan Isopescu are detalii, după ședința Consiliului pentru Competitivitate.

Reporter: Consiliul pleacă de la premiza că, odată cu avansul digitalizării și odată cu perioada pandemiei, numărul serviciilor financiare contractate online a crescut, de unde și nevoia de a moderniza cadrul de reglementare adoptat în urmă cu 20 de ani. Vorbim de achiziții online de produse sau servicii precum bunuri, asigurări, planuri de investiții sau pensii, însă prevederile din directiva privind drepturile consumatorilor au fost extinse și asupra abonamentelor de telecomunicații, plăți suplimentare sau penalități.

Conform poziției Consiliului, prevederile aduc un plus de siguranță și clarificări pentru consumatori, iar reglementările în sine fac cadrul legislativ mai coerent. Acest cadru permite statelor membre să aibă o abordare unitară la nivel european și, în același timp, lasă la latitudinea planului național să crească gradul de securitate în funcție de caz. Una din noutăți este obligația platformelor online de a pune la vedere butonul prin care un client se poate retrage dintr-un contract.

Ebba Busch, ministrul suedez pentru mediul de afaceri: Butonul de anulare a tranzacției face mai clară modalitatea de retragere din acel contract sau din acea achiziție. De asemenea, când vânzătorul online folosește instrumente, precum sfaturi predefinite sau căsuțe pentru discuții, consumatorul va avea dreptul să intre în legătură cu o persoană reală pentru a înțelege mai bine efectele contractului pe care urmează să îl accepte.

Reporter: De asemenea, în cazul contractelor pe termen lung, consumatorul va avea la dispoziție o perioadă de 14 sau 30 de zile, în funcție de domeniu, pentru a se retrage din acel contract online fără a plăti penalizări. Propunerea Consiliului va fi trimisă spre negocierea cu Parlamentul European, iar după adoptare, operatorii online vor avea la dispoziție șase luni pentru a o implementa./cpodea

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 3 martie