Thomas Eakins și impresionismul

Autor: Alexandru Balaci

Context

            Pe data de 25 iulie 1844, la Philadelphia, Pennsylvania, s-a născut pictorul Thomas Eakins, cel care avea să contribuie major, mai târziu, la dezvoltatorea realismului american în arta din secolul al XIX-lea. Picturile sale au suprins diferite ipostaze umane, dar s-au concentrat și pe trasături. Cu toate acestea, lucrarea pentru care a rămas cunoscut a fost „The Gross Clinic” din 1875, care a descris o intervenție chirurgicală. ”The Gross Clinic” a fost primită cu reticență de către contemporanii săi din pricina detaliilor și a lipsei de empatie pe care lucrarea a transmis-o.

Contactul cu pictura

            Eakins s-a născut în Philadelphia, oraș unde a și rămas până la sfârșitul vieții. Acesta a plecat a studii pe Coasta de Vest, însă s-a întors în Philadelphia pentru a fi alături de familie. Tatăl lui Eakins era scriitor și s-a ocupat de educația lui Eakins încă din tinerețe. Pictorul a „împrumutat” din meseria de scriitor a tatălui abilitatea de a construi ideile și precizia de a le pune în practică. În școala primară, era talentat la științe și matematică, însă nu a făcut din acestea un mod de trai.  Pe măsură ce pasiunea pentru artă s-a dezvoltat, a decis și apoi s-a înscris la Academia de Artă din Pennsylvania, unde s-a concentrat pe chipul uman și detalii de imagine corporale. Mai mult decât atât, Eakins a participat la cursurile colegiului Medical Jefferson, inclusiv la disecții. Între 1862 și 1866, Eakins a frecventat cursurile Academiei de Arte din Pennsylvania, unde s-a specializat în pictură în ulei.

            În 1866 a călătorit în Franța și s-a înscris la  École des Beaux-Arts, unde a pictat sub îndrumarea  lui Jean-Léon Gérôme și Léon Bonnat, ultimul fiind specializat în portrete. Din acel moment, Eakins s-a specializat în impresionism și nu a părăsit acest curent pe toată durata carierei sale.

Un pictor ambițios

            La distanță de patru ani, Eakins s-a întors în Philadelphia și a început să picteze. Primii săi subiecți au fost sora sa și alți membri al familiei. El a reprodus și un portret al logodnicei sale, Katherine Crowell. Se concentra pe reproducerea cât mai exactă a momentelor, ipostazelor, uneori intime, ale subiecților. Muncind pentru a-și îmbogăți portofoliul artistic, Eakins cunoaște și latura întunecată a vieții: mama sa moare, iar apoi moare logodnica sa. Aceste evenimente nu l-au determinat totuși să renunțe la cariera de pictor, iar în 1876, Eakins începe să predea la Academia de Artă din Pennsylvania. În doar câțiva ani, Academia  din Pennsylvania a devenit una din cele mai prestigioase școlii de artă din Statele Unite. În 1875, Eakins realizează lucrarea pentru care a rămas cunoscut „ The Gross Clinic”, care reproduce o intervenție chirurgicală a Dr. Gross, îmbrăcat în negru. Acesta era plasat în mijlocul amfiteatrului, care ținea loc de sala de operații. Tabloul suprindea cum medicul realiza o incizie, sub anestezie, în piciorul unui domn, în timp ce asistenții și stundenții săi verifică incizia realizată.
Tabloul ”The Gross Clinic” a fost respins la expozițiile de pictură, inițial, întrucât era considerat extrem de deranjant. Eakins a încercat să ducă pictura la Expoziția Internațională de la Philadelphia, din 1876. Juriul care a analizat pictura lui Eakins a ajuns la concluzia că sângele pictat și ipostaza pacientului au un mesaj mult prea puternic pentru publicul din acel timp. Prin urmare, pictura sa a fost respinsă. După moartea sa în 1911, Eakins a fost considerat vârful de lance al picturii de la finalul secolului al XIX-lea.
Din 1879, el începe să predea cursuri de schițe și pictură, în timp ce faima i se răspândește pe tot continentul american. Ulterior a început să predea și la Academia de Arte din New York.  Pe măsură ce a înaintat în vârstă, el a început să fie fascinat de locomoția umană și mai ales de sportivii de pe continent. În 1884 a inițiat un experiment fotografic, unde a reprodus animale și atleți în mișcare. Din 1887, pasiunea lui Eakins pentru locomoție s-a transpus în picturi,pentru care nu a fost plătit aproape deloc. Conform unor critici de artă contemporani, portretele sale l-au  încadrat între marii artiști ai lumii, nu picturile despre natura umană.

Pictorul a trecut la cele veșnice pe data de 25 iunie 1916.


Bibliografie

https://www.metmuseum.org/toah/hd/eapa/hd_eapa.htm

https://www.britannica.com/biography/Thomas-Eakins/Mature-period

https://philamuseum.org/collection/curated/thomas-eakins

https://www.theartnewspaper.com/2021/12/17/thomas-eakins-reckoning-philadelphia

https://arthive.com/fr/thomaseakins/works

https://www.larousse.fr/encyclopedie/peinture/Thomas_Eakins/152016