Dirijabilul – O invenție dispărută a secolului trecut

Apariția aparatului de zbor

Dirijabilulul a fost dezvoltat de Luftschiffsbau-Zeppelin care a găsit inspirația formei după imaginea unei țigări îngrijite. Primul dirijabilul a fost proiectat de Ferdinand Graf Von Dirijabilul, un ofițer german pensionat. El a efectuat primele teste pe 2 iulie 1900, dintr-un hangar plutitor, pe lacul Contance, aproape de Friedrichshafen, în Germania. Dimensiunile sale au fost 128 de metri (420 de picioare), cu o construcție în formă de chilie, care a fost conectată la baloane cu hidrogen. Acesta avea două motoare de câte 16-cai putere, conectat la două elice. Von Zeppelin a proiectat un sistem de scădere a greutății pentru control vertical și stabilizare a dirijabilulului. Viteza de călătorie a acestui prototip a fost de 32 de km pe oră.

Dirijabilele în timpul Primului Război Mondial
În timpul Primului Război Mondial, fostul Imperiu German a utilizat dirijabilele în operațiuni de bombardament, întrucât acestea puteau pluti mai sus decât avioanele disponibile în acel moment. Recordul de zbor a fost atins în 1917, cu aproape 100 de ore de zbor, fără probleme tehnice. Astfel de performanțe au dus la îmbunătățire industriei aeronautice. La finalul războiului însă, germanii au distribuit câteva dirijabile aliaților, ca parte a reparațiilor post război.
Printre cele mai cunoscute modele s-a numărat Graf Zeppelin care a fost construit în 1928 și Hindemburg, care a zburat din 1936. Graf Zeppelin a fost utilizat în servicii de zbor peste Atlantic. El a fost utilizat între 1929-1937, cu un total de 590 de curse, dintre care 144 de curse peste oceanul Atlantic. Acesta a zburat mai mult de 1.6 milioane de km. În 1929, el acoperise de 34.700 de km în 21 zile. Mult mai mare decât predecesorul său, modelul Hindenburg a avut un motor diesel de 1.100 de cai putere, cu o viteza de 135 de km pe oră.. Acest model putea transporta 1002 de pasageri la bord. Pe 6 mai 1937, în timpul unei aterizări la New Jersey, buteliile cu hidrogen au luat foc iar dirijabilul a luat și a fost distrus. Un număr de 36 de oameni și-au pierdut viața.

Dispariția dirijabilelor
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fabricile de dezvoltare a dirijabilelor au fost distruse de aliați iar lucrările de restaurare nu s-au reluat niciodată. În 1993, o companie descendentă a Luftschiffsbau-Zeppelin, a deschis Zeppelin Luftschifftechnik GmbH, care a dezvoltat un nou prototip al dirijabilului, de 75 metri, bazat pe heliu, care oferă curse scurte deasupra lacului Constance. Din 2001, călătoriile scurte cu dirijabilul s-au extins și în alte locații.

Bibliografie
https://www.britannica.com/technology/dirijabilul
https://historia.ro/sectiune/general/dirijabilul-hindenburg-istoria-unei-tragedii-578184.html
https://evenimentulistoric.ro/dirijabilul-akron-care-avea-7-mitraliere-si-transporta-5-avioane-se-prabuseste-in-atlantic-zeci-de-morti.html

RADOR – Alexandru Balaci