Google împlinește 25 de ani

 Autor: Alexandru Balaci

             Se împlinesc 25 de ani (1998) de când a fost înființată compania Google. Ideea le-a aparținut fondatorilor Google, Larry Page și Sergey Brin, doi absolvenți ai Universității Stanford din Statele Unite.

 

Context

            Domeniul de activitate fusese deja înregistrat cu aproximativ un an mai devreme, pe 15 septembrie 1997. Dintre pionierii erei internetului, Google a devenit rapid cel mai faimos și mai folosit motor de căutare din lume, un punct de referință al „vieții digitale” a miliarde de oameni, în special în lumea occidentală. De-a lungul anilor, gama sa de activități a depășit catalogarea și indexarea resurselor World Wide Web: până acum compania se ocupă și de fotografii, știri, hărți (Google Maps), Google Earth, cu imagini din satelit ale Pământului (înregistrate, nu live), Google Ngram Viewer, motor de căutare care afișează grafic frecvența de folosire a unui cuvânt în cărți tipărite în intervalul 1500 – 2008, e-mail (Gmail), Google Talk, de mesagerie instantanee, traduceri, videoclipuri (a devenit proprietara YouTube), recenzii și diverse programe. Potrivit versiunii oficiale, cei doi fondatori au căutat un nume care să reprezinte capacitatea de a organiza imensa cantitate de informații disponibile pe Web; de aceea aveau nevoie de o hiperbolă. Deci au folosit un nume deja existent: Google, termen inventat de nepotul matematicianului american Edward Kasner în 1938, pentru a se referi la numărul reprezentat de 1 urmat de 100 de zerouri. Fondatorilor li s-a părut perfectă ca o metaforă a vastității rețelei.

            Google nu mai este de mult doar un motor de căutare, ci una dintre cele mai puternice companii de tehnologie din lume. Singurul mare eşec al companiei Google s-a dovedit a fi Google+, reţeaua de socializare care a fost lansată în anul 2011 ca o alternativă pentru Facebook.

Google este un jucător major şi în domeniul inteligenţei artificiale, unde îi are ca rivali pe Amazon, Apple şi Microsoft.

Începuturile

            Primul sediu central al companiei a fost un garaj din California. Pe atunci nimeni nu își imagina că proiectul la care lucrau cei doi va ajunge să schimbe lumea.  Primul birou al companiei erau cele două camere de cămin în care locuiau Larry Page și Sergey Brin, la Stanford. Numele de „BackRub”, folosit ca primă variantă de lucru pentru motorul de căutare, nu a fost utilizat prea mult timp, aşa că s-au gândit că „googol” sau numărul unu urmat de 100 de zero-uri după el ar reflecta mai bine baza de date pe care încercau să o pună la dispoziţie. Numele „Google” este un joc de cuvinte de la googol, neologism englezesc pus în circulaţie de către americanul Milton Sirotta în anul 1938, prin care acesta desemna numărul uriaş format dintr-un 1 urmat de 100 de zerouri.

            Primul server Google creat vreodată a fost construit într-un spațiu făcut din piese de Lego şi găzduit în campusul Universităţii Stanford. La început, era doar google.standford.edu, dar domeniul Google.com a fost înregistrat pe 15 septembrie 1997. Cam în aceeaşi perioadă în care s-au mutat într-un garaj, Brin şi Page au primit o finanţare de 100.000 de dolari de la fondatorul companiei americane Sun Microsystems, Andy Bechtolsheim. Cu banii în mână, cei doi au transformat garajul în care îşi desfăşurau activitatea în sediu central, în septembrie 1998. La sfârşitul anului 2007, motorul Google a fost cotat drept cea mai puternică marcă globală, după criteriul valorii în miliarde de dolari dar şi după modul de percepţie al utilizatorilor, următoarele locuri fiind ocupate de companiile General Electric, Microsoft, Coca-Cola, China Mobile, IBM, Apple, McDonald’s, Nokia şi Marlboro. De asemenea, conform unui sondaj realizat de compania Harris Interactive, Google a fost declarată, la sfârşitul lui 2007, ca fiind compania americană cu cea mai bună reputaţie, mai ales datorită modului în care îşi tratează angajaţii.

            În luna octombrie 2015, Google Inc a format un nou conglomerat, Alphabet Inc, care a încorporat unităţile tot mai diversificate de afaceri şi de investiţii, ce aduceau totuşi mai puţin profit imediat decât motorul de căutare pe internet. La momentul respectiv, Larry Page, cofondatorul şi directorul general al Google, a anunţat că Alphabet este o „colecţie de companii“, în care Google este cea mai mare dintre ele.

Evoluție galopantă

 

            Timp de 11 ani, Google a rămas în topul celor mai puternice branduri. A achiziționat, treptat, Applied Semantics, Android, DoubleClick, Motorola sau Nest șia devenit astfel lider mondial al inovaţiei şi dezvoltării tehnologice. Una dintre cele mai importante achiziţii rămâne însă cea din 2006, atunci când compania condusă de Page şi Brin a plătit 1,6 miliarde de dolari pentru YouTube. Domeniul youtube.com a fost activat de Valentine’s Day, în 2005, dar primul video nu a fost descărcat până pe data de 23 aprilie a aceluiaşi an. Filmul l-a avut ca subiect pe unul dintre cofondatorii site-ului, Jawed Karim, la grădina zoologică din San Diego, fiind intitulat ”Me at the zoo”. Mulți oameni au ajuns celebri după ce au fost remarcați pe YouTube, cum ar fi Justin Bieber, care a postat clipuri cu el însuşi pe acest site la vârsta de 12 ani. Un agent de talente i-a văzut clipurile şi l-a ajutat să obţină un contract de înregistrare.

Google a schimbat complet YouTube, oferind utilizatorilor posibilitatea de a fi plătiţi pentru clipurile care devin virale; tot în 2007, compania a ataşat pentru prima oară publicitate clipurilor. Cinci ani mai târziu, cei de la Google au pus la dispoziţie creatorilor de conţinut original burse în valoare de 100 de milioane de dolari prin programul YouTube Original Channel Initiative.

În 2016, Google a anunţat şi lansarea YouTube Go, o aplicaţie menită să facă mai accesibil conţinutul celebrului serviciu de video sharing, permiţând vizionarea clipurilor YouTube chiar şi în lipsa unei conexiuni active la internet.

Un moment dificil pentru companie a venit în 2018: Alphabet, compania mamă a Google, a primit în luna iulie o amendă record de 5 miliarde de dolari din partea Uniunii Europene, din cauza unui posibil abuz de poziţie dominantă pe sectorul sistemul de operare Android.

Actualmente, Google are chatbot pe care îl integreaza în diverse domenii. Va include în răspunsurile oferite de motorul de căutare chatbot-ul Bard, astfel încât căutarea să fie mai mult precum o conversație, a spus șeful companiei, Sundar Pichai.

Avansul tehnologiilor de AI va permite motorului de căutare să răspundă concis la o serie de căutări, spune șeful Google.

            De la ideea din căminul studențesc, la gigantul tehnologic de azi, Google reprezintă una dintre cele mai de succes povești de business.

Bibliografie

Calendar Rador

https://www.britannica.com/topic/Google-Inc