Discursul despre starea Uniunii rostit de președintele Comisiei continuă să producă ecouri și reacții

Emisiunea: „Agenda globală” – Realizator: Pavel Ionescu – Discursul despre starea Uniunii, rostit miercuri în fața Parlamentului European de președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, continuă să reproducă ecouri și să producă reacții. Oficialul european a vorbit despre transformarea economiei europene într-una cât mai curată și mai verde, care să emită cât mai puține noxe, și s-a referit, apoi, la sectorul mașinilor electrice, în care constructorii auto europeni au făcut progrese remarcabile în ultimii ani. Ursula von der Leyen a anunțat, în context, deschiderea unei anchete privind subvențiile de stat chineze pentru mașinile electrice, pentru a apăra industria europeană împotriva prețurilor scăzute în mod artificial. Joi, Beijingul a reacționat, iar corespondentul RRA Daniela Coman a urmărit subiectul.
Reporter: Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat că autoritățile de la Bruxelles au început o investigație în privința subvențiilor pe care constructorii chinezi de mașini electrice le primesc de la stat. La finalul anchetei se va stabili dacă se justifică o eventuală creștere a tarifelor vamale, pentru a-i proteja pe producători europeni de avalanșa de importuri de vehicule electrice chinezești foarte ieftine.
Ursula von der Leyen: Sectorul vehiculelor electrice este o industrie esențială pentru economia curată și are un potențial enorm pentru Europa, dar piețele globale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești ieftine, ale căror prețuri sunt menținute artificial la un nivel scăzut, prin subvenții de stat masive. Acest lucru distorsionează piața. Așa cum nu acceptăm astfel de practici în interiorul Uniunii Europene, nu le acceptăm nici dacă vin din exterior. Prin urmare, Comisia deschide o anchetă antisubvenție asupra vehiculelor electrice ce sosesc din China. Să fie foarte clar: Europa este deschisă concurenței, dar nu putem accepta tot! Trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale.
Reporter: China a investit mult în ultimii ani pentru dezvoltarea motoarelor electrice de automobile și a depășit Europa, în special în ceea ce privește tehnologiile pentru baterii. Inclusiv constructorii europeni preferă să producă acolo. Este cazul Renault Group, care a scos în toamna lui 2021 cea mai ieftină mașină electrică europeană, Dacia Spring, dar pe care o produce la fabrica sa din China. Președintele Comisiei nu a dat prea multe detalii despre ce are de gând să facă la încheierea anchetei, dar analiștii francezi din domeniu au evocat posibilitatea constrângerii constructorilor europeni de a-și reloca producția pe continent, mai ales că majoritatea statelor europene acordă din bani publici vouchere de reducere cetățenilor care cumpără mașini electrice, fără să pună nicio condiție de marcă. Se întâmplă și în România, prin programul Rabla Plus. Cifrele arată că Europa se află pe o poziție netă de inferioritate față de China în ceea ce privește schimburile comerciale. Anul trecut, exporturile Chinei către Uniune au crescut cu 8,6%, ajungând la peste 560 de miliarde de dolari, potrivit datelor vamale chineze. În schimb, importurile lor de produse europene s-au prăbușit pur și simplu, situându-se aproape la jumătate față de exporturi. Iar, în ultimele luni, Franța, în special, a făcut presiuni pentru o Europă mai fermă în fața practicilor protecționiste ale Chinei. Cu toate acestea, alte state membre ale Uniunii, în frunte cu Germania, cel mai mare exportator european, se tem să nu-și strice relațiile comerciale cu chinezii. Beijingul a primit cu reticență anunțul președintelui von der Leyen, iar reacția Ministerului chinez de Externe a fost pe măsură. Investigația lansată de Comisia Europeană în privința vehiculelor electrice chinezești, suspectate că fac concurență neloială pentru că au beneficiat de subvenții de stat, va avea un impact negativ asupra legăturilor conomice și comerciale dintre China și Uniunea Europeană – după cum transmit agențiile internaționale de presă. Este un act pur protecționist, care va perturba și distorsiona grav industria auto globală și lanțul de aprovizionare, inclusiv în Europa – mai amenință chinezii. Președintele Comisiei a asigurat de la tribuna Parlamentului European că Uniunea își dorește să mențină un dialog deschis cu China pe toate temele de cooperare. Și Statele Unite supraveghează cu maximă atenție produsele destinate fabricilor de asamblare a mașinilor electrice. Statul american studiază posibilitatea de a le cere producătorilor autohtoni de mașini electrice dovezi solide că lanțurile lor de aprovizionare, în special pentru baterii, nu au legături cu regiuni din China, unde există tabere de muncă forțată pentru uiguri sau alte grupuri aparținând minorităților persecutate de regimul de la Beijing./abranescu/asalar

 

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI (14 septembrie)